I NATT: Allvarliga vittnesmål om Gröna Lund

2023 06 28

Gröna Lund har betonat att den olycksdrabbade berg- och dalbanan Jetline inte hade några tekniska problem innan söndagens dödsolycka.

–  Vi skulle aldrig öppna en attraktion om vi inte var trygga med att den var säker. Våra tekniker går igenom attraktionen varje dag och den har besiktigats utan anmärkning, sa Annika Troselius, informationschef på nöjesparken, till TV4 efter händelsen.

Men nya vittnesmål ger en annan version, rapporterar Aftonbladet.

Personer som tidningen pratat med vittnar om problem med åkattraktionen, dagarna och timmarna innan urspårningen.

”Något kändes fel”

Kimmy Groot är en av flera som upplevt en turbulent åktur.  

Hon berättar att Jetline kändes ovanligt ”guppig och konstig” – bara några timmar innan att olyckan inträffade.

– Det är svårt att förklara, men något kändes fel. Sen åkte min sambo också och han sa samma sak och dessutom satt hans bygel inte fast ordentligt. Men vi tänkte inte över det så mycket. Det är ju en gammal berg- och dalbana, säger Kimmy Groot till Aftonbladet.

”Borde ha sagt någonting”

En annan person, som vill vara anonym, ger ett liknande vittnesmål.

Mannen åkte Jetline på midsommarafton, två dagar innan dödsolyckan inträffade.

–  Vi hade åkt den många gånger den dagen. Men den sista gången höll de på att knuffa till fronten på den, som att den stod snett, säger han till Aftonbladet och berättar att något sedan ”kändes konstigt” under färden.

– Vi skämtade om det när vi gick av. Att det var den sämsta vagnen på hela dagen. Med facit i hand borde vi ha sagt någonting, men det tänkte vi ju inte på då.

Utreder olyckan

Statens haverikommissionen, SKH, utreder olyckan på Gröna Lund.

I en intervju med Expressen berättar John Ahlbeck, generaldirektör vid SKH, att haverikommissionen börjat undersöka olycksplatsen, men att det är för tidigt att dra några slutsatser om vad som orsakade urspårningen.

Det man har kunnat konstatera är att två hjulset i den främre vagnen lossnat från sin bärarm och ramlat ner på området.

–  Där kommer vi att göra materialundersökningar av olika slag, för att titta på brottytorna. Sedan kommer vi också titta på frågan om hur det kunde komma sig att personer föll ur i samband med olyckan.

–  Vi kommer även titta på säkerhetsbyglarna, om de fungerade vid tillfället, och om de var ändamålsenligt utformade, säger John Ahlberk till Expressen.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 03

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 03

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen