I NATT: Allvarliga vittnesmål om Gröna Lund
2023 06 28
Gröna Lund har betonat att den olycksdrabbade berg- och dalbanan Jetline inte hade några tekniska problem innan söndagens dödsolycka.
– Vi skulle aldrig öppna en attraktion om vi inte var trygga med att den var säker. Våra tekniker går igenom attraktionen varje dag och den har besiktigats utan anmärkning, sa Annika Troselius, informationschef på nöjesparken, till TV4 efter händelsen.
Men nya vittnesmål ger en annan version, rapporterar Aftonbladet.
Personer som tidningen pratat med vittnar om problem med åkattraktionen, dagarna och timmarna innan urspårningen.
”Något kändes fel”
Kimmy Groot är en av flera som upplevt en turbulent åktur.
Hon berättar att Jetline kändes ovanligt ”guppig och konstig” – bara några timmar innan att olyckan inträffade.
– Det är svårt att förklara, men något kändes fel. Sen åkte min sambo också och han sa samma sak och dessutom satt hans bygel inte fast ordentligt. Men vi tänkte inte över det så mycket. Det är ju en gammal berg- och dalbana, säger Kimmy Groot till Aftonbladet.
”Borde ha sagt någonting”
En annan person, som vill vara anonym, ger ett liknande vittnesmål.
Mannen åkte Jetline på midsommarafton, två dagar innan dödsolyckan inträffade.
– Vi hade åkt den många gånger den dagen. Men den sista gången höll de på att knuffa till fronten på den, som att den stod snett, säger han till Aftonbladet och berättar att något sedan ”kändes konstigt” under färden.
– Vi skämtade om det när vi gick av. Att det var den sämsta vagnen på hela dagen. Med facit i hand borde vi ha sagt någonting, men det tänkte vi ju inte på då.
Utreder olyckan
Statens haverikommissionen, SKH, utreder olyckan på Gröna Lund.
I en intervju med Expressen berättar John Ahlbeck, generaldirektör vid SKH, att haverikommissionen börjat undersöka olycksplatsen, men att det är för tidigt att dra några slutsatser om vad som orsakade urspårningen.
Det man har kunnat konstatera är att två hjulset i den främre vagnen lossnat från sin bärarm och ramlat ner på området.
– Där kommer vi att göra materialundersökningar av olika slag, för att titta på brottytorna. Sedan kommer vi också titta på frågan om hur det kunde komma sig att personer föll ur i samband med olyckan.
– Vi kommer även titta på säkerhetsbyglarna, om de fungerade vid tillfället, och om de var ändamålsenligt utformade, säger John Ahlberk till Expressen.
Foto: Gröna Lund
Text: Redaktionen