STOR MÄTNING: Braksuccé för Systembolaget

2023 03 07

Sveriges mest förtroendeingivande företag har inofficiellt utsetts.

Detta genom en stor mätning i Medieakademins årliga förtroendebarometer, rapporterar SVT.

Och vinnaren tar minst sagt hem en jordskredsseger.

Högst upp på listan hittas statliga företaget Systembolaget, med 71 procent som angett att man har mycket eller ganska stort förtroende för företaget.

Det är hela tolv procentenheter mer än tvåan Ikea – och 22 procentenheter mer än Ica som ligger trea.

Siffrorna är relativt överensstämmande med de som Systembolaget presenterade i sin delårsrapport förra månaden, som visade att över 70 procent vill behålla det statliga monopolet på alkohol.

Regeringen står för största raset

Medieakademin har även mätt förtroendet för ett stort antal andra institutioner i Sverige.

Bland annat för regeringen – som står för det största raset i hela mätningen.

M-KD-L-regeringen tappar 16 procentenheter, från 50 till 34 procent, vilket är det största som uppmätts sedan mätningarna startade 1997.

– Det är kul med regeringsskiften. De stökar till det rätt mycket och saker vänds upp och ned, säger Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet och ledamot i Medieakademin, till SVT.

Riksbanken och Ica följer därefter

Utöver regeringen är det Riksbanken och Ica som står för de största förtroendetoppen. 

Anledningen är enligt Henrik Ekengren Oscarsson att det är institutioner som stått i fronten med att leverera dåliga nyheter på rad under det senaste året.

Det kan också antas att den siffran skulle varit ännu högre om mätningen gjorts idag, då två tuffa besked slagit till mot hushållen de senaste dagarna.

Först varnade riksbankschefen Erik Thedéen om att styrräntan lär höjas igen i april.

– Det är inte bra nyheter, sade han i Sveriges Radios lördagsintervju.

Igår stod det också klart att matpriserna höjdes med 2,5 procent i februari – den högsta sedan mätningarna började 2015.

– Ökningen är ju enorm, konstaterade Matpriskollens grundare Ulf Mazur till SR.

Dystert resultat om landets utveckling

Mest dystert är möjligtvis dock att 48 procent av de tillfrågade anser att Sverige är “på fel väg" – en ökning från förra årets 32 procent. 

Även andelen som anser att Sverige är på “rätt väg” förändras kraftigt, från 43 till 24 procent.

– Det brukar vara övervikt för pessimisterna i den här frågan. Vi kommer dessutom från två år av övervägande optimism i frågan, som vi bara kan se som direkt relaterad till pandemin, säger Henrik Ekengren Oscarsson, som pekar ut ekonomiska och politiska beslut som folks högsta prioriteringar när de besvarat frågan.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


JUST NU: Natos artikel fem kan aktiveras

2025 11 18

Helgens sabotage mot en järnväg i Polen utreds som sabotage.

Två ukrainska medborgare, som agerat på uppdrag av rysk underrättelsetjänst, misstänks ha anordnat explosionen på järnvägen mellan Warszawa och Lublin – en tågsträcka som bland annat används för vapenleveranser till Ukraina.

Gärningspersonerna använde sprängämnet C4, rapporterar den polska tidningen Fakt.

– Sprängladdningen C4 detonerades med hjälp av en 300 meter lång elkabel. Deras avsikt var att orsaka en tågolycka, skriver tidningen.

Öppnar för artikel fem

Efter utförandet av sabotaget ska de misstänkta ha flytt över gränsen till Belarus.

Nu kan Polen aktivera Natos artikel fem, som fastställer att en väpnad attack mot ett Natoland ses som en attack mot alla medlemsstater.

Den polske generalen Mieczysław Bieniek utesluter inte ett sådant scenario.

– Natos artikel fem är avsedd att aktiveras när väpnad aggression förekommer, men även i situationer med aggression av terrorkaraktär. Först måste detta dock bevisas, säger han till Fakt.

– Låt oss komma ihåg att efter attacken mot World Trade Center aktiverades artikel fem när det bevisades att flygplanen styrdes av terrorister som hade anlänt från al-Qaidas baser i Afghanistan, tillägger generalen.

Om artikel fem aktiveras är varje Natoland förpliktigat att stödja den medlem som angripits.

LÄS MER: ”Oöverträffad attack” – Ukraina har slagit till 

Kommer begära hjälp

General Bieniek utesluter inte att Polen kan åberopa Natos artikel fem.

Men innan det blir aktuellt kommer landet sannolikt aktivera försvarsalliansens artikel fyra, som innebär att medlemsländerna ska samråda om det säkerhetshot som uppstått.

– När gärningsmännens identitet officiellt bekräftats, kan vi begära att artikel fyra i Natofördraget aktiveras. De ger oss möjlighet att samråda med våra partners och genomföra åtgärder för bättre övervakning av området tillsammans med våra allierade, säger Bieniek till tidningen.

LÄS OCKSÅ: ”Vår sista sommar i fred” – Tyskland varnar hela Europa

Foto: 

Text: Redaktionen


24 september 2025

Coop backar – tar bort reklam efter kritikstorm

2025 11 18

Coop tar nu bort en uppmärksammad reklam.

Det handlar om en reklamskylt som har använts för att marknadsföra iskaffe.

På skylten fanns vad som beskrivs som en lättklädd kvinna som håller i en iskaffe.

Efter att bland annat föreläsaren och kriminologen Nina Rung uppmärksammat saken har Coop nu beslutat att ta bort reklamen, rapporterar TV4.

“Helt knas”

Nina Rung menar att reklamen med den lättklädda kvinnan inte var passande.

– Det är helt knas att man gör reklam för iskaffe med en kvinnokropp som är extremt objektifierad, säger hon enligt kanalen.

Hon reagerade efter att ha gått in i en Coop-butik med sin 16-åriga dotter.

Rung lade då ut ett inlägg på Instagram som uppmärksammades – och kort därefter meddelade Coop att reklamen tas bort från alla butiker.

“Hade inte det”

Coop framhåller att majoriteten av reklamen i kedjans butiker är deras egen.

– En mindre del kommer från de som producerar maten eller drycken (leverantörerna). I de allra flesta fall har vi en dialog om vilket marknadsföringsmaterial som följer med varorna ut i butikerna men i det här fallet hade vi inte det, meddelar matjätten.

Läs mer: Nytt besked om elpriserna – så blir det i vinter

Coops svar

Rung har lagt ut ett inlägg på Instagram där Coop tar ansvar för det hela.

Butikskedjan tackar henne då för att “ha uppmärksammat oss på det här skyltmaterialet”.

– Vi har pratat ihop oss internt och kommer se till att skyltmaterialet tas bort från våra butiker, framgår av inlägget.

“Ett steg i taget”

Nina Rung beskriver det som en framgång samtidigt som hennes följare hyllar både henne och Coop efter beslutet.

– Så det går att få till en förändring. Ett litet steg i taget, skriver Rung.

– Bra där av både dig och Coop, skriver en följare.

– Så bra gjort av dig och också en eloge till Coop som stannar upp, tänker till och agerar, skriver en annan.

Läs mer: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl

Foto: Coop

Text: Redaktionen