Eljätte varnar hushållen inför kommande år

2023 02 08

De senaste månaderna har elräkningarna varit rekordhöga för mängder av hushåll i Sverige.

Och ännu värre befaras det att bli nästa vinter.

Den varningen kommer nu från Anna Borg, vd för statliga elbolaget Vattenfall med 850 000 kunder i landet.

"Vi har haft tur"

Anledningen till den dystra prognosen beror på väntad gasbrist och ökad efterfrågan, spår hon i en intervju med Svenska Dagbladet.

– Det här är inte över än. Vi har i någon mån haft tur i Europa med tanke på den ovanligt varma vintern. Det i kombination med de energieffektiviseringar och besparingar som kunderna har gjort, har lett till att det gått åt mycket mindre gas i Europa än vad som hade varit fallet en kall vinter, säger Anna Borg.

Måste frigöra sig från gasberoende

Vd:n för eljätten framhåller att Sverige på sikt behöver frigöra sig från gasberoendet för att få ned priserna.

Analysen i nuläget vittnar dock om högre priser på både gas och el på såväl den europeiska som inhemska marknaden.

– Nästa år och vintern 2024 vet vi inte hur vädret kommer att vara. Vi kan inte lita på att det kommer att vara varmare än normalt även nästa vinter. Även om gaslagren nu är relativt välfyllda kommer det att komma in mindre gas i Europa under 2024 och den gas som kommer in kommer främst att vara i flytande naturgas som har ett högre pris, säger Anna Borg till SvD.

Förlust med 17 miljarder

Vattenfall har precis presenterat sin rapport för det statliga bolagets fjärde kvartal.

Den visar en förlust på nästan 17 miljarder kronor – för fjärde kvartalet i rad.

I ett pressmeddelande uttrycker man, precis som Anna Borg, att man på grund av kriget nu ser konsekvenserna av Europas beroende av fossila bränslen.

Vi välkomnar att energifrågan är högt prioriterad på den offentliga dagordningen och att kärnkraft åter ses som en naturlig del av den svenska energimixen. Alla fossilfria kraftslag behövs och vi ser fram emot att medverka till att överbrygga det existerande gapet mellan utbud och efterfrågan på fossilfri energi, framhåller Vattenfall.

Uppmanar att inte delbetala

I början av året uppmärksammades Vattenfall för att man uppmanade sina kunder att inte delbetala eller söka lån för att betala decemberfakturan.

– Vintern fortsätter i januari, februari och mars. Uppmaningen är därför att betala så mycket man har möjlighet till för det kommer fler elräkningar som ska betalas. Så det främsta rådet vi ger inför de kommande månaderna är att se över den elförbrukning man har hemma, sade William Fredriksson, kundmötesansvarig på Vattenfall, i ett pressmeddelande.

– Vi uppmanar också kunderna att planera ekonomin för flera månader framöver.

Foto: Vattenfall

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 11

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen