Storbank i ovanligt blåsväder – “det här är inte normalt”

2023 12 07

Idag stämmer Konsumentombudsmannen, KO, en av landets största banker.

Banken som dras inför domstol har över fyra miljoner privatkunder i Sverige och gäller ingen mindre än Nordea.

I målet kommer myndigheten att föra talan för en bankkund som utsatts för ett bedrägeri – och där Nordea vägrat att betala tillbaka pengarna.

Pengarna gick förlorade

Bakgrunden är följande.

En man blev uppringd av en bedragare som hittade på att mottagaren utsatts för id-kapning och att 100 000 kronor försvunnit från hans konto.

Bedragaren gav mannen instruktioner om att göra en “makuleringstransaktion” på ett sexsiffrigt belopp via Swish för att få tillbaka summan.

Men numret som angavs för Swish-överföringen visade sig senare kontrolleras av bedragaren och pengarna gick förlorade, förklarar Konsumentverket i ett pressmeddelande.

"Inte normalt"

Med den domstolspraxis som finns idag, hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden, måste mannen stå för hela förlusten själv.

Det tycker inte KO, och det är det som föranlett den stämningsansökan som alltså lämnas in idag.

Att den drabbade mannen tidigare enbart swishat för max ett par tusen borde ha fått varningsflagg hissad hos Nordea, anser KO.

– Banken borde ha upptäckt att det här är ett onormalt mönster, det är ett beteende som är atypiskt för just den här konsumenten och då bör man agera, eller i alla fall kontrollera att konsumenten vet vad den gör i den här situationen, säger biträdande Konsumentombudsman Kristofer Johannesson till TV4.

Vill ha mer praxis

Genom stämningen hoppas KO få fram ytterligare domstolspraxis på området, då nuvarande domar inte anses vara vägledande för alla typer av bankbedrägerier.

Därför agerar nu KO för att fler drabbade ska kunna få pengarna tillbaka av banken, framhåller myndigheten på sin hemsida.

Konsumentombudsmannen  yrkar på att Nordea ska betala tillbaka hela summan på 100 000 kronor till den man som blev lurad.

Ovanlig åtgärd

KO-biträde är en ovanlig åtgärd och beviljas bara när ett fall är av “stor principiell betydelse”.

Det innebär att myndigheten går in som konsumentens ombud i en tvist mot ett företag och att staten betalar samtliga rättegångskostnader om kunden förlorar målet.

Nordea har uttryckt att man välkomnar en ny rättspraxis i frågan, skriver TV4.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Nya villkor för självscanning på Coop och Ica

2024 02 28

Stölderna i självscanningen har ökat lavinartat under de senaste åren.

Vid upprepade tillfällen har bland annat Svensk Handel larmat om systematiska stölder där folk tycks ha satt i system att utnyttja självscanningskassorna på exempelvis Coop och Ica för att stjäla livsmedel.

Gärningspersonerna ser ofta ut att scanna in samtliga varor som de lägger i påsen men i själva verket scannar de bara in de billiga varorna, har organisationen tidigare framhållit.

– Alternativt scannar de in alla varor först för att sedan radera de dyrare varorna innan de kommer till kassan.

Nya tuffa villkor

Nu har flera av de stora livsmedelskedjorna tröttnat på stölderna.

Tuffare villkor har implementerats på bland annat Coop, Ica, Hemköp och Willys, rapporterar Sveriges Radio.

Konkret handlar det om elektronisk individuell övervakning som innebär att kassorna lagrar information från kunder som scannat fel.

Misstagen hamnar i ett dataregister och resulterar i att dessa kunder behöver genomgå fler så kallade avstämningar när man ska betala.

– Det är de villkor som Coops säkerhet har tagit fram, säger exempelvis butikschefen Joantan Espnoza från Coop-hallen i Gävle till SR.

Då ökar risken

Avstämningarna sker med andra ord inte bara slumpmässigt. Avvikande köpbeteende, som att man behöver köper en vara, ökar chansen för att bli kontrollerad.

Det finns även så kallade “avstämningsvaror” som också kan innebära förutbestämd avstämning.

Att kunder misstänkliggörs målas upp som en risk, men den risken väljer Coop att tona ned.

– Vi försöker vara snälla och trevliga även mot kunder som vi kanske tror har scannat fel medvetet, säger Jonatan Espnosa.

Byter prislappar

Strategierna för att fuska i självscanningen är många. Tidigare har Ica påtalat att kunder till exempel väger en gullök och sätter prislappen på en dyrare vara, som olivolja.

Svensk Handel har även uppmärksammat att gärningspersoner delar upp varor i två olika kundvagnar – i den ena lägger man billiga varor som man scannar och i den andra dyrare varor som man inte scannar.

– Vid självutcheckningen avvaktar man med att rulla fram den dyra kundvagnen för att se om det blir avstämning. Om så är fallet lämnar man kvar kundvagnen med dyra varor i butiken. Om avstämning däremot inte sker rullar man ut båda vagnarna, framhåller organisationen.

LÄS MER: Allvarliga rapporter gällande självscanning

Foto: ICA-Gruppen, Jessica Gow

Text: Redaktionen


Jätteförändring av elpriset

2024 02 27

Elpriserna är på väg mot en enorm förändring under våren 2024.

Den prognosen ger nu elbolaget Bixia ett rykande färskt besked på tisdagen.

Konkret handlar det om nästan en halvering av priset under mars och april jämfört med motsvarande period förra året.

Det blir billigare än på flera år.

I vår väntas elpriserna falla markant, tack vare milt väder och bättre hydrologi samt svag konjunktur och väldigt låga bränslepriser i Europa. Vårpriserna blir de lägsta av sitt slag sedan 2021 då priserna började sticka i väg, säger Johan Sigvardsson, analytiker på Bixia.

"Krisen helt borta"

Marspriset förväntas landa på ungefär 50 öre per kilowattimme, vilket är en kraftig skillnad från förra årets 91 öre.

I april ser det ut att hamna på 45 öre – ifjol låg motsvarande pris på 88 öre.

Överlag talar Bixia nu om ett klart mer stabilt elpris under våren jämfört med skräckpriserna under förra året.

– Elkrisen är helt borta för stunden. Elpriset har snabbt gått från ett extremläge 2021 - 2022, via en sakta utförslöpa för i fjol, till ett mer normalt läge i år, säger Johan Sigvardsson.

– Den allra största orsaken till utvecklingen är det stora prisfallet i Tyskland, där elpriset toppade på 2,50 kronor i snitt för 2022 men hittills i vinter landat på 75 öre.

Finns en övre gräns

Mildare väder och minskad elförbrukning är andra faktorer som nämns som påverkar den stora prisförändringen.

Även om det skulle bli kallt och vindstilla i Sverige – och vi behöver importera mer el – finns ett maxtak för hur mycket dyrare elen kan bli som en följd av priskopplingen mot Tyskland.

I just Tyskland förväntar man sig inte elpris på högre än runt 60 öre per kilowattimme, vilket kan jämföras med 114 öre förra året.

– Kyla och högre förbrukning borde normalt sett betyda högre elpriser. Men i och med att både bränslepriser och därmed de kontinentala priserna fallit så mycket får vi istället ett betydligt lägre elpris i år, säger Johan Sigvardsson.

Även i februari har systempriset legat lägre än förra året – 45 öre per kilowattimme jämfört med förra årets 91 öre.

Foto: D. MacKay

Text: Redaktionen