SVERIGE: Uppmaning från elbolag till 850 000 kunder

2023 01 06

Flera gånger har det varnats för att fakturorna för december månads elförbrukning kommer att bli värst någonsin.

Det kommer framför allt att bli kännbart för hushåll med mindre marginaler i budgeten.

Många har därför uppmärksammat möjligheten att ansöka om anstånd eller delbetala räkningen för att skjuta upp betalningen.

Någonting som nu skarpt avråds från el- och energibolaget Vattenfall.

– Vintern fortsätter i januari, februari och mars. Uppmaningen är därför att betala så mycket man har möjlighet till för det kommer fler elräkningar som ska betalas. Så det främsta rådet vi ger inför de kommande månaderna är att se över den elförbrukning man har hemma, säger William Fredriksson, kundmötesansvarig på Vattenfall, i ett pressmeddelande.

"Planera för flera månader"

Vattenfall poängterar att det är mycket viktigt att hushållen tänker långsiktigt när fakturan för december dimper ned i brevlådan.

– Vi uppmanar också kunderna att planera ekonomin för flera månader framöver, säger William Fredriksson.

Energibolaget har även uppmärksammat att flera kreditgivare passar på att erbjuda hushåll om att låna ut pengar till elräkningen.

– Sådana lån riskerar att bli dyra i förlängningen. Mitt råd till kunderna är att vända sig till oss först och undersöka möjligheterna vi kan ge, säger William Fredriksson till Vattenfalls hemsida.

Kallat in extra personal

Vattenfall har cirka 850 000 kunder som de närmaste dagarna kommer att få sin elräkning för just december. 

Man har därför förstärkt bemanningen och vidareutbildat sin personal för att kunna hantera ett ökat behov av att vara tillgänglig för kunderna. 

Drygt hälften av de 850 000 har rörligt avtal och tillhör därmed de vars elräkning lär vara särskilt hög, skriver Vattenfall i samma pressmeddelande.

– Totalt sett har vi haft prisrekord i tre av fyra elprisområden under månaden, säger William Fredriksson.

Ett av flera bolag

Vattenfall är långt ifrån det enda elbolaget som flaggat för rekordhöga elräkningar i december.

Ett av dem är Godel.

– Decembers räkning är med stor sannolikhet den högsta elräkning man har fått hittills, säger Maria Erdmann, vd för Godel, till Göteborgs-Posten.

Nästan 10 000 kronor

Snittvillan i elområde 3 med en elförbrukning på 20 000 kWh per år kan förvänta sig en elräkning på drygt 9 700 kronor, inklusive skatter, moms och nätavgift, skriver GP.

Motsvarande hushåll i elområde 4 kommer få betala strax under 9 800 kronor medan det för likvärdiga villor i elområde 1 och 2 blir en elräkning på ungefär 8 000 kronor för december.

Därmed blir också snittpriset för el i december rekordhögt i mer eller mindre hela Sverige. 

Augustirekordet för elområde 4 på 3,05 kronor/kWh är visserligen intakt, men på grund av högre elförbrukning när det är kallt blir notan sannolikt dyrare i december.

Foto: Tomas Ärlemo Svenska Kraftnät

Text: Redaktionen


Kunder varnas för tio nätbutiker – här är hela listan

2024 04 26

Anmälningar väller in om nätbutiker som inte håller sina löften gentemot kunderna.

Problemen är så pass omfattande att Konsumentverket inlett en granskning av tio webbplatser, där det enligt myndigheten förekommer ”allvarliga brister”.

”Inte tillåtet”

Konsumentverkets granskning har hittills visat att nätbutikerna använder sig av en liknande affärsmodell: Det framstår som att butiken är svensk och har lager i Sverige, men i själva verket importeras varorna från ett annat land.

–  Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. 

Så vilseledds kunderna

I anmälningarn uppger många kunder att de beställt produkter som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité. Produkten som levererats har dock inte motsvarat förväntningarna.

Att returnera tillbaka varan blir sedan en dyr och krånglig process. Nätbutikerna meddelar att kunden på egen bekostnad måste skicka tillbaka produkten till landet det skickades från.

– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson.

– Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera, fortsätter han. 

Här är hela listan 

Följande svenska nätbutiker granskas:

www.prestigefashion.se

www.gym-power.se

www.furstockholm.se

www.nordisktsken.se

www.femmeform.se

www.broderingstudio.se

www.hemmaval.se

www.sverigeklyven.se

www.merley.se

www.compassnature.se

De allvarligaste marknadsrättsliga brister som Konsumentverket hittills noterat är följande:

  • Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
  • Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
  • Bristande kontaktinformation
  • Bristande information om varifrån produkterna skickas
  • Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


Flyg från Sverige stoppat

2024 04 26

Ett flygplan som skulle lyfta från Landvetter har stoppats precis före avgång.

Planet i fråga var på väg till den populära semesterorten Palma de Mallorca i Spanien.

Men flyget fick avbryta resan kort före att det var på väg att lyfta från marken, rapporterar Göteborgs-Posten.

Sjukdomsfall ombord

Anledningen till det plötsliga stoppet uppges vara att en passagerare ombord blev sjuk.

Det beskedet ger Swedavia själva.

– Vi kan bekräfta att på grund av ett sjukdomsfall ombord så fick den stå kvar vid gaten, säger Swedavias tillförordnade presschef till GP.

En och en halv timme efter planerad avgång ska planet ha kommit iväg.

Femte populäraste

Mallorca är en av de mest populära destinationerna för svenska folket att resa till.

Resmålet låg på plats fem över de tio mest besökta semesterorterna under påsken, som toppades av Gran Canaria och Teneriffa.

I mitten av april ökade även antalet bokningar hos resebolaget Ving med 55 procent, sannolikt tack vare en rekordstor skatteåterbäring.

– Är det något vi vet så är det att resor är bland det allra första man lägger pengarna på om man får ett extra tillskott och bland det sista som man också drar in på. Att få kvalitetstid med nära och kära, möta nya kulturer och skapa fina reseminnen är den bästa investeringen man kan göra, säger Claes Pellvik, kommunikationschef hos Ving.

LÄS MER: Rusning utomlands – topp 10 destinationer

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen