VAL 2022: Anders Borgs skarpa varning: “Kris av historiska dimensioner”

2022 09 05

Tidigare finansminister Anders Borg ser mycket allvarliga risker med det ryska gasstoppet.

I fredags stängdes ryska gasleveranser genom Nord Stream 1 på obestämd tid.

– Det är oerhört allvarliga besked vi nås av nu, sade nuvarande finansminister Mikael Damberg (S), till Aftonbladet i samband med beskedet.

Massiv risk för världsekonomin

Han får nu medhåll av en tidigare innehavare av posten.

Anders Borg (M), som var finansminister mellan 2006 och 2014 för Fredrik Reinfeldts (M) regering, menar att konsekvenserna av att Ryssland stängt kranen kan drabba hela världsekonomin på ett sätt som aldrig tidigare skådats.

"Historiska dimensioner – värre än covid"

Han pekar framför allt ut två risker.

– Den ena är att Ryssland eskalerar och håller gasen stängd och kanske också vidtar åtgärder mot oljemarknaden. Den andra risken är att vi får en akut energibrist i Tyskland. Deras centralbank har talat om att 65-85 procent av energikrävande industri kan behöva stängas över vintern, säger Anders Borg till SVT:s “Morgonstudion”.

Han tillägger:

– Det skulle ge en industrikris av historiska dimensioner, långt större än både covid och finanskrisen. Den risken finns på kartan.

Gaspriser rusar över 30 procent

Samtidigt kommer uppgifter om att gaspriserna i Europa rusar över 30 procent, rapporterar bland annat Bloomberg.

Ryssland stängde Nord Streams gasledning förra veckan med anledning av ett underhållsarbete.

Planen var att den skulle öppna i lördags – men i fredags kom alltså beskedet om att den håller fortsatt stängt.

Enligt den ryska gasjätten Gazprom beror det på ett oljeläckage.

Kan stå inför finanskris

Riksdagen samlas idag för att fatta beslut om det förslag regeringen lagt fram som syftar att skapa stabilitet i finanserna efter det ryska beskedet.

Det handlar om kreditgarantier till energiproducenter värt hundratals miljarder kronor, enligt statsminister Magdalena Andersson (S), som menar att alternativet är en finanskris.

– Om de skulle hamna i en likviditetskris skulle det kunna få återverkningar i det finansiella systemet och i värsta fall också bli en finanskris, sade statsminister Magdalena Andersson (S) på en pressträff i helgen.

Foto: Anders Borg

Text: Redakionen


Bank-ID slutar fungera – på flera mobiltelefoner

2023 11 30

Bank-ID är i dag Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

De allra flesta svenskar använder tjänsten.

Under 2022 nådde Bank-ID 8,4 miljoner unika användare.

Men nu kan en del svenskar behöva skaffa en ny mobiltelefon för att kunna fortsätta använda tjänsten.

Bank-ID kommer att försvinna från flera mobiltelefoner av märket Huawei, rapporterar DN.

E-legitimationstjänsten kommer att tas bort från samtliga Huawei-telefoner som är nyare än serien P90, som släpptes 2019, med andra ord stängs inte Huawei av generellt.

Bank-ID bekräftar

Anledningen till beslutet är att de nyare modellerna använder sig av appbutiken Appgallery, i stället för Googles egen butik.

Enligt Bank-ID handlar det om ett ekonomiskt beslut.

För få svenskar använder de nya Huawei-modellerna.

Företagen bedömer därför att det inte är lönsamt att stödja Appgallerry.

Bank-ID kommer hädanefter endast att stödja IOS från Apple och Android.

– Vi är där våra användare finns och har inte har möjlighet att underhålla fler plattformar än de två största i Sverige. Det är för att hålla högsta säkerhet och tillgänglighetsnivå

Det säger Charlotte Pataky, som är pressansvarig för Bank-ID, till DN.

Kopplas till Donald Trump

Beslutet kopplas även till USA:s före detta president Donald Trumps handelskrig mot Kina.

I maj 2019 undertecknade Trump en order om att blockera kinesiska telekommunikationsföretag från den amerikanska marknaden. Huawei var ett av flera företag som svartlistades. 

– Utländska motståndare utnyttjar sårbarheter för att begå skadliga cyberhandlingar och industrispionage mot USA och dess folk, sa Trump när han verkställde ordern.

Även Sverige har pekat ut Huawei som en säkerhetsrisk. År 2021 stoppades det kinesiska företaget från att delta i utbyggnaden av 5G-nätet. Beslutet fattades av Post och telestyrelsen efter en stark rekommendation från Säpo.

–  Bedömningen Säpo har gjort är att den kinesiska partistaten kan påverka och utöva påtryckningar på Huawei, dels genom företagets koppling till den kinesiska staten, dels med stöd av den kinesiska underrättelsetjänsten, framhöll Kurt Alavaara, informationssäkerhetschef på Säpo, efter beslutet.  

Exporten har upphört

När Huawei svartlistades av USA stoppades stora delar av den amerikanska exporten till det kinesiska företaget – bland annat upphörde  samarbetet med Google.

Google Play Store, Google Maps, Photos, Gmail och andra vanliga Google-tjänster finns därför inte på Huawei-modeller som lanserats efter 2019.

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Tung smäll för alla som tankar bilen

2023 11 30

Regeringen och Sverigedemokraterna har lovat väljarna att priserna på bensin och diesel ska pressas ner.

Tidöpartierna har sänkt bränsleskatten och vid årsskiftet sänks den så kallade reduktionsplikten till sex procent.

Enligt SD och regeringen kan sänkningen  resultera i att det blir ungefär 5,50 kronor billigare per liter diesel inklusive moms att tanka redan 2024.

För 2025 och 2026  beräknas dieselpriset bli över 6 respektive 7 kronor lägre.

Uppgifter: Extra kostnad tillkommer

Nu kommer dock ett dystert besked för den som hoppas på betydligt lägre drivmedelspriser.

I ett utkast till regeringens klimathandlingsplan, som DN tagit del av, framgår det att regeringen planerar att skapa ett eget system som lägger på en extra kostnad för den som tankar sin bil.

Den nya avgiften skulle innebära att bensin och diesel återigen blir dyrare.

– Särskilt om systemet utformas så att det tvingar ner utsläppen från transporter ända till de nivåer som Sverige har åtagit sig inom EU-systemet att nå till 2030, framhåller DN.

Ställer krav på Sverige

Bakgrunden till det eventuella beslutet är att regeringen pressas av EU:s utsläppsmål för transportsektorn.

Unionen kräver att Sverige gör något drastiskt åt de ökade utsläppen redan till 2030.

Läget är kritiskt.

Regeringens egna beräkningar visar att utsläppen inom transportsektorn kommer att öka med uppemot 30 miljoner ton till 2030.

Oense

Tidöpartierna är inte överens om det nya systemet.

Sverigedemokraterna motsätter sig förslaget, uppger DN.

Tidningen beskriver hur en ”dragkamp” pågår på statsrådsberedningen, som har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

Hotat med regeringskris

För Sverigedemokraterna är lägre drivmedelspriser en hjärtefråga.

Partiet har gått så långt som att hota med regeringskris om inte drivmedelspriserna sjunker drastiskt efter årsskiftet.

– Det kommer komma en förändring som är ganska markant och substantiell till årsskiftet. Det kan vi vara 99,9 procent säkra på, annars har vi regeringskris, sa SD:s ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt till TV4 Nyheterna i slutet av mars.

Efter hotet har dock SD närmat sig regeringens klimatpolitik.

För drygt två veckor sedan meddelade  partiets klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen att SD ställer sig bakom Sveriges klimatmål till 2045.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp E. Akyurt

Text: Redaktionen