”Fritt fall för Coop” – stort missnöje mot matjätten

2025 05 15

Kunderna tycks ha tappat förtroendet för Coop.

Det framgår av en ny rapport av Verian, som mäter det som kallas för anseendeindex bland företag i Sverige.

I undersökningen står det klart att den följetong i debatten om matpriserna nu märks av. Värst är det för de stora kedjorna.

Fjolårets matprisdebatt hade ingen nämnvärd påverkan på anseendet. I år manifesterar dock konsumenterna sitt missnöje i sociala medier och får påhäng av redaktionella medier, framhåller Verian.

– Anseendeeffekten blir negativ för samtliga matvarukedjor (utom Lidl) med störst tapp för ICA och Coop, och främst bland unga och kvinnor.

"Fritt fall"

Värst är egentligen tappet för Ica. Anseendet har sjunkit med -26 punkter sedan toppnoteringen 2020 och innebär en ny lägstanivå.

Coop tappar inte lika mycket, men beskedet slår sannolikt ändå hårdare med tanke på att butikskedjan under flera år präglats av krisrubriker.

Sajten Dagligvarunytt beskriver det senaste beskedet som “fritt fall”.

Vad gäller Coop handlar det sannolikt också om att det finns en bild av ekonomiska problem och det är också något som lyfts medialt, säger Erik Lundbom, senior analytiker på Verian, till tidningen.

Lojaliteten sätts på prov

När Svenskt kvalitetsindex, SKI, gjorde en liknande undersökning där man mätte kundnöjdheten hamnade Coop näst sist bland matjättarna. Oväntat nog kom Willys, som pekats ut som Sveriges billigaste matkedja, i botten.

Det tycks vara priserna som får kundernas betyg att dala. För Coop, som enligt samma rapport har de mest lojala kunderna, innebär det en smäll för relationen till konsumenten.

Coop hamnar i ett liknande läge, med många prisrelaterade synpunkter, men får också oftare än andra beröm för hållbarhetsarbete och lojalitetsprogram. Kunderna verkar både vilja ställa krav och ge erkännande, ofta till samma aktör, skriver SKI.

LÄS MER: Det är bekräftat – detta är dyraste matkedjan i Sverige

Brakförluster

Coop var fram till 1990-talet Nordens största företagsgrupp.

De senaste åren har man dock gått med brakförlust.

Rörelseförlusterna för 2022 och 2023 landade på över 1,4 miljarder kronor. I Coop Syd, där bolaget har omkring 90 butiker, rasar förlusterna som värst, rapporterade DN i februari.

– Läget är alarmerande efter år av ekonomiska bakslag. Coop Syd har inga muskler kvar trots försäljningen av tolv fastigheter i början av 2023, säger analytikern Thomas Ohlén till tidningen vid tillfället.

LÄS MER: Svenska godissuccén lanseras i USA – “Världens största godismarknad”

Foto: Coop

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen