JUST NU: Centerpartiet byter taktik – internt PM avslöjar Lööfs nya plan

2022 07 05

Partiet har pekat ut en särskild grupp från Moderaterna man ska rikta in sig på.

Annie Lööf och Centerpartiet är inte nöjda med partiets resultat i opinionsmätningarna för tillfället. 

I gårdagens mätning från Aftonbladet/Demoskop parkerade man på 7,1 procent, och i dagens sammanställning från Svensk väljaropinion når partiet enbart 5,7 procent.

En bit från valresultat 2018 då Centern kammade hem 8,6 procent av rösterna.

Pekar ut 250 000 väljare

Nu skiftar Centerpartiet fokus. Ett internt PM avslöjar att man riktar in sig på 250 000 väljare från Moderaterna och Liberalerna, rapporterar Aftonbladet.

Det är väljare som C kartlagt som sympatisörer till Annie Lööf och och negativa till både SD och att Ulf Kristersson (M) använder sig av SD i sitt regeringsunderlag.

3-4 procent av väljarkåren

– Dessa motsvarar 3 – 4 procent av hela väljarkåren, eller ca 250 000 väljare. Dessa väljare blir centrala för ett framgångsrikt val för Centerpartiet, står det att läsa i PM:et, enligt tidningen.

Centerns analys är att partiet nu ska fokusera ännu mer på miljö- och klimatfrågor som anses vara en kärnfråga för den utpekade gruppen.

Inget tummande på SD-motstånd

En annan del av analysen är att motståndet och avståndstagandet till SD måste fortsätta.

– Denna grupp är avgörande i valet, inte minst för vilka möjligheter det finns att skapa en regering som inte är beroende av Sverigedemokraterna, framhåller C vidare i det aktuella PM:et.

C bekräftar

Den nya planen bekräftas av Centerpartiet.

– Vi har identifierat vilka som på allvar överväger att lägga en röst på Centerpartiet. Den här väljargruppen kan avgöra om Sverige ska ha en regering som är beroende av Sverigedemokraterna eller inte, säger biträdande partisekreterare Magnus Demervall (C) till Aftonbladet.

Analysen: Kristerssons utspel slår tillbaka

Vidare står det i det interna dokumentet att Moderaternas hårda utspel mot Annie Lööf kan få negativa konsekvenser för Kristersson på grund av att de båda partiledarnas förtroende anses likvärdigt, enligt C:s analys.

– Det är sannolikt så att de aggressiva attackerna från främst moderat håll mot Annie Lööf inte biter på denna grupp, det kan till och med vara negativt för moderaterna att gå så hårt åt en partiledare de har högt förtroende för, framhäver partiet.

“Ett socialdemokratiskt stödparti”

Troligen syftar C bland annat på utspelen från Ulf Kristersson tidigare i juni om att Centerpartiet inte är välkomna tillbaka till ett borgerligt samarbete.

– Det är ett socialdemokratiskt stödparti, sade han till Göteborgs-Posten 17 juni.

“En röst på S”

M-ledaren har uttryckt liknande kritik på sociala medier vid tidigare tillfällen.

– Det är tydligt att en röst på Centerpartiet i höstens val innebär en röst på Socialdemokraterna – som sedan ska förhandla med politiken med Vänsterpartiet och Miljöpartiet, meddelade Kristersson på Facebook.

Foto: Centerpartiet

Text: Redaktionen


Populärt livsmedel återkallas – säljs på Willys och Hemköp

2024 02 22

En produkt som funnits till försäljning i många av Axfoods butikskedjor återkallas.

Axfoods butiker inkluderar både Hemköp och Willys.

Nu går Axfood ut med information om att man återkallar ett populärt livsmedel.

Plastbitar i förpackningen

Produkten återkallas efter att man har hittat plastbitar i vissa förpackningar.

– Efter att leverantören vid en kontroll upptäckt plastbitar i vissa förpackningar på produktionsanläggningen väljer Axfood av säkerhetsskäl att återkalla, skriver Axfood i ett pressmeddelande.

Livsmedlet det avser är Garant tropisk juice utan fruktkött, 1 liter, med bäst före-datum 19.04.2024.

Spärrad för försäljning

Juicen har funnits till försäljning i flertalet av Axfoods butikskedjor, men är nu spärrad för försäljning och går inte att köpa.

– Det finns en risk att vissa av förpackningarna som redan hunnit gå ut i butik kan innehålla mörka plastbitar, uppger Axfood.

Inga kundreaktioner uppges ha rapporterats.

Uppmaning till konsumenterna

 Axfood går nu ut med en uppmaning till personer som har köpt produkten.

– Alla konsumenter som köpt den aktuella produkten uppmanas att i första hand återlämna den till butiken där den är köpt för ersättning.

Företaget uppger att de beklagar det inträffade och utreder tillsammans med leverantören hur detta kunnat ske för att säkerställa att det inte inträffar igen.

Inte första gången

Så sent som i förra veckan återkallades ännu ett livsmedel.

Då återkallade Coop kakor som kan kunde innehålla metallbitar.

– Leverantören av kakorna har vid en rutinkontroll upptäckt metallbitar i vissa produktförpackningar, uppgav Coop i samband med upptäckten.

Av säkerhetsskäl återkallades därför kakorna.

Fakta Axfood 

- Sveriges tredje största livsmedelskedja efter Ica och Coop. 

- Består av en familj av varumärken, bland annat butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar’n och Matöppet. 

- I Axfood ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash, City Gross och Mathem. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.

- Har fler än 13 000 medarbetare över hela Sverige. Nettoomsättnignen för 2022 landade på 73 474 miljoner kronor. 

Foto: Axfood

Text: Redaktionen


Klädkedja i konkurs – allt säljs ut på rea

2024 02 21

Efter 25 år i branschen måste en uppskattad klädkedja kasta in handduken.

Kedjan började egentligen sin resa redan 1986 under det tillfälliga namnet Gunn’s Presentboutique, och efter en succéartad start på affärerna expanderade man till flera butiker 2005.

Framgångarna fortsatte och bolaget togs in i Interiörhuset i Väst AB, en av Sveriges ledande grossister inom present- och heminredningsbranschen.

Men nu är det slut på framgångssagan.

– Det är med stor sorg i hjärtat vi tyvärr måste meddela att vårt älskade familjeföretag har gått i konkurs, meddelar Interiörhuset.

Flera butiker i södra Sverige

Det innebär även att kedjan Dimoda, med fokus på främst kläder, heminredning och mode, också går i konkurs.

– Det är jättetråkigt, men vi har kämpat med ekonomin i fyra år och det här var sista utvägen, säger Andreas Karlsson, vd på Interiösthuset i Väst AB, till Partille Tidning.

Dimoda, som växt till en allt större aktör på Västkusten och i södra Sverige, har butiker på fem orter i landet: Göteborg, Partille, Ubbhult, Malmö och Kristianstad.

– Här kan du hitta både kläder från Mirelle Design, smycken, väskor och ett brett sortiment av inredningsprylar. Allt från dekorationsfigurer till handdukar, kuddar, plädar, möbler, ljus, lyktor, dofter och konstblommor, beskriver kedjan sig själv och sitt sortiment.

Allt reas ut: "Kraftigt rabatterat"

Samtliga butiker ingår i bolagets konkursansökan och fram till 10-11 mars reas nu alla varor ut i form av konkursutförsäljning.

– I butikerna är det full fart nu och vår förhoppning är att sälja ut så mycket som möjligt av bolagets varulager direkt till konsument. Personalen gör ett enastående arbete och det är god försäljning, eftersom det är kraftigt rabatterade priser och butikerna kommer att upphöra framöver, säger konkursförvaltaren Christian Andersch från Setterwalls advokatbyrå till Göteborgs-Posten.

30 personer sägs upp

Omkring 30 personer har förlorat jobbet som följd av konkursen.

Alla anställda har dock arbetsplikt fram till en månad efter att konkursen är ett faktum.

Dimoda har kämpat i uppförsbacke ända sedan pandemin och stora resurser lades  att försöka rusta upp e-handeln, men det räcker alltså inte.

– Tack för alla fina kunder genom åren, vi har älskat varje stund, beklagar Interiörhuset.

Foto: K. Piger

Text: Redaktionen