Ica tar över flera butiker från annan storkedja

2024 02 21

Ica står för en kraftig maktdemonstration i ett av Sveriges mest konsumenttäta områden.

Trots att exempelvis Coop gjort stora försök att utmana om förstaplatsen, till exempel genom att för några år sedan ta över samtliga 163 Nettobutiker i Sverige, är de chanslösa om topplaceringen.

Ica är fortfarande överlägsen etta på matmarknaden i Sverige.

Och nu stärker livsmedelsjätten sin position ytterligare genom att ta över tre butiker från en av dess största konkurrenter.

"Får en dominerande ställning"

Det handlar om tre stycken Hemköpsbutiker i Stockholm som nu byter skylt och blir Icabutiker istället.

Hemköp ingår i Axfoodkoncernen, som bland annat också äger Willys.

Och övertagandet kan inte underskattas. Icas marknadsandelar i området skjuter fullständigt i höjden – från 30 till 90 procent.

– Ica får en helt klart dominerande ställning i området, säger Stefan Nordin, vd på Prospect Mapping som analyserar varumärken, till Svenska Dagbladet.

Myndighet granskade

De aktuella butikerna, på Telefonplan, Sjövikshallen och Liljeholmskajen, ligger längs med den röda tunnelbanelinjen och har därför väldigt många potentiella kunder i sitt upptagningsområde.

Maktövertagandet har dock inte gått under radarn. Bland annat har Konkurrensverket fått upp ögonen för ägarbytet, men efter att myndigheten fått in de svar man eftersökt lades ärendet ned.

– Så som vi tidigare har berättat innebär hemköps-handlarnas anslutning inte att Ica direkt eller indirekt förvärvar kontroll över verksamheterna. Handlarna kommer, liksom tidigare, att äga och ha ensam kontroll över sina butiker, framhåller ICA Sveriges chef för butiksnät och etablering, Kalle Fahlin, till SvD.

Ökade vinsten med 750 miljoner

Nyligen gav Ica-koncernen ett kolossalt styrkebesked i form av att man presenterade en vinst på 931 miljoner kronor under 2023 års sista tre månader – en ökning från 185 miljoner motsvarande period 2022.

Kort tidigare hade matjätten gått ut och lovat prissänkningar från och med mars. 

– Det kommer fortsatt att vara olika priser i våra butiker då vi alla är fria handlare i samverkan, men kunden kommer att märka att man kan handla vardagsvaror till lägre priser var man än befinner sig i Sverige, sade Peter Jonsson, ordförande i ICA:s Sverigeråd.

Prislöfte hänger löst

Men det löftet verkar nu hänga i luften. Nina Jönsson, vd på Ica, kan inte garantera någon sänkning av matpriserna för kunderna.

– Nej, på grund av att våra butiker driver sina egna företag och de konkurrerar med varandra så sätter de sina priser själva, sade hon till SR Ekot i början av februari, men tillade att det inte finns något hinder för Ica-handlarna att sänka priserna.

LÄS MER: ICA-löfte i fara – nytt besked till kunderna

Foto: ICA Sverige

Text: Redaktionen


JUST NU: Natostyrkor har bordat fartyg

2025 09 17

Tyska specialstyrkor har genomfört en insats mot ett 75 meter långt lastfartyg.

Fartyget, som seglar under flagg från Saint Vincent och Grenadinerna, bordades när det befann sig i slussen i Kielkanalen. Fartyget har genomsökts och dykare har undersökt båtens skrov, rapporterar Der Spiegel. 

Tysk polis misstänker att fartyget har spionerat på landets kritiska maritima infrastruktur.

I slutet av augusti uppges besättningen ha skickat upp en drönare vars syfte var att ”spionera och ta bilder”.

Rysk besättning

Majoriteten av besättningen består av ryska medborgare och samtliga är gripna. De misstänks för att ha ”förebyggt hot mot Tysklands kritiska maritima infrastruktur” samt för ”spionage i sabotagesyfte och säkerhetshotande avbildning”, uppger Der Spiegel.

På väg mot Finland

Fartyget hade lämnat Rotterdam och var på väg mot Finland, rapporterar Iltalehti.

Fartygets destination ska ha varit hamnen i finska Euraåminne, enligt Marine Traffic, en global underrättelsesajt som spårar fartygsrutter.

LÄS MER: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

Del av skuggflottan?

Det är oklart om fartyget är en del av den ökända ryska skuggflottan.

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Malte Humpert är grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News. Han berättar att fartygen i skuggflottan ofta är dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger experten till Dagbladet.

LÄS MER: Kina slår till mot USA:s guldägg: stoppa alla beställningar 

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: Haveri hos Postnord – väldigt stor kundpåverkan

2025 09 17

En av Postnords största terminaler har havererat.

Det handlar om terminalen i Veddesta norr om Stockholm.

Omkring 70 000 paket påverkas av stoppet, rapporterar SVT.

Nu kan kunder räkna med långa förseningar.

– Det orsakar förseningar runt om i landet men främst norra Stockholmsområdet, säger Postnords presschef Anders Porelius till tv-kanalen.

Enligt presschefen är det en sorteringsmaskin som havererat. Incidenten innebär att posten inte kan sorteras och levereras dit den ska.

– Det här är maskiner som går dygnet runt och servas regelbundet, men ibland kan det uppstå tekniska fel, säger Porelius till SR Ekot.

– Vi beklagar så klart alla förseningar.

Då ska problemet vara åtgärdat

Postnord arbetar med att lösa haveriet. Problemet beräknas vara åtgärdat i slutet av veckan, uppger Anders Porelius.

– Vi har ett stort team tekniker som försöker hitta och laga felet och hoppas få en lösning absolut senast på fredag, säger han till DN.

Under tiden arbetar Postnord med att omdirigera paket från Vedesta till andra terminaler. Hittills har cirka 20 000 av 70 000 paket nått fram, dock med viss försening.

– Så vi har fortfarande då en en rätt stor volym som som ligger kvar och väntar. Vi har satt in extra fordon och bemanning men även efter att maskinen kommer igång tar det ju ett tag innan vi lyckas sortera allting., säger Anders Porelius till DN.

LÄS MER: Postnord inför betydande ändring – gäller i hela Sverige

Räkna med förseningar

Kunder kan räkna med förseningar, även om problemet skulle åtgärdats tidigare än väntat. 

–  Även om vi skulle få igång maskinen idag så skulle det bli följdförseningar i leveranserna. säger Porelius till SVT.

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Foto: Postnord 

Text: Redaktionen