ICA-löfte i fara – nytt besked till kunderna

2024 02 07

Det fjärde kvartalet 2023 blev en succé för Ica. 

Livsmedelsjätten noterade en vinst på 931 miljoner kronor före skatt. En kraftig ökning jämfört med motsvarande period 2022. Då landade siffran på 185 miljoner kronor.

I samband med att den stora vinstmarginalen redovisades på onsdagsmorgonen upprepade Ica ett löfte till sina kunder: Matjätten ska investera en miljard kronor i att sänka ordinariepriser och bibehålla priser som redan anses hålla låg nivå.

– Vi går nu vidare och genomför ytterligare investeringar på totalt 1 miljard kronor i ordinariepriser under 2024, vilket vi nyligen har annonserat. Det är en stor satsning som vi gör tillsammans med Ica-handlarna för att säkra fortsatt god tillväxt och möta kundernas prisförväntningar, kommenterade Nina Jönsson, vd på Ica.

Kan inte garantera

Miljardinvesteringen lanserades i mitten av januari. I ett pressmeddelande lovade Ica “breda prissänkningar på framför allt vardagsvaror”.

– Det kommer fortsatt att vara olika priser i våra butiker då vi alla är fria handlare i samverkan, men kunden kommer att märka att man kan handla vardagsvaror till lägre priser var man än befinner sig i Sverige, kommenterade Peter Jonsson, Ica-handlare i Skellefteå och ordförande i Icas Sverigeråd, i samma pressutskick.

Nu tycks dock matjätten ta ett steg tillbaka från sitt löfte.

Icas vd Nina Jönsson kan inte garantera att matpriserna sänks för kunderna.

– Nej, på grund av att våra butiker driver sina egna företag och de konkurrerar med varandra så de sätter sina priser själva, säger hon till SR Ekot.

”Finns inga hinder”

På frågan om det finns något som hindrar en enskild Ica-handlare från att öka sina marginaler när Ica sänker priserna centralt, svarar Nina Jönsson:

– Det finns inga hinder för butikerna. De kan absolut sänka priserna för kunderna.

Fakta: Ica Gruppens rapport fjärde kvartalet 2023

- Koncernens nettoomsättning ökade med 7,6 procent till 38 273 MSEK jämfört med 2022 (35 558 MSEK) för det fjärde kvartalet. Fortsatt förhållandevis hög inflationstakt bidrog till försäljningsökningen

- Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster 1 487 MSEK (1 389 MSEK) Rörelsemarginal exklusive jämförelsestörande poster i 3,9% (3,9)

- Volymeffekterna i försäljningen var i detta kvartal positiva

- Under fjärde kvartalet tar ICA marknadsandelar. Omsättningen i ICA-butikerna ökade med 7 procent jämfört med samma kvartal 2022, medan marknadsutvecklingen enligt DVI ökade med 6 procent

- För helåret gjorde Apotek Hjärtat sitt resultatmässigt bästa år någonsin och nådde en marknadsandel på över 32 procent

Källa: Ica Gruppen

Foto: Ica Gruppen 

Text: Redaktionen


Systembolaget går ut med meddelande till alla kunder

2024 12 09

Systembolaget riktar en uppmaning inför julhandeln.

Det är mindre än en månad kvar till julafton.

Många är ute och köper julklappar och julgranar - och vissa planerar även att göra inköp från Systembolaget inför jul.

Systembolaget passar därmed på att rikta ett meddelande till alla kunder som vill få hem sin alkohol i tid.

“Tänk på detta”

Systembolaget meddelar att eftersom trycket blir högre framåt jul så är det en bra idé att vara ute i tid.

Detta i synnerhet med tanke på att det är många röda dagar mitt i veckan.

– Inför jul och nyår: I år infaller många röda dagar mitt i veckan så det blir färre leveransdagar. Tänk på att beställa i god tid om du önskar leverans innan jul, framhåller Systembolaget i ett meddelande via deras webbsida.

Så lyder öppettiderna

Av intresse kan även Systembolagets öppettider vara inför jul och nyår.

Så här lyder öppettiderna:

Fredag 20 december: Ordinarie öppettid

Lördag 21 december: Alla butiker öppet till 15:00

Söndag 22 december: Stängt

Måndag 23 december: Alla butiker öppet till minst 19:00

Tisdag 24 december (julafton): Stängt

Onsdag 25 december (juldagen): Stängt

Torsdag 26 december (annandag jul): Stängt

Öppettider nyår

Och här är öppettiderna inför nyår:

Fredag 27 december: Alla butiker öppet till minst 19:00

Lördag 28 december: Alla butiker öppet till 15:00

Söndag 29 december: Stängt

Måndag 30 december: Alla butiker öppet till minst 19:00

Tisdag 31 december (nyårsafton): Alla butiker öppet till 15:00

Onsdag 1 januari (nyårsdagen): Stängt

Produkt med Coca Cola

I dagarna har Coca Cola släppt en produkt hos Systembolaget.

Det rör sig om klassikern Jack Daniel´s och Coca Cola som nu går att köpa direkt på Systembolaget. 

Systembolaget beskriver den som “kryddig, söt smak med tydlig karaktär av cola, inslag av vanilj, kanel, smörkola och whiskey”.

Produkten som nu finns att köpa direkt i Sverige kostar 24 kronor och är femprocentig.

Den ingår i Systemets fasta sortiment och går att köpa i hela landet. 

Det kan du läsa mer om genom att klicka här

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Jättesmäll för populär butikskedja – 420 butiker i Sverige

2024 12 09

Försäljningen sjunker markant för Sveriges ledande kedja för vitvaror och hemprodukter.

Jätten Elon, som har 420 butiker i Sverige, visar röda siffror.

I en ny sammanställning konstaterar butikskedjan att 2024 blir det tredje året i rad med minskad försäljning.

Hela 69 procent av Elons butiker redovisar lägre försäljningssiffror i år jämfört med fjolåret.

Det rapporterar Market som tagit del av rapporten.

”Slår hårt mot oss”

Elon Groups vd och koncernchef Stefan Lebrot medger att situationen är problematisk.

– Lågkonjunkturen och hushållens kostnadskris slår utan tvekan hårt mot oss och andra, säger han till tidningen.

–  Huvudförklaringen är förstås svaga efterfrågan hos konsumenterna och väsentligt lägre försäljning till företag. Nyproduktionen har exempelvis mer eller mindre kraschat, fortsätter vd:n.

Här ökar försäljningen

Samtidigt som försäljningen minskar har kostnaderna skjutit i höjden för Elon och andra aktörer inom handelsbranschen.

Stefan Lebrot konstaterar att ”allt har blivit dyrare”, men ser ändå positivt på framtiden.

Vd:n pekar bland annat på att Elon fortsätter att ta marknadsandelar, trots försäljningstappet.

En annan positiv signal är att årets Black Week-kampanj gav fina resultat för Elon.

– Jämfört med Black Week 2023 ökade vår tv-försäljning med 30 procent, en siffra vi är otroligt stolta över, säger Onur Dogay, CPO på Elon Group, i ett uttalande.

– Elons totala marknadsandel på tv har de senaste åren vuxit från några få procent till tvåsiffrigt och årets Black Week-kampanj hjälper oss att fortsätta den här resan.

Om Elon

- Elon är ett ledande företag för den frivilliga fackhandeln inom hemprodukter, och finns i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.

- I Sverige finns idag ca 420 Elon-butiker under varumärket Elon och Elon Ljud & Bild. Elon-butikernas fokus ligger på vitvaror och hemelektronik som gör kundens vardag lite enklare.

- Elon bedriver verksamhet i tre affärssegment; Business to Business (B2B), Business to Consumer (B2C) och Logistics and Servicec (L&S), har sitt säte i Stockholm, men även verksamhet i Örebro och Kalmar.

- Bolagets aktie (ELON) är noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap.

Källa: Elon Group

Arkivfoto: PlanetCare resp Alienware

Text: Redaktionen