SVERIGE: Uppmaning från elbolag till 850 000 kunder

2023 01 06

Flera gånger har det varnats för att fakturorna för december månads elförbrukning kommer att bli värst någonsin.

Det kommer framför allt att bli kännbart för hushåll med mindre marginaler i budgeten.

Många har därför uppmärksammat möjligheten att ansöka om anstånd eller delbetala räkningen för att skjuta upp betalningen.

Någonting som nu skarpt avråds från el- och energibolaget Vattenfall.

– Vintern fortsätter i januari, februari och mars. Uppmaningen är därför att betala så mycket man har möjlighet till för det kommer fler elräkningar som ska betalas. Så det främsta rådet vi ger inför de kommande månaderna är att se över den elförbrukning man har hemma, säger William Fredriksson, kundmötesansvarig på Vattenfall, i ett pressmeddelande.

"Planera för flera månader"

Vattenfall poängterar att det är mycket viktigt att hushållen tänker långsiktigt när fakturan för december dimper ned i brevlådan.

– Vi uppmanar också kunderna att planera ekonomin för flera månader framöver, säger William Fredriksson.

Energibolaget har även uppmärksammat att flera kreditgivare passar på att erbjuda hushåll om att låna ut pengar till elräkningen.

– Sådana lån riskerar att bli dyra i förlängningen. Mitt råd till kunderna är att vända sig till oss först och undersöka möjligheterna vi kan ge, säger William Fredriksson till Vattenfalls hemsida.

Kallat in extra personal

Vattenfall har cirka 850 000 kunder som de närmaste dagarna kommer att få sin elräkning för just december. 

Man har därför förstärkt bemanningen och vidareutbildat sin personal för att kunna hantera ett ökat behov av att vara tillgänglig för kunderna. 

Drygt hälften av de 850 000 har rörligt avtal och tillhör därmed de vars elräkning lär vara särskilt hög, skriver Vattenfall i samma pressmeddelande.

– Totalt sett har vi haft prisrekord i tre av fyra elprisområden under månaden, säger William Fredriksson.

Ett av flera bolag

Vattenfall är långt ifrån det enda elbolaget som flaggat för rekordhöga elräkningar i december.

Ett av dem är Godel.

– Decembers räkning är med stor sannolikhet den högsta elräkning man har fått hittills, säger Maria Erdmann, vd för Godel, till Göteborgs-Posten.

Nästan 10 000 kronor

Snittvillan i elområde 3 med en elförbrukning på 20 000 kWh per år kan förvänta sig en elräkning på drygt 9 700 kronor, inklusive skatter, moms och nätavgift, skriver GP.

Motsvarande hushåll i elområde 4 kommer få betala strax under 9 800 kronor medan det för likvärdiga villor i elområde 1 och 2 blir en elräkning på ungefär 8 000 kronor för december.

Därmed blir också snittpriset för el i december rekordhögt i mer eller mindre hela Sverige. 

Augustirekordet för elområde 4 på 3,05 kronor/kWh är visserligen intakt, men på grund av högre elförbrukning när det är kallt blir notan sannolikt dyrare i december.

Foto: Tomas Ärlemo Svenska Kraftnät

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 11

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen