”Fritt fall för Coop” – stort missnöje mot matjätten

2025 05 15

Kunderna tycks ha tappat förtroendet för Coop.

Det framgår av en ny rapport av Verian, som mäter det som kallas för anseendeindex bland företag i Sverige.

I undersökningen står det klart att den följetong i debatten om matpriserna nu märks av. Värst är det för de stora kedjorna.

Fjolårets matprisdebatt hade ingen nämnvärd påverkan på anseendet. I år manifesterar dock konsumenterna sitt missnöje i sociala medier och får påhäng av redaktionella medier, framhåller Verian.

– Anseendeeffekten blir negativ för samtliga matvarukedjor (utom Lidl) med störst tapp för ICA och Coop, och främst bland unga och kvinnor.

"Fritt fall"

Värst är egentligen tappet för Ica. Anseendet har sjunkit med -26 punkter sedan toppnoteringen 2020 och innebär en ny lägstanivå.

Coop tappar inte lika mycket, men beskedet slår sannolikt ändå hårdare med tanke på att butikskedjan under flera år präglats av krisrubriker.

Sajten Dagligvarunytt beskriver det senaste beskedet som “fritt fall”.

Vad gäller Coop handlar det sannolikt också om att det finns en bild av ekonomiska problem och det är också något som lyfts medialt, säger Erik Lundbom, senior analytiker på Verian, till tidningen.

Lojaliteten sätts på prov

När Svenskt kvalitetsindex, SKI, gjorde en liknande undersökning där man mätte kundnöjdheten hamnade Coop näst sist bland matjättarna. Oväntat nog kom Willys, som pekats ut som Sveriges billigaste matkedja, i botten.

Det tycks vara priserna som får kundernas betyg att dala. För Coop, som enligt samma rapport har de mest lojala kunderna, innebär det en smäll för relationen till konsumenten.

Coop hamnar i ett liknande läge, med många prisrelaterade synpunkter, men får också oftare än andra beröm för hållbarhetsarbete och lojalitetsprogram. Kunderna verkar både vilja ställa krav och ge erkännande, ofta till samma aktör, skriver SKI.

LÄS MER: Det är bekräftat – detta är dyraste matkedjan i Sverige

Brakförluster

Coop var fram till 1990-talet Nordens största företagsgrupp.

De senaste åren har man dock gått med brakförlust.

Rörelseförlusterna för 2022 och 2023 landade på över 1,4 miljarder kronor. I Coop Syd, där bolaget har omkring 90 butiker, rasar förlusterna som värst, rapporterade DN i februari.

– Läget är alarmerande efter år av ekonomiska bakslag. Coop Syd har inga muskler kvar trots försäljningen av tolv fastigheter i början av 2023, säger analytikern Thomas Ohlén till tidningen vid tillfället.

LÄS MER: Svenska godissuccén lanseras i USA – “Världens största godismarknad”

Foto: Coop

Text: Redaktionen


Norrmän bötfälls i Sverige – alla gör samma miss i trafiken

2025 07 20

Många norrmän fastnar i vad som i norsk media kallas för “svenskfällan”.

Begreppet har blivit något av en klassiker i Norge.

Exempelvis har Dagbladet, en av landets största tidningar, har återkommande rapporterat om fenomenet.

Det handlar om en viss trafikregel som finns i Sverige och som tycks gå norrmännen helt förbi när de går korsar gränsen.

Högsäsong och böter på löpande band

Den omtalade regeln gäller det svenska förbudet mot att parkera med nosen mot mötande trafik, det vill säga på vänster sida av vägen för den som parkerat.

I Norge är det tillåtet, men inte i Sverige.

Det här är vad många norrmän på bilresa i Sverige har upplevt. De parkerar i god tro, men hittar en parkeringsbot på vindrutan när de återvänder till sin bil, framhålls i Dagbladet.

Nu är det dessutom semestertider och antalet utländska turister, bland annat från Norge, ökar förstås.

Och så även böterna för de felparkerade bilarna.

Vi ser att den här typen av felparkerade bilar är mer vanlig under sommarmånaderna, har Mikael Vingsund från Securitas tidigare sagt till Norrbotten-Kuriren.

– Uppenbarligen vet de inte vad som gäller i Sverige, menar Daniel Pettersson, chef för polisens trafiksektion i Region, om norrmännen enligt samma tidning.

LÄS MER: Norska bilister bötfälls i Sverige – förstår inte vägskylten

1 200 i böter

Det ska sägas att många svenskar går i samma fälla.

Men det tycks bara vara i Norge som fenomenet alltså fått ett eget namn.

Vi har hamnat i den svenska parkeringsfällan, konstaterar Dagbladets reportrar efter en genomresa i Smögen i Västra Götaland.

Transportstrålen beskrivs som hänsynslös i avseendet. Felparkeringsavgifter på summor uppemot 1 200 svenska kronor är inte ovanligt.

– Du får bara stanna eller parkera på den högra sidan av vägen i trafikens färdriktning, framhåller myndigheten, konstaterar myndigheten.

Ett undantag

En bil som parkeras på annat sätt bedöms kunna orsaka olyckor när föraren ska manövrera bilen till fel sida av vägen och är dessutom svårare att upptäcka i mörker när de är vända på fel håll, eftersom det saknas reflexer fram.

Undantaget från regeln är om vägen är enkelriktad.

LÄS MER: Många får oväntad faktura – betala inte

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen


Matbutik ryter till – inför 18-årsgräns

2025 07 20

En av många svenska matbutiker som drabbats av problem inför nu 18-årsgräns.

Ett stort problem för matbutiker i Sverige är mängden brott som begås.

Stölder och stök orsakar besvär för handlare över hela landet.

Nu har en butik utanför Eskilstuna fått så pass stora problem att de väljer att införa en tillfällig 18-årsgräns.

Inför åldersgräns

Det rör sig om den obemannade butiken Klara Nära livs i Kjula utanför Eskilstuna.

Efter återkommande problem med stölder och skadegörelse kom till sist beslutet.

– Nu har vi ledsnat på att det är barn som snattar och även förstör i och runt butiken vilket gjort att vi nu ett tag sätter 18 års åldersgräns på butiken. Detta innebär att ingen under 18 år kommer in, skriver butikens ägare på Facebook.

– Viktigt för alla över 18 år att inte släppa in någon, speciellt de under 18 år.  De man släpper in är man ansvarig för att de sköter sig.

Bredare problem

Det är inte bara den obemannade butiken i Kjula som har problem.

Den senaste undersökningen från branschorganisationen Svensk Handel visar att 42 procent av butikerna anger att de utsattes för stöld, hot/våld, inbrott eller hotfullt beteende. 

Det är sju procentenheter högre än första kvartalet 2025.

“Oroväckande”

Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, säger att “det är oroväckande att brottsutsattheten återigen ökar”.

– Det sedan länge känt att stölder och hotfulla situationer blivit vardag i butik, och det är inte omöjligt att andra kvartalets ökning är en direkt konsekvens av att brott mot handeln, särskilt stölder, sällan har några konsekvenser.

“Kan tvingas stänga”

Jelver fortsätter med att understryka att problem kan tillkomma som många kanske inte räknar med.

– Gemene man kanske inte tänker på det, men mängdbrotten innebär också negativa konsekvenser för samhället i stort, säger hon om den besvärande utvecklingen.

– Populära betallösningar plockas bort, varor försvinner ur sortimentet, och i värsta fall kan butiker tvingas stänga igen.

Arkivfoto: T. Clark

Text: Redaktionen