Frän kritik mot Kristersson

2022 10 19

Nu kommer kritik mot Ulf Kristersson för att den nya regeringen saknar ett renodlat miljödepartement.

Knappt har ekot från de nya ministernamnen och de olika departementens titlar och uppgifter klingat ut förrän det kommer frän kritik mot ett av dem – eller snarare borttagandet av ett av dem som funnits i flera ministärer, nämligen miljödepartementet.

En av dem som ger sig in i kritikerkören är ministern som var med och etablerade departementet.

– När jag blev miljöminister 1987 var detta en underminister i jordbruksdepartementet, men jag krävde ett självständigt miljödepartement och fick igenom det med dåvarande statsminister Ingvar Carlsson, poängterar Birgitta Dahl för SVD och kallar det för ”väldigt illavarslande” och ”uruselt”.

Miljö på nytt departement

Ansvaret att ta hand om miljöfrågorna landar i den nya departementsfördelningen på klimat- och näringslivdepartementet.

För det ansvarar Ebba Busch (KD) som blir energi- och näringsminister och Romina Pourmokhtari (L) som blir klimat- och miljöminister.

Där ska alltså miljöfrågan tas in.

Förutom Dahl kommer även Per Bolund, tidigare miljöpartistisk miljö- och klimatminister, med ris för regeringen Kristerssons beslut.

– Det är en väldigt tydlig signal att man helt enkelt värderar ner miljö- och klimatarbetet på ett oerhört dramatiskt sätt, framhåller han till tidningen.

Och tillägger han:

– Det är flera årtionden av arbete i miljödepartementet som riskerar att grusas.

Kritik från miljöorganisation och forskare

Det kommer även tuff kritik från utanför politiken.

– Att miljödepartementet avvecklas som eget departement och i stället hamnar under näringsdepartementet är bekymmersamt, poängterar Naturskyddsföreningens Johanna Sandahl, för Expressen.

Och med anledning av Ulf Kristerssons ord i regeringsförklaringen att Sverige blev ”en av världens första, nästan helt fossilfria industrinationer” på 1970-talet, får klimatforskaren Mikael Karlsson, docent i miljövetenskap vid Uppsala universitet, att frustrerat utbrista till DN:

– Det är verkligen helt fel. Sverige är absolut inte fossilfritt ännu på flera decennier, vi är inte ens nästan fossilfria.

MILJÖMINISTRAR GENOM ÅREN

1985  Ingvar Carlsson (S)

1986  Birgitta Dahl (S)

1991  Olof Johansson (C)

1994  Görel Thurdin (S)

1994  Karl Erik Olsson (C)

1994  Anna Lindh (S)

1998  Kjell Larsson (S)

2002  Lena Sommestad (S)

2006  Andreas Carlgren (C)

2011  Lena Ek (C)

2014  Åsa Romson (MP)

2016  Karolina Skog (MP)

2019  Isabella Lövin (MP)

2021  Per Bolund (MP)

2021  Annika Strandhäll (S)

2022  Romina Pourmokhtari (L)

Foto: A. Adolfsson

Text: Redaktionen


Stor prisförändring på snus och cigaretter

2024 06 19

Priset på snus och cigaretter förändras.

Skatten på tobak kommer att förändras från och med i höst.

Det har riksdagen nu beslutat.

Tanken med förändringen är att skillnaden mellan snus och cigaretter ska återspeglas.

Cigaretter är betydligt farligare än snus, och det bör märkas i en större skillnad i beskattningen, anser regeringen, som nu alltså har fått riksdagen med sig.

”Hälsoeffekterna varierar”

Beslutet innebär att skatten på snus kommer att sänkas, rapporterar Expressen.

Samtidigt så kommer skatten på cigaretter att höjas.

Frågan har bland annat drivits av SD.

– Hälsoeffekterna varierar stort mellan snus och exempelvis cigarretter. Det är mot ljuset av detta fullt rimligt att återspegla den skillnaden även i skattepolitiken så att det mer hälsosamma alternativet blir cirka tre kronor billigare, har SD:s ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt sagt i ett uttalande.

Börja gälla i höst

När det gäller snuset så sänks skatten med 20 procent, uppger tidningen.

Cigaretter, cigariller och röktobak blir däremot dyrare då skatten höjs med 9 procent.

Förslaget röstades igenom i riksdagen under tisdagen.

Förändringen kommer att börja gälla från och med den 1 november i år.

Snusskatten redan lägre

Skatten på snus är redan idag lägre än på cigaretter.

Men Tidöpartierna bedömer alltså att skillnaden bör bli större, så att det mindre hälsofarliga alternativet blir ännu billigare.

Foto: Swedish Match Peter Knutson

Text: Redaktionen


Svensk biltillverkare uppmanar: “Kör inte bilen”

2024 06 19

Den svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg riktar en uppmaning till kunder.

Det var i helgen som en av Koenigseggs bilar fattade eld i den grekiska huvudstaden Aten av oklar anledning.

Två förare hade tagit plats i en Koenigsegg Jesko i samband med en tour för supersportbilar när bilen, värd omkring 40 miljoner kronor, fattade eld.

Båda förarna kunde ta sig ut i tid men bilen brann upp och det som blev kvar fick till slut släckas av grekisk räddningstjänst.

Det finns inga uppgifter om att någon ska ha skadats i samband med branden.

Riktar uppmaning

Vad som är oroväckande för den svenska biltillverkaren är att man inte vet varför bilen fattade eld.

Koenigsegg ämnar nu ta reda på vad det var som ledde till branden, och riktar samtidigt en uppmaning till alla kunder med en Koenigsegg Jesko om att inte köra bilen.

Koenigsegg har skickat en representant till Aten för att ta reda på mer om saken, rapporterar Teknikens Värld.

Har vunnit priser

Koenigsegg, som producerar supersportbilar i liten kvantitet, har tidigare vunnit priser just för modellen Jesko.

Bland annat hos brittiska BBC Top Gear Awards.

– Domarna vid årets Top Gear Awards har beslutat att Koenigsegg Jesko är den värdiga vinnaren av "Hypercar of the Year", med erkännande av den slående designen och innovationerna under huven som ger otroliga prestanda, inleder Koenigsegg om vinsten.

– Vi är så glada över att få det här priset, vi har verkligen lagt ner vår själ och vårt hjärta i att få Jesko att sticka ut som en hyperbil och otroligt nog fick Jesko priset på min far Jeskos födelsedag, som bilen också är uppkallad efter. Stjärnorna stod i linje, säger den svenska vd:n Christian von Koenigsegg.

Grundades 1994

Koenigsegg grundades 1994 och har blivit ett svenskt exportmärke av rang.

– Koenigsegg Automotive AB grundades 1994 av Christian von Koenigsegg och är världsledande inom konstruktion och tillverkning av megabilar med ultimata prestanda och banbrytande mobilitetsteknik, framhåller bolaget.

Bas i Ängelholm

Koenigsegg verkar utifrån Ängelholm och har hundratals anställda.

– Bolaget är baserat i Ängelholm i södra Sverige och har cirka 500 anställda.

Foto: A. Wilson

Text: Redaktionen