Hundratusentals hemsidor försvunna

2024 05 20

Minst 250 000 hemsidor går inte längre att nå.

Den stora mängden försvunna webbsajter har aktualiserat ett stort problem: pålitligheten i den information man hittar på nätet.

Det menar författarna till en ny studie från den amerikanska tankesmedjan Pew Research Center, rapporterar Winbuzzer.

"Avsevärda konsekvenser"

En miljon webbsidor från 2013-2023 arkiverade hos den ideella organisationen Common Crawls har granskats i undersökningen. 

Resultaten visar att 25 procent av sidorna numera är otillgängliga. Bland hemsidorna från 2013 är det idag enbart 62 procent som fortfarande fungerar.

– Konsekvenserna av detta digitala förfall är avsevärda, eftersom det påverkar tillförlitligheten och beständigheten hos onlineinformation, framhåller techsajten.

"Konskevent problem"

Många av de icke-existerande sidorna finns dessutom på statliga myndigheter och nyhetssajter. Av 500 000 testade hemsidor innehöll 21 procent minst en trasig länk. Särskilt utsatta är lokala myndigheter.

Nyhetssajter visar samma mönster. Av lika många analyserade sidor, en halv miljon, från 2 063 webbplatser innehöll så många som 23 procent minst en trasig länk.

– Det här problemet är konsekvent på nyhetswebbplatser med både hög trafik och låg trafik, skriver techreportern Markus Kasanmascheff på Winbuzzer.

Pekar ut Wikipedia

Problemet om bristande pålitlighet pekas bland annat ut på det populära digitala uppslagsverket Wikipedia. Av 50 000 engelskspråkiga sidor på sajten innehöll över hälften minst en trasig referenslänk som inte längre går att nå.

Totalt är 11 procent av samtliga referenslänkar på Wikipedia inte längre tillgängliga.

Även på sociala medier märks bortfallet. Mellan 8 mars och 27 april förra året spårade forskarna 5 miljoner inlägg på Twitter (numera X). Två månader senare var 18 procent inte längre tillgängliga, framför allt för att kontot bakom inläggen ändrats till privat, blivit avstängt eller raderats.

Foto: G. Carstens-Peters

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen