Hundratusentals kan tvingas skrota sina bilar

2025 09 11

Hundratusentals fordonsägare kan tvingas skrota sina fordon.

Den farhågan har Riksförbundet M Sverige lyft efter att EU-kommissionen för två år sedan gick fram med vad som kallas för ELV-förslaget.

I korthet innebär det ett nytt regelverk för vad som avgör när ett fordon ska klassas som uttjänt – och därmed behöver tvångsskrotas utan ersättning för ägaren.

Det ursprungliga förslagets egentliga syfte var att öka återvinningen och återbruket av material och delar hos framtidens bilar men omfattade även existerande fordon, säger Henrik Nyberg, talesperson för Nätverk på gemensam väg, ett samarbetsnätverk i Sverige som samlar organisationer inom fordonsrörelsen, i ett uttalande.

"Faran inte över"

Samlingsnätverket och dess 810 000 medlemmar har varit mycket kritiska mot förslaget, bland annat eftersom det skulle försvåra för exempelvis fordonsentusiaster och motorsporten.

Nu har organisationen även börjat få gehör för kritiken och ett nytt förslag har lagts fram från EU-parlamentet som ska ta större hänsyn till äganderätten.

Men.

– Det är en lättnad och ett steg i rätt riktning, men faran är inte över, säger Henrik Nyberg.

LÄS MER: Nya regler på gång – många kan tvingas skrota sina bilar

Hotet kan bestå

Under hösten ska EU-kommissionen tillsammans med parlamentet och rådet i triolger enas om ett gemensamt förslag.

Förhoppningen från Nätverket på gemensam väg är att deras synpunkter kommer att tas på allvar i de diskussioner som ska leda fram till ett slutgiltigt beslut.

 Annars kvarstår hotet mot fordonsägarnas intressen och ägande. Nätverket ser stora fördelar med ökad återvinning och återbruk inom fordonsbranschen, men anser det helt orimligt att fordonsägare mot sin vilja skulle kunna fråntas sin egendom, framhåller M Sverige på torsdagen.

LÄS OCKSÅ:

Foto: D. Edelstein

Text: Redaktionen


UNGERNS KRAV: “Då kan vi bli vänner med Ukraina”

2025 09 11

Ungern ställer nu flera krav för en god relation med Ukraina.

Som bekant har Ungern varit ett av de Natoländer som tydligast har motsatt sig stöd till Ukraina.

Viktor Orban fortsätter att ta en mer neutral roll i kriget och det finns inga som helst tecken på att han är beredd att överge den positionen.

Utrikesminister Péter Szijjártó menar dock att landet vill ha en god relation med Ukraina – på vissa villkor.

“Ukrainas fel”

Utrikesministern framhåller att “Ungern vill ha goda relationer med alla sina grannländer, inklusive Ukraina”.

Han menar dock att anledningen till den dåliga relationen som råder i nuläget helt och hållet är Ukrainas ansvar.

För att Ukrainas och Ungerns relation ska förbättras behöver Ukraina uppfylla några krav, understryker Péter Szijjártó på torsdagen.

Ungerns krav

Ungerns utrikesminister anklagar Ukraina för en rad saker, och ställer krav.

– Problemet är att den ungerska befolkningen i Transkarpatien sedan 2015 systematiskt har berövats rätten att använda sitt modersmål. Jag uppmanar även Ukraina att upphöra med attackerna mot oljeledningen Druzhba, som levererar olja till Ungern, skriver han på X.

– Dessa attacker skadar inte Ryssland, utan oss, och hotar vår energisäkerhet. Det ungerska folket har också fattat ett tydligt beslut: Ukrainas EU-medlemskap strider mot Ungerns ekonomiska och säkerhetsmässiga intressen. Ett strategiskt partnerskap mellan EU och Ukraina är mer realistiskt. 

Läs mer: Julija Navalnaja varnar för sanktion mot Ryssland: Inför den inte

Flera saker

Szijjártó hävdar alltså att den ungerska befolkningen i den ukrainska regionen Transkarpatien berövas rätten att använda sitt språk.

Han kräver att Ukraina ska upphöra med drönarattacker mot rysk infrastruktur som förser Ungern med olja.

Han vill att Ukraina ska söka ett strategiskt partnerskap istället för att ansluta sig till EU.

Två länder

Av EU-länderna är det främst Slovakien och Ungern som motsätter sig stöd till Ukraina.

Dessa länder har flera gånger kritiserats av övriga EU-länder.

Läs mer: Ursula von der Leyen kan avsättas

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


Nya regler vid charterresor – gäller alla

2025 09 11

EU är på väg att införa nya regler för paket- och charterresor.

När det brittiska resebolaget Thomas Cook, också ägare av det svenska resebolaget Ving, gick i konkurs 2019 drabbades hundratusentals människor.

Mängder av semesterfirare blev strandsatta runt omkring i världen.

Svenska Ving uppgav att nästan 17 000 av företagets resenärer var fast på olika destinationer, och inledningsvis visste man inte hur man skulle lösa situationen.

– Vi behöver analysera läget. Flygbolaget som flyger våra nordiska gäster tillhör Thomas Cook Group så nu utreds hur snabbt vi kan få igång den flygande verksamheten hos dem, sa Vings presschef Fredrik Henriksson till SVT då.

EU ser över skyddet

Efter det har EU-kommissionen arbetat för att ta fram ett bättre skydd för konsumenter som bokat paketresor som ställs in.

Och nu har EU-parlamentet röstat om att gå vidare med ett förslag.

– För en vanlig barnfamilj kan det handla om väldigt mycket pengar och som konsument vet man inte alltid vilka rättigheter man har. Men inställda paketresor ska inte innebära inställda rättigheter, säger EU-parlamentarikern Arba Kokalari (M), rapporterar SR.

Läs mer: Svenskt börsbolag går i konkurs

Alla resor ska omfattas

Enligt förslaget ska alla köpta paketresor omfattas av skyddet.

Men Västerpartiets Hanna Gerdin hade önskat att skyddet skulle omfatta ännu fler resor.

– Det finns delar av det här förslaget som är bra men mycket kvarstår innan du som resenär faktiskt kan känna dig helt trygg. Alldeles för ofta går företagens vinst före människans rätt till trygghet, säger hon.

Tydlig majoritet

Omröstningen i EU-parlamentet gav en tydlig majoritet för att gå vidare med den nya och moderniserade lagstiftningen.

535 ledamöter röstade för förslaget och endast 36 ledamöter emot.

Det gör att förslaget nu går vidare till förhandlingar i ministerrådet.

Under 2023 var 24 procent av svenskarnas utlandsresor charterresor.

Det motsvarade ungefär 2,3 miljoner charterresor under året.

Läs också: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Foto: T. Salas, resp E. Jong

Text: Redaktionen