SVERIGE: Uppmaning från elbolag till 850 000 kunder

2023 01 06

Flera gånger har det varnats för att fakturorna för december månads elförbrukning kommer att bli värst någonsin.

Det kommer framför allt att bli kännbart för hushåll med mindre marginaler i budgeten.

Många har därför uppmärksammat möjligheten att ansöka om anstånd eller delbetala räkningen för att skjuta upp betalningen.

Någonting som nu skarpt avråds från el- och energibolaget Vattenfall.

– Vintern fortsätter i januari, februari och mars. Uppmaningen är därför att betala så mycket man har möjlighet till för det kommer fler elräkningar som ska betalas. Så det främsta rådet vi ger inför de kommande månaderna är att se över den elförbrukning man har hemma, säger William Fredriksson, kundmötesansvarig på Vattenfall, i ett pressmeddelande.

"Planera för flera månader"

Vattenfall poängterar att det är mycket viktigt att hushållen tänker långsiktigt när fakturan för december dimper ned i brevlådan.

– Vi uppmanar också kunderna att planera ekonomin för flera månader framöver, säger William Fredriksson.

Energibolaget har även uppmärksammat att flera kreditgivare passar på att erbjuda hushåll om att låna ut pengar till elräkningen.

– Sådana lån riskerar att bli dyra i förlängningen. Mitt råd till kunderna är att vända sig till oss först och undersöka möjligheterna vi kan ge, säger William Fredriksson till Vattenfalls hemsida.

Kallat in extra personal

Vattenfall har cirka 850 000 kunder som de närmaste dagarna kommer att få sin elräkning för just december. 

Man har därför förstärkt bemanningen och vidareutbildat sin personal för att kunna hantera ett ökat behov av att vara tillgänglig för kunderna. 

Drygt hälften av de 850 000 har rörligt avtal och tillhör därmed de vars elräkning lär vara särskilt hög, skriver Vattenfall i samma pressmeddelande.

– Totalt sett har vi haft prisrekord i tre av fyra elprisområden under månaden, säger William Fredriksson.

Ett av flera bolag

Vattenfall är långt ifrån det enda elbolaget som flaggat för rekordhöga elräkningar i december.

Ett av dem är Godel.

– Decembers räkning är med stor sannolikhet den högsta elräkning man har fått hittills, säger Maria Erdmann, vd för Godel, till Göteborgs-Posten.

Nästan 10 000 kronor

Snittvillan i elområde 3 med en elförbrukning på 20 000 kWh per år kan förvänta sig en elräkning på drygt 9 700 kronor, inklusive skatter, moms och nätavgift, skriver GP.

Motsvarande hushåll i elområde 4 kommer få betala strax under 9 800 kronor medan det för likvärdiga villor i elområde 1 och 2 blir en elräkning på ungefär 8 000 kronor för december.

Därmed blir också snittpriset för el i december rekordhögt i mer eller mindre hela Sverige. 

Augustirekordet för elområde 4 på 3,05 kronor/kWh är visserligen intakt, men på grund av högre elförbrukning när det är kallt blir notan sannolikt dyrare i december.

Foto: Tomas Ärlemo Svenska Kraftnät

Text: Redaktionen


Julklassiker till Sverige – ska konkurrera ut Aladdinasken

2024 11 04

Marabous chokladask Aladdin är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Det vill den finländska chokladjätten Fazer ändra på.

I dag, måndag, lanserar Fazer en ny julask som samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Fazer kallar chokladasken för en ”julklassiker” och menar att det är en ”perfekt produkt” att ha i hemmet under jul- och nyårsfirandet.  

– Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen, framhåller företaget i ett uttalande.

“Kommer att tisslas och tasslas”

Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden, tror att chokladasken kommer få stort genomslag.

– Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation, säger han.

Här är alla smaker

Fazers nya chokladask innehåller 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Aladdinasken lämnas oförändrad

De senaste åren har innehållet i Marabous Aladdinask väckt starka reaktioner. År 2014 blev det ramaskri när den klassiska trillingnöten plockades bort.

Inför årets julfirande lovar Marabou att inte byta ut några praliner. Chokladasken kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken.

Det bekräftar Maija Bjureström, Senior Brand Manager hos Marabou-ägaren Mondelēz, i en kommentar till Expressen.

Foto: Mondelez Nordic Press Office resp Fazer

Text: Redaktionen


Folk kan inte betala – Swedbank och flera banker drabbade

2024 11 04

Många av Swedbanks kunder kan just nu inte betala.

Problemet upptäcktes vid halv niotiden på måndagsmorgonen.

Det tycks handla om en driftstörning hos Swedbank som skapar problem för flera användare.

Även Sparbankerna, som består av en stor grupp lokala banker över hela Sverige, är drabbade.

Bekräftar störning

Problemet har drabbat folk som försöker betala med Swish.

Många betalningar tycks inte gå igenom.

Swish själva bekräftar störningarna.

– Driftstörning hos Swedbank och Sparbankerna, skriver man på sin hemsida och tillägger:

Just nu upplever vi en störning som påverkar transaktioner till och från Swedbank.

Kopplades till Riksbanken

Dagens rapporter är anmärkningsvärda utifrån att Swish hade liknande problem så sent som i fredags.

Då spårades bekymret till Riksbanken och myndighetens betalningssystemet Riks.

Enligt Riksbanken handlade det om en “tröghet i systemeten” som påverkade “en mindre del av betalningarna hos Swish.

– Det är Swish som påverkas då betalningarna går via vårt system, sade myndighetens pressekreterare Susanne Meyer till GP vid tillfället.

Tog flera timmar

Vid det tillfället tog det flera timmar innan problemet var åtgärdat.

De första rapporterna kom då, precis som nu, på förmiddagen.

Först vid 13-tiden kunde Riksbanken ge lugnande besked om att de tekniska driftstörningarna var under kontroll.

Någon prognos när dagens problem kan vara åtgärdade finns inte i nuläget.

Används av 80 procent

Swedbank beskriver sig själva som ledande banken för hushåll och företag i Sverige.

Totalt har man 7,4 miljoner privatkunder.

Swish å sin sida används av drygt 80 procent av svenska folket och 300 000 företag och organisationer.

Sedan lanseringen 2012 har man blivit ett av Sveriges starkaste varumärken och hela landets mobila betaltjänst.

I december 2023 nådde företaget en milstolpe när Swish passerade en miljard betalningar.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen