Jimmie Åkesson (SD): Vill inte ge asyl åt ukrainska flyktingar

2022 02 16

Ansvaret ligger hos grannländerna.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson berättar under SVT:s 30 minuter att han inte tycker att Sverige ska ge asyl åt ukrainska flyktingar om det skulle bli krig.

Inte Sveriges ansvar

Jimmie Åkesson menar att det i första hand är grannländernas ansvar att emot flyktingarna – i enlighet med i internationell lagstiftning som säger att man ska söka asyl i det första landet man kommer till.

Kan husera ett antal människor

Han fortsätter med att berätta att det inte är uteslutet att vi kan husera ett antal människor i Sverige, om kapaciteten finns. Men det är viktigt att Sverige inte tar det långsiktiga skyddsansvaret för flyktingarna.

– Vi ska inte göra om samma misstag igen som vi gjort tidigare, det är grannländerna som bör ta ansvaret för flyktingarna, säger han.

Vill inte välja mellan Putin och Biden

I samma intervju blir han tillfrågad om vem han föredrar av Putin och Biden.

Jag skulle inte vilja ha någon av dem som premiärminister eller statsminister i Sverige i alla fall, säger han.

Samtidigt poängterar Åkesson att Ryssland är ett auktoritärt samhälle och han vill inte att Sverige ska gå i den riktningen. Därför är självklart USA:s samhällssystem att föredra framför det ryska

Åkesson möts av kritik

Annie Lööf (C) utrycker sig kritisk mot Åkesson efter hans medverkan SVT:s 30 minuter. Hon menar att det borde vara lätt att välja mellan Putin och Biden.

– En är demokratiskt vald i en västerländsk demokrati. En är auktoritär, fängslar oppositionella, förbjuder MR-organisationer och har illegalt annekterat delar av sitt grannland. Men Jimmie Åkesson verkar återigen sakna demokratisk kompass och kan inte välja. SD förnekar sig inte, skriver hon på Twitter

Även miljöministern är kritisk

Miljöminister Annika Strandhäll (S) uttrycker sin kritik mot Åkessons uttalanden.

– Vi lever i en tid där den ena fängslar oppositionella och illegalt har ockuperat delar av sitt grannland och eventuellt står redo att fullt invadera. Den andre är president i USA och demokratiskt vald ledare. Detta är Moderaternas val av regeringsunderlag, skriver Strandhäll på Twitter.

Foto: Sverigedemokraterna

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen