Flera bankkunder kan tvingas betala – riktlinje fastställd idag
2024 11 11
Nordea vinner en uppmärksammad tvist i rätten.
Det var i december förra året som Konsumentombudsmannen, KO, drog storbanken med fyra miljoner privatkunder i Sverige inför domstol.
KO förde talan för en bankkund som lurats på 100 000 kronor av bedragare och där Nordea vägrat betala tillbaka pengarna.
Målet beskrevs som ett fall av “stor principiell betydelse”. KO:s förhoppning var att få en domstolspraxis för att fler drabbade ska kunna få pengar tillbaka av sin bank.
Så blir inte utfallet den här gången.
KO förlorar målet och Nordea slipper betala, rapporterar Svenska Dagbladet.
– Tingsrätten skriver i sin dom att banken inte är skyldig att ersätta kunden. Enligt rätten har bankens överföring inte varit obehörig enligt betalningstjänstlagen, eftersom överföringen har skett på begäran av konsumenten, uppger tidningen.
Juridisk vägledning
Domen anses vara väldigt viktig.
Den kan ge juridisk vägledning i liknande fall framöver.
Bakslaget för KO innebär också att många andra som har lurats på liknande sätt också kan behöva betala själva, även i framtiden.
Bakgrunden till fallet som prövats är följande.
En man blev uppringd av en bedragare som hittade på att mottagaren utsatts för id-kapning och att 100 000 kronor försvunnit från hans konto.
Bedragaren gav mannen instruktioner om att göra en “makuleringstransaktion” på ett sexsiffrigt belopp via Swish för att få tillbaka summan.
– Men numret som angavs för Swish-överföringen visade sig senare kontrolleras av bedragaren och pengarna gick förlorade, förklarar Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Lär överklaga
Med den domstolspraxis som finns idag, hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden, måste mannen stå för hela förlusten själv.
Det var det som KO ville förändra. Att den drabbade mannen tidigare enbart swishat för max ett par tusen borde ha fått Nordea att agera, ansåg myndigheten.
– Banken borde ha upptäckt att det här är ett onormalt mönster, det är ett beteende som är atypiskt för just den här konsumenten och då bör man agera, eller i alla fall kontrollera att konsumenten vet vad den gör i den här situationen, sade biträdande Konsumentombudsman Kristofer Johannesson till TV4 i december.
Det är sannolikt att KO kommer att överklaga domen, skriver Dagens Nyheter.
Foto: Bank ID
Text: Redaktionen