Dramatik i Kina efter drastiskt beslut

2022 11 02

Ett industriområde i kinesiska Zhengzhou har stängt ned med omedelbar verkan efter att covid-19 kunnat konstateras.

I området finns Applefabriken Foxconn, vilken är Apples största tillverkare av Iphone och står för omkring 70 procent av alla Iphone-produkter globalt.

Fabriken i Zhengzhou sysselsätter omkring 200 000 personer och har även ett antal mindre produktionsanläggningar både i södra Kina och i Indien, enligt Reuters.

Oklart antal smittade

Ännu är det oklart exakt hur många som har konstaterats smittade på fabriken. Nedstängningen skedde  med omedelbar verkan och hindrade personer från att gå ut och in från området, enligt Reuters.

Fabriken arbetar för att försöka upprätthålla en god stämning eftersom personal har klagat över hur de behandlats under covid-19-förebyggande åtgärder.

Flyr i panik över stängsel

Flera av de anställda ska ha brutit sig loss från fabriken efter upptäckten av covid-19 i industriområdet. Enligt BBC finns en video som ska föreställa hur ett tiotal personer flyr i panik genom att hoppa över staket.

En 22-årig anställd på fabriken beskriver situationen med egna ord.

– Vi hoppade över ett plast- och metallstaket för att kunna fly området, säger 22-åringen enligt BBC.

Det är dock ännu okänt exakt hur många fall som kunnat konstateras just på Applefabriken. Zhengzhou ska dock under den senaste veckan ha rapporterat in 167 lokalt överförda infektioner, vilket innebär en uppgång från 97 fall från veckan dessförinnan, rapporterar Reuters.

Tufft för både medborgare och företag

Både medborgare och företagare kämpar med de tuffa covid-19 restriktionerna i Kina.

President Xi Jingping har infört en strikt noll-covid-policy, vilket innebär att Kina har mycket strikta restriktioner för att hantera covid-19-pandemin. Det är inte heller första gången som verksamheter tvingas stänga ned i Kina under senare tid.

Häromdagen tvingades i Disneyland i Shanghai att stänga ned då covid-19 kunnat konstateras. Personer fick inte lämna Disneyland utan att ha konstaterats negativa, rapporterar BBC.

LÄS MER: 30 000 PERSONER INSPÄRRADE I NÖJESPARK

Foto: L. Moura

Text: Redaktionen


JUST NU: Svensk granne sänker skatten till noll procent – på ett villkor

2025 10 20

Inkomstskatten tas bort.

Det nya lagförslaget presenterar Polens president Karol Nawrocki.

Men det gäller inte för alla.

– Polens president har undertecknat en ny lag som inför noll inkomstskatt för föräldrar som uppfostrar minst två barn, uppger nyhetskanalen Euronews.

Skattereformen ska gälla för familjer som tjänar upp till 140 000 zloty, motsvarande omkring 350 000 svenska kronor, per år.

För alla som har föräldraansvar

Skattelättnaden är tillgänglig för alla föräldrar som har föräldraansvar för barn, inklusive vårdnadshavare och fosterföräldrar.

En genomsnittlig polsk familj förväntas få omkring 1 000 zloty, motsvarande runt 2 500 kronor, mer i månaden tack vare den nya skattelagen, enligt beräkningar som polska myndigheter gjort.

– Den faktiska effekten av de nya reglerna kommer att synas först i skattedeklarationen för 2026, som kommer att lämnas in 2027, rapporterar nyhetskanalen.

LÄS OCKSÅ: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg

Syftar till att minska skattebördan

Syftet med reformen är att minska skattebördan för familjer och öka den disponibla inkomsten.

Men det är också för att stimulera konsumtionen och uppmuntra till förvärvsarbete.

Den polske presidenten hade nollskatt för barnfamiljer som ett av de viktigaste vallöftena i sin presidentkampanj.

– Redan i mars presenterade han sitt så kallade "kontrakt med polackerna", där han tillkännagav införandet av skattelättnader från och med den första dagen av sitt presidentskap, uppger Euronews.

Nollskatten för barnfamiljer är bara en del av ett större reformpaket som också inkluderar en sänkning av momsen, avskaffande av kapitalvinstskatt och införande av en kvotbaserad pensionsindexering.

Finansieringen

Finansieringen av reformen kommer att ske genom en åtstramning av skattesystemet.

Finansiella experter i landet anser att det är orealistisk att uppnå enbart på detta sätt.

Och reformen möts också av en annan kritik.

– Skatteexperter varnar för att de verkliga fördelarna främst kommer att gynna de rikaste medborgarna, uppger nyhetskanalen.

LÄS OCKSÅ: Prissmäll väntas för svenska hushåll – på grund av Norge

Text: Redaktionen


20 oktober 2025

Här är Sveriges ”sämsta” bredbandsbolag – över 2 miljoner kunder

2025 10 20

Missnöjet med landets bredbandsoperatörer ökar bland svenska kunder.  

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland både privat- och företagskunder har minskat kraftigt. I genomsnitt uppgår kundnöjdheten bland privatkunder till 65 procent – en minskning med hela 3 procentenheter jämfört med föregående år.

Bäst och sämst

Sämst i klassen är bredbandsjätten Tele2, som har över två miljoner privatkunder i Sverige. Bolaget får värdet 60,2 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan för andra året i rad. Bolaget får värdet 74,8, vilket är bäst av alla på listan.  

– Det känns otroligt inspirerande att se hur vårt långsiktiga arbete med kvalitet och enkelhet fortsätter att uppskattas. Vi vill att varje kund ska känna att de får en snabb, stabil och trygg uppkoppling utan krångel. Att vi nu får toppbetyg i alla kategorier visar att vi levererar på det löftet, säger Ownits marknadschef Erik Linde.

Servicen pekas ut

Att kundnöjdheten minskar i genomsnitt förklaras av att flera av bredbandsbolagens serviceaspekter får sämre omdömen än tidigare. I synnerhet handlar det om hur väl kunderna hålls informerade och hur kontakten upplevs.

– Vi ser att fler kunder haft kontakt med sin operatör, men betygen för dessa kontakter har sjunkit. Det tyder på att fler situationer kräver kontakt men att bemötandet och kommunikationen inte alltid möter förväntningarna, säger Johan Palmer, vd Svenskt Kvalitetsindex.

LÄS MER: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg 

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Ownit (74,3)
  2. Bredband2 (70,2)
  3. Bahnhof (69,7)
  4. Övriga (67,0)
  5. Telia (65,1)
  6. Branschen (65,0)
  7. Telenor (64,4)
  8. 3 (62,5)
  9. Tele2 (60,2)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Oväntad faktura skickas ut – betala inte

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen