Image

Betaltjänst drar betalningen två gånger

2021 07 28

– Jag loggade in på min bank och såg att det inte var mycket pengar kvar.

Det säger en person till Aftonbladet som köpt en soffa för 11 900 kronor men som såg att det dubbla beloppet, 23 800 kronor, dragits istället när hon använde Klarnas betaltjänst.

En rad Klarnakunder har drabbats då beloppet dragits två gånger från deras konton.

– Vi upplever ett tekniskt problem där vissa kunder felaktigt kan ha debiterats två gånger. Vi arbetar för närvarande med att lösa problemet. Kunder som eventuellt har drabbats kommer självklart att återbetalas, uppger Filippa Bolz, communications manager på Klarna, till tidningen.

Vill ha kompensation

Hon som köpte soffan hoppas på kompensation.

– Jag har skrivit med dem nu på förmiddagen och frågat hur de kan tänka sig att kompensera mig. Jag hade hoppats på någon mer kompensation än så med tanke på att det är ett så stort belopp. Det hade varit en fin gest, säger hon till Aftonbladet.

Nyligen drabbas tusentals kunder hos Klarna när känsliga personuppgifter läckte ut och betalföretagets kunder kunde i appen se känsliga uppgifter som betalningshistorik och fakturor från andra kunder. Finansinspektionen kopplades in och regeringen har meddelat att en uppdaterad reglering av nätbankerna är nödvändig uppger SVT.