SVERIGE: Dåliga nyheter för Systembolagets kunder

2022 08 31

En onormalt stor prisökning är att vänta på Systembolaget lagom till veckoslutet.

Inflationen slår hårt mot öl-, vin- och spritproducenter.

När Systembolaget nu justerar sina priser är det med en snitthöjning på 1,9 procent – jämfört med 1,3 procent i våras, rapporterar Aftonbladet.

– Vi har aldrig sett priserna gå upp på det här sättet, säger Rose Marie Hertzman, presschef på Spendrups.

Ölen ökar mest

Värst drabbat är ölen.

I den varugruppen ökar snittpriset med 2,2 procent.

Strax därefter följer vin.

Även alkoholfria alternativ stiger i pris – i snitt med 1,2 procent.

Krig och pandemi

Som med så mycket annat som ökat i pris är det sviter av krig och pandemi som ligger bakom höjningarna.

Hela branschen kommer därför att behöva göra kraftfulla prishöjningar under hösten för att i någon mån kompensera för höjda priser på råvaror, förpackningar, energi och transporter. Det gäller i alla kanaler: dagligvaru- och servicehandel, restauranger och Systembolaget. För konsumenterna kan vi räkna med att en burk öl blir ungefär en krona dyrare i höst, säger Rose-Marie Hertzman till Aftonbladet.

Sticker inte ut

Enligt Charlotte Näsström Morén, pressekreterare på Systembolaget, är det svårt att svara på hur försäljningen kommer att påverkas.

Sannolikt leder det till mindre konsumtion.

Hon påpekar dock att Systembolagets prisökningar inte sticker ut jämfört med andra butiker.

– Om man kollar över hela samhället, till exempel vad det kostar med mat, är det här ingen anmärkningsvärd höjning.

Vill höja alkoholskatten

Tidigare i somras lade regeringen fram ett förslag om att höja skatten på alkohol och tobak.

Om förslaget går igenom innebär det att alkoholskatten förändras för första gången på fem år.

– Den svenska alkoholskatten har inte justerats sedan 2017, vilket har lett till att skattesatserna har halkat efter den övriga prisutvecklingen i samhället, meddelar regeringen på sin hemsida.

Statligt monopol

I Sverige finns ett statligt monopol på alkohol, och för aktörer utöver statliga Systembolaget att få alkoholtillstånd krävs till exempel att man samtidigt erbjuder mat på restaurangen.

Det är ett krav som bland annat Moderaterna varit kritiska mot, som förra året föreslog att man även ska kunna köpa med sig alkohol om man beställer hämtmat.

“Utgår från att skydda folkhälsan”

Några övriga funderingar kring alkoholen än skattejusteringarna är dock inte att vänta.

– Alkohollagstiftningen utgår från att skydda folkhälsan. Ökar du tillgången till alkohol så kommer det leda till ökade skadeverkningar i form av missbruk och våld i hemmet, meddelade socialminister Lena Hallengren (S) i samband med Moderaternas lagförslag, enligt Sveriges Radio.

Fakta: Systembolagets prishöjningar

  • Öl 2,2 %
  • Vin 2,1 %
  • Alkoholfritt 1,2 %
  • Sprit 1,0 %
  • Cider/Blanddrycker 0,8 %
  • Totalt: 1,9 %

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Bekräftat: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

2024 07 17

Det har klagats högljutt på prisökningarna i de svenska matbutikerna de senaste åren.

Missnöjet kulminerade under förra våren när finansminister Elisabeth Svantesson (M) till slut kallade upp matjättarna Ica, Coop och Axfood.

– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, sade Svantesson vid tillfället.

I våras konstaterades också ett historiskt ras för Ica som tappade hela 11 procentenheter i Mediakademins förtroendebarometer.

Även Coop sjönk, dock med betydligt mindre siffror (2 procentenheter).

Trots allt godkända betyg

Men när matkunderna nyligen fick säga sitt visar det sig att betygen trots allt är ganska goda, trots stigande priser.

Det visar en större branschstudie för dagligvaruhandeln av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Inflationen har slagit hårt på matpriserna och kunderna har svårt att påverka i en bransch där några få stora aktörer sätter agendan”, säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI, i en kommentar.

Hemköp sist på listan

Till skillnad från när SKI exempelvis mätt nöjdheten bland bankkunder är betygen relativt jämna när det gäller matbutikerna.

– Ja, vi är generellt ganska nöjda. Skillnaderna mellan branschens aktörer är ganska små, säger Lovisa Svensson.

SKI mäter utifrån ett kundindex på 0-100. Index över 75 räknas som “mycket bra” medan betyg under 60 tyder på ett “stort missnöje” bland kunderna.

Alla matjättar når över 60 – men den som närmast balanserar på gränsen är Hemköp, med två miljoner medlemmar i sin kundklubb, som parkerar på 65,3.

– Trots stigande livsmedelspriser har alla aktörer som ingår i denna studie fått ett kundbetyg över 60, vilket är vår gräns för godkänt, säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.

– Prisvärde och en bra image är avgörande faktorer som driver kundnöjdheten. Kunderna uppskattar även ett brett utbud och naturligtvis hög kvalitet på produkterna.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” pekas ut

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

Här är hela listan

Faktorer som höjt eller sänkt kundernas nöjdhet är var butiken ligger och hur kedjorna särskiljer sig från sina konkurrenter.

Här är hela listan (Kundnöjdhet 0-100):

  1. Lidl 72,9
  2. Willys 72,4
  3. ICA 71,4
  4. City Gross 71,3
  5. Branschen 70,9
  6. Coop 70,0
  7. Hemköp 65,3

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Bluff på Ica – kunder kommer att bli besvikna

LÄS MER: Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA

Foto: Gemma

Text: Redaktionen


Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

2024 07 17

Lågprisvaruhuset Rusta tycks slå alla rekord.

Butikskedjan växer som aldrig förr.

Och det finns inget som kan hejda lågprismarknaden, menar Rustas vd Göran Westerberg.

Kundklubben samlar 5,6 miljoner medlemmar i Norden. 850 000 av dem har strömmat in bara det senaste året, rapporterar Dagens industri.

Siffrorna visar att 80 procent av svenskar mellan 16 och 80 år har handlat på Rusta.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, säger Göran Westerberg i en kommentar till tidningen.

Avfärdar seglivad myt

Succén var inte uppenbar från början.

Rusta “gled in på börsen” på en tveksam marknad, menar Göran Westerberg.

Den stora utmaningen har varit att slå hål på myten om att lågpriskoncept bara har en plats när folk inte har pengar – en missuppfattning man fortfarande kämpar med att motbevisa.

Uppdraget att förvandla Rusta till en modern detaljhandelskedja sker löpande.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg.

Vinsten ökar

För en månad sedan meddelade Rusta att man ökade försäljningen och stärkte lönsamheten under det fjärde kvartalet 2023/24 jämfört med motsvarande period förra året.

Bruttovinsten ökade med åtta procent och parkerade på 976 miljoner kronor.

– Vi summerar ett framgångsrikt år för Rusta med tillväxt, stärkt lönsamhet och fortsatt expansion med elva nya varuhus. Under året välkomnade vi 850 000 nya medlemmar till vår kundklubb och vi fick också ett varmt välkomnande som börsbolag. Trots en omfattande IT-incident och en ovanligt kall och sen vår, levererar vi ändå försäljningstillväxt och en något stärkt lönsamhet i vårt fjärde och minsta kvartal, säger Göran Westerberg.

Tar upp kampen med Jysk

Kundrusningen den senaste tiden ger Rusta möjlighet till större satsningar.

Häromveckan gav kedjan besked om att man öppnar två helt nya butiker i Vänersborg och Eksjö.

Detta precis efter att det står klart att ett nytt Rusta öppnar i Lindesberg redan till hösten.

De nya butikerna ska bli 2 000 kvadratmeter stora och hyresavtalen för lokalerna är på tio år, rapporterar Market.

I Eksjö innebär det att konkurrensen ökar då Dollarstore, Jysk och Jem&Fix redan finns på samma område.

– Handelsområdet passar utmärkt för vårt breda sortiment av hem- och fritidsprodukter till överraskande låga priser, säger Rustas Sverigechef Fredrik Ingemarsson i en kommentar.

Foto: Rusta

Text: Redaktionen