ICA-löfte i fara – nytt besked till kunderna

2024 02 07

Det fjärde kvartalet 2023 blev en succé för Ica. 

Livsmedelsjätten noterade en vinst på 931 miljoner kronor före skatt. En kraftig ökning jämfört med motsvarande period 2022. Då landade siffran på 185 miljoner kronor.

I samband med att den stora vinstmarginalen redovisades på onsdagsmorgonen upprepade Ica ett löfte till sina kunder: Matjätten ska investera en miljard kronor i att sänka ordinariepriser och bibehålla priser som redan anses hålla låg nivå.

– Vi går nu vidare och genomför ytterligare investeringar på totalt 1 miljard kronor i ordinariepriser under 2024, vilket vi nyligen har annonserat. Det är en stor satsning som vi gör tillsammans med Ica-handlarna för att säkra fortsatt god tillväxt och möta kundernas prisförväntningar, kommenterade Nina Jönsson, vd på Ica.

Kan inte garantera

Miljardinvesteringen lanserades i mitten av januari. I ett pressmeddelande lovade Ica “breda prissänkningar på framför allt vardagsvaror”.

– Det kommer fortsatt att vara olika priser i våra butiker då vi alla är fria handlare i samverkan, men kunden kommer att märka att man kan handla vardagsvaror till lägre priser var man än befinner sig i Sverige, kommenterade Peter Jonsson, Ica-handlare i Skellefteå och ordförande i Icas Sverigeråd, i samma pressutskick.

Nu tycks dock matjätten ta ett steg tillbaka från sitt löfte.

Icas vd Nina Jönsson kan inte garantera att matpriserna sänks för kunderna.

– Nej, på grund av att våra butiker driver sina egna företag och de konkurrerar med varandra så de sätter sina priser själva, säger hon till SR Ekot.

”Finns inga hinder”

På frågan om det finns något som hindrar en enskild Ica-handlare från att öka sina marginaler när Ica sänker priserna centralt, svarar Nina Jönsson:

– Det finns inga hinder för butikerna. De kan absolut sänka priserna för kunderna.

Fakta: Ica Gruppens rapport fjärde kvartalet 2023

- Koncernens nettoomsättning ökade med 7,6 procent till 38 273 MSEK jämfört med 2022 (35 558 MSEK) för det fjärde kvartalet. Fortsatt förhållandevis hög inflationstakt bidrog till försäljningsökningen

- Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster 1 487 MSEK (1 389 MSEK) Rörelsemarginal exklusive jämförelsestörande poster i 3,9% (3,9)

- Volymeffekterna i försäljningen var i detta kvartal positiva

- Under fjärde kvartalet tar ICA marknadsandelar. Omsättningen i ICA-butikerna ökade med 7 procent jämfört med samma kvartal 2022, medan marknadsutvecklingen enligt DVI ökade med 6 procent

- För helåret gjorde Apotek Hjärtat sitt resultatmässigt bästa år någonsin och nådde en marknadsandel på över 32 procent

Källa: Ica Gruppen

Foto: Ica Gruppen 

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen