I NATT: Passagerarflyg rusade fram – i över 1 200 km/h

2023 11 02

Ett flertal flygplan har rusat fram över Atlanten med våldsamma hastigheter.

Normalt överskrider inte passagerarflygplan hastigheter på omkring 800 kilometer i timmen när de är i luften.

Flygplanen brukar inte gå att flyga snabbare om piloterna ens skulle vilja.

Men under gårdagskvällen har en rad passagerarplan fullkomligt skenat fram i hastigheter som knappt toppas av ljudet, rapporterar CNN.

Hade sprängt ljudvallen

– Under de senaste 24 timmarna har passagerarflygplan som reser österut från USA över Atlanten nått upp till 1 252 kilometer i timmen, framhåller Julia Buckley, korrespondent på tv-kanalen.

Det motsvarar alltså minst 320 kilometer i timmen mer än normala hastigheter.

Hade flygplanen färdats i samma fart på marken hade de sprängt ljudvallen – och det hade skapat en stor smäll.

Bombcyklon över Atlanten

Anledningen till att flygplanen färdats i så extrema hastigheter är den bombcyklon som just nu är på väg mot nordvästra delen av Europa.

Det handlar med andra ord om en kraftig storm och mycket hårda vindar.

 – Stormen klassificeras som en ”bombcyklon” eftersom den ökar så snabbt i intensitet, förklarar Washington Post.

Landade en timme för tidigt

Många av planen som färdats över Atlanten har på grund av den kraftiga medvinden landat långt före tidtabell, skriver CNN.

American Airlines som färdades från New York till London kortade sin flygtid med 54 minuter efter att ha nått en toppfart på 1 252 kilometer i timmen.

Det gick nästan lika snabbt för ett flyg från Dallas till Dubai och ett från Los Angeles tilL London som också kapade restiden med uppemot en timmes tid..

– Kom ihåg att markhastighet är hur snabbt ett flygplan färdas i förhållande till en fast punkt på marken, förklarar meteorologen Derek Van Dam för CNN.

– Kontra flyghastighet som är hastigheten för ett flygplan i förhållande till luften, vilket det rör sig om. Hur som helst, dessa flygplan sparar både tid och pengar.

Fortsätter blåsa idag

Stormen slog mot den nordvästra delen av Europa under onsdagen och väntas fortsätta under torsdagen.

Även Sverige påverkas i viss mån, även om det inte alls är på samma nivå som de värst drabbade områdena.

– På lördag ser det ut som att det kommer att komma in en hel del hårda vindbyar längs med den svenska kusten, säger meteorologen Hanna Winge till Aftonbladet.

Arkivfoto: J. Isai Ramos Figueroa

Text: Redaktionen


Bilköpare varnas – köp inte den här bilen

2024 11 30

Bilister varnas för att köpa bilar av en viss sort.

Kina har gått kraftigt framåt som bilexportör de senaste åren.

Detta framgår tydligt bland annat i en graf som New York Times har publicerat.

Kina hade en mycket begränsad förmåga att exportera bilar för bara två decennier sedan. Men 2020 låg deras bilexport på samma nivå som USA:s, och sedan dess har exporten ökat explosionsartat. Idag exporterar Kina 5,7 miljoner bilar om året och är världens i särklass största bilexportör.

Men nu varnar en säkerhetsexpert för vissa bilar från Kina, rapporterar NRK.

Varnar för dessa bilar

Tor Indstøy är säkerhetsexpert på Telenor, och jobbar på fritiden med ”Project Lion Cage”, där han tillsammans med andra arbetar med att kartlägga säkerhetsutmaningar med kinesiska bilar.

Projektet har blivit omtalat i hela världen, trots att det startade som en ren hobby.

Enligt Tor Indstøy är kinesiska elbilar förknippade med betydande risker – framför allt på grund av hur de kan användas för övervakning och kontroll.

Gruppen har specifikt studerat familjebilar av märket NIO. Men samma problem gäller för många kinesiska bilar.

– Vi hittar en överraskande mängd datatrafik mellan bilen och Kina. Det var en överraskning. Det hade vi inte förväntat oss, säger han till kanalen.

Bilen kommunicerar med både Kina, Ryssland, USA, Kanada och Australien.

– Och då ser vi också hur mycket data som skickas. Det är ganska intressant. Även om bilen är avstängd kommer bilen att kommunicera, säger Tor Indstøy.

Kan användas i politisk situation

Enligt säkerhetsexperten och hans grupp är detta ett stort problem.

Bilen är utrustad med kameror, avancerade datasystem, radar och höghastighetsdatanät.

Den kan användas i ohederliga syften, menar Tor Indstøy och hans grupp.

Säkerhetsrisken kan bli påtaglig i exempelvis en pressad politisk situation. Kinesiska elbilar har blivit populära i Norge liksom i Sverige och i hela västvärlden.

Man har bland annat tittat på ett scenario där kinesiska bilar kan användas för att blockera vägar eller skapa kaos, men också för att övervaka och pressa enskilda personer.

– Det är helt klart att till exempel kinesisk underrättelsetjänst har förmågan att utföra det. Om de gör det är en helt annan fråga och det är inget vi tittar på, säger Tor Indstøy till kanalen.

Många gör också tolkningen att den kinesiska underrättelsetjänsten kan tvinga vilket kinesiskt företag som helst till samarbete, vilket ytterligare ökar säkerhetsrisken, rapporterar NRK.

Foto: A. Jumper

Text: Redaktionen


Sverige riskerar smäll på 1 700 miljarder kronor

2024 11 30

Arlandas svaga utveckling har kostat Sverige uppemot 300 miljarder kronor.

Det framhålls i en ny analys av WSP som gjorts på uppdrag av Transportföretagen.

Slutsatsen är att ett “systematiskt underutnyttjande" av flygplatsen har orsakat gigantiska samhällsekonomiska förluster för Sverige.

Utebliven utveckling har enligt rapporten lett till ett produktionsbortfall på 192-303 miljarder kronor de senaste 20 åren.

Fortsätter trenden kan den totala förlusten uppgå till 1 700 miljarder kronor år 2050.

– Detta är en väckarklocka för Sverige, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett uttalande.

"Bromskloss för hela ekonomin"

Rapporten beskrivs som “unik i sitt slag”.

I den analyseras Arlandas betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling. Den jämförs även med nordiska motsvarigheter som Kastrup och Gardemoen.

Resultatet bedöms vara tydligt. Enligt Transportföretagen levererar Arlanda i betydligt sämre utsträckning i frågan om att omvandla ekonomisk tillväxt till förbättrad flygtrafik.

– Arlanda är en avgörande pusselbit för landets tillgänglighet och den systematiska underutvecklingen innebär färre möjligheter för investeringar, forskning och handel. Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin, säger Marcus Dahlsten.

"Står vid ett vägskäl"

Under 2023 bedöms produktionsförlusten ha uppgått till 16-26 miljarder kronor.

Hade Arlanda utvecklats i samma takt som de stora flygplatserna i Norden hade man förra året hanterat 31 miljoner passagerare. Det vore 35 procent fler än vad som faktiskt var fallet.

Flygplatsen hamnar även i bottenskiktet när Europas 50 största flygplatser rankas i frågan om att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten.

– Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.

Regeringen: Ska förbättras

I december förra året tillsatte regeringen Peter Norman som samordnare för Arlanda. Samordnaren ska föreslå åtgärder som kan öka kapaciteten och förbättra tillgängligheten för flygplatsen som beskrivs ha "stor betydelse för hela landet".

– Arlanda flygplats är Sveriges i särklass största flygplats och spelar en central roll för det svenska transportsystemet. Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) vid tillfället.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen