Eljätte kan höja med 75 procent – ”det är helt orimligt”

2024 07 10

Redan vid nästa månadsskifte höjs elnätsavgiften för hundratusentals kunder.

Då handlar det om en ökning på sex procent.

Men framöver kan höjningen skena totalt – och eljätten Eons elnätskunder kan tvingas acceptera nätpriser som ökar med 75 procent.

Beskedet berör drygt 300 000 kunder till Eon i södra Sverige, rapporterar Helsingborgs Dagblad.

"Helt orimligt"

Ökningarna baseras på Energimarknadsinspektionens intäktsramar som sätts för elbolagen vart fjärde år. Beslutet bygger delvis på bolagens egna uppgifter.

Den tillåtna intäktsramen för åren 2024-2027 ökar då med 40 procent för branschen som helhet. För Eon ökar den med 75 procent – från 34 till 60 miljarder kronor.

Siffrorna chockar energiexperten Björn Berggren från branschorganisationen Sveriges Allmännytta.

Han konstaterar att Eon är dyrast och tjänar mest pengar.

– Den här ökningen är helt orimlig, säger han till HD.

LÄS MER: Sveriges hushåll måste betala ny avgift – införs senast 2027

"Extremt läge"

Förklaringen till prisökningarna består i ökade kostnader för klimatomställningen, dyrare material och inflationen. Precis som andra elbolag har Eon gjort stora investeringar för att möta efterfrågan på el- och nätanslutningar.

Bolaget själva kallar läget “extremt”, men menar dock att höjningarna inte kommer att bli så höga som intäktsramarna ger möjlighet till. 

Ökade elpriser är dock ofrånkomligt.

– Många av de mindre nätbolagen nyttjar inte hela utrymmet, men de större tenderar att göra det. Eon har alltid gjort det historiskt, säger Tommy Johansson, som avdelningschef på Energimarknadsinspektionen, EI,  till tidningen.

Höjt ramen för samtliga

Eon är inte det enda elbolag som höjer elnätsavgiften. I våras meddelade EI att att man fattat beslut om att höja intäktsramarna för samtlig av Sveriges drygt 170 elnätsbolag.

Strax innan beskedet flaggade bransch- och arbetsgivarorganisationen för att avgiften kan komma att höjas “hutlöst mycket”.

Det innebär att elnätsägarna, och inte minst de stora aktörer som Ellevio, E.ON och Vattenfall, återigen kan komma att höja elnätsavgifterna för konsumenterna hutlöst mycket. Det kommer bli särskilt smärtsamt för hushållen med små marginaler och för den elintensiva industrin, framhöll organisationen i mitten av februari.

Foto: D. MacKay

Text: Redaktionen


Bekräftat: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

2024 07 17

Det har klagats högljutt på prisökningarna i de svenska matbutikerna de senaste åren.

Missnöjet kulminerade under förra våren när finansminister Elisabeth Svantesson (M) till slut kallade upp matjättarna Ica, Coop och Axfood.

– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, sade Svantesson vid tillfället.

I våras konstaterades också ett historiskt ras för Ica som tappade hela 11 procentenheter i Mediakademins förtroendebarometer.

Även Coop sjönk, dock med betydligt mindre siffror (2 procentenheter).

Trots allt godkända betyg

Men när matkunderna nyligen fick säga sitt visar det sig att betygen trots allt är ganska goda, trots stigande priser.

Det visar en större branschstudie för dagligvaruhandeln av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Inflationen har slagit hårt på matpriserna och kunderna har svårt att påverka i en bransch där några få stora aktörer sätter agendan”, säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI, i en kommentar.

Hemköp sist på listan

Till skillnad från när SKI exempelvis mätt nöjdheten bland bankkunder är betygen relativt jämna när det gäller matbutikerna.

– Ja, vi är generellt ganska nöjda. Skillnaderna mellan branschens aktörer är ganska små, säger Lovisa Svensson.

SKI mäter utifrån ett kundindex på 0-100. Index över 75 räknas som “mycket bra” medan betyg under 60 tyder på ett “stort missnöje” bland kunderna.

Alla matjättar når över 60 – men den som närmast balanserar på gränsen är Hemköp, med två miljoner medlemmar i sin kundklubb, som parkerar på 65,3.

– Trots stigande livsmedelspriser har alla aktörer som ingår i denna studie fått ett kundbetyg över 60, vilket är vår gräns för godkänt, säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.

– Prisvärde och en bra image är avgörande faktorer som driver kundnöjdheten. Kunderna uppskattar även ett brett utbud och naturligtvis hög kvalitet på produkterna.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” pekas ut

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

Här är hela listan

Faktorer som höjt eller sänkt kundernas nöjdhet är var butiken ligger och hur kedjorna särskiljer sig från sina konkurrenter.

Här är hela listan (Kundnöjdhet 0-100):

  1. Lidl 72,9
  2. Willys 72,4
  3. ICA 71,4
  4. City Gross 71,3
  5. Branschen 70,9
  6. Coop 70,0
  7. Hemköp 65,3

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Bluff på Ica – kunder kommer att bli besvikna

LÄS MER: Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA

Foto: Gemma

Text: Redaktionen


Vanliga mobilladdare stoppas – “sluta omedelbart använda dem”

2024 07 18

Flera batteriladdare som säljs på Ikea dras tillbaka med omedelbar verkan.

Det meddelar varuhusjätten i ett pressutskick på onsdagen.

Alla kunder som har köpt produkterna uppmanas att “omedelbart sluta använda dem”.

– Kontakta Ikea för en ersättningsprodukt eller full återbetalning, framhåller företaget.

Kan börja brinna

Laddarna det gäller är Ikeas portabla batteriladdare, så kallade powerbanks som framför allt används för att ladda mobiltelefoner när det inte finns tillgång till ellutag, från märket Varmfront.

Trots att produkterna testas har det nu upptäckts att laddarna kan börja brinna.

– Ikeas produkter riskbedöms och testas noggrant för att säkerställa att de klarar tuffa test i det dagliga livet hemma och att de uppfyller krav och regler på alla marknader där Ikea är verksamt, uttrycker företaget vidare och tillägger:

– Trots detta har det kommit till vår kännedom att vissa VARMFRONT portabel batteriladdare kan utgöra en brandsäkerhetsrisk på grund av ett tillverkningsfel.

Här är laddarna

Felet uppges vara isolerat till följande produkt och datumstämplar.

Varmfront portabel batteriladdare 10 400 mAh (modellnummer E2038):

- 2313

- 2316

- 2318

- 2319

Varmfront portabel batteriladdare 5 200 mAh (modellnummer E2037):

- 2318

- 2319

- 2322

Bild på portabel batteriladdare som återkallas i två versioner

Bild: Ikea

"Ber om ursäkt"

Batteriladdare med andra datumstämplar än ovanstående berörs inte av onsdagens återkallelse.

– IKEA ber om ursäkt för eventuella besvär som denna återkallelse kan medföra, framhäver möbeljätten.

Produkterna ska returneras till valfritt Ikea-varuhus. Det behövs inget kvitto för att få pengarna tillbaka eller ersättas med en annan laddare.

Foto: Screen Post

Text: Redaktionen