Men det är ändå Republikanerna som förlorar på det

2021 03 26

President Joe Bidens förvirrade ögonblick under den stora TV-sända presskonferensen förvandlas märkligt nog till hans motståndares svagaste ögonblick.

Joe Bidens starkaste moment under sin första presskonferens som president var när han gav besked om att målet om 100 miljoner vaccindoser under hans första 100 dagar om president nu ökas till 200 miljoner vaccindoser. Det är ett kvitto på att USA:s vaccinering går mer än dubbelt så bra som EU:s.

Han gav även besked om att de allra flesta migranterna vid gränsen till Mexiko skickas tillbaka till Mexiko vilket uppskattas av många väljare som inte vill se ökad invandring.

Han sa även att USA:s trupper i Afghanistan ska dras tillbaka i år och han blev upprörd när han kommenterade att Republikanerna försvårar möjligheten att rösta i olika delstater. Det var en rad besked som många amerikaner uppskattar.

Samtidigt var hans tidvis långa och vid något tillfälle även röriga svar precis vad USA:s väljare är vana vid sedan årtionden tillbaka när det gäller Biden. Likaså är alla vana vid att Biden ibland tappar bort sig och framstår som förvirrad. Det skedde främst vid dessa ca 45 sekunder:

Republikaner lyfte snabbt fram det förvirrade ögonblicket i sociala medier och i kommentarer men om de försöker göra Joe Bidens förvirrade 45 sekunder av en drygt 60 minuter lång presskonferens till sin huvudpoäng så gör de sannolikt bort sig. Republikanerna får nämligen svårt att fånga väljarnas hjärtan och röster om det är deras starkaste kort istället för deras egen politik.

Partiet behöver vinna framtida val på sakfrågor om de ska få väljarna att nappa. Biden ligger nu på +10% i förtroendemätningarna jämfört med Trump som låg på -15% när han slutade som president. Det är gigantiska 25%-enheters skillnad och det underläget kan man inte hämta in genom att måla ut att en 78-åring tappar bort några få sekunder under en 60 minuters presskonferens samtidigt som vaccineringstakten går som tåget.

[forminator_poll id="2350"]

Kunder luras på populär app: ”Alla pengar är borta”

2024 05 14

I takt med att ekonomin försämrats har second hand-marknaden noterat ett kraftigt uppsving.

I februari ökade  second hand-försäljningen med hela 600 miljoner, enligt en undersökning från Svensk Handel.

–  Februari månads ökning är ytterligare ett kvitto på att second hand-handeln är här för att stanna, och att den fortsätter att öka. Allt fler ser de ekonomiska och miljömässiga fördelar som finns i att konsumera från segmentet och vi tror på en stabil tillväxt under kommande månader. Inte minst med tanke på vårens intåg, kommenterade Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Varnar för populär app

Uppsvinget för second hand-marknaden har dock en baksida. Allt fler kunder utsätts för bedrägerier.

I synnerhet pekas den populära second hand-appen Vinted ut som en stor risk.

En av flera som använt appen för att sälja kläder är Ellen Bagley, 20. Hon blev lurad på 12 500 kronor via Vinted.

–  Jag ser att köpet har gått igenom och att jag ska hämta en fraktetikett. Jag går då in på den länken där det står såld och kommer in på en extern sida, säger hon till TV4.

På den externa sidan ombads Ellen att bekräfta försäljningen med Bank-ID. Hon lydde instruktionerna men fick ingen bekräftelse på att det fungerat.  

– Då kände jag att här är något som inte stämmer, så jag loggar in på mitt bankkonto och ser att alla mina pengar är borta, berättar hon för tv-kanalen.

Totalt blev 20-åringen bestulen på 12 000 kronor.

Och hon är inte ensam om att ha blivit bedragen via Vinted.

En 23-årig tjej berättar att hon blivit bestulen på 34 000 kronor när hon sålt kläder via appen.

– Allt gick jättefort och det var väldigt förtroendeingivande. Jag ville liksom bara sälja min kjol för att få in lite extrapengar, säger hon till Expressen.

Ökade under pandemin

Lotta Mauritzson, samordnare på nationellt bedrägericentrum, konstaterar att polisen noterat en ökning av bedrägerier på second hand-sajter och appar de senaste åren.

– Det här är en kategori som ökade ganska mycket under pandemin när fler började handla online. Sen gick det ner något efter pandemin men inte alls så mycket som det hade gått upp tidigare, säger hon till Expressen.

Foto: R. Al-zayat

Text: Redaktionen


Klassiskt klädföretag i konkurs – 60 butiker drabbas

2024 05 14

Ett klassiskt modebolag med Lotta Engberg som stort affischnamn kastar in handduken.

I över 60 år har man hållit igång verksamheten. Bland annat distribuerar bolaget varumärkena Cappuccino och Murrey som exempelvis säljs hos den etablerade klädkedjan Sandströms med ett tiotal butiker över stora delar av Sverige.

Men nu går det inte längre.

Från och med juni försätts den fristående inköpsorganisationen Desam Fashion Group i konkurs, rapporterar Market.

Säljer till 60 butiker

Desam bildades 1962 i Göteborg och har sedan 2015 kämpat med vikande omsättning. På sju år har den sjunkit med 44 miljoner.

– Det är fortsatt utmanande att nå högre volymer och att bibehålla en relevant marginal. Utvecklingen för fysiska butiker möter många utmaningar med utveckling av digital handel och en allmän oro hur konsumtion för kläder kommer att utvecklas, framhåller Desam i sin årsredovisning.

Konkursen blir kännbar för klädbutiker över stora delar av landet.

Desam har 15 delägare med ett 40-tal butiker, men enligt årsredovisningen från 2022 har man sålt kläder till omkring 60 självständiga modebutiker.

Butiker som nu alltså blir utan Desams produkter om ingen kan ta över bolaget.

LÄS MER: Klädkedja i konkurs – allt säljs ut på rea

Lotta Engberg stora affischnamnet

Ett av Desams största varumärken är Lotta Engberg. Så sent som förra månaden tog man in den folkkära artisten och tv-profilens vårkollektion i sitt sortiment.

– Klänningar som speglar Lottas personliga stil står i fokus, där passformen är utformad för att framhäva den kvinnliga siluetten, marknadsför man varumärket på sin hemsida.

Den samlade omsättningen för medlemsbutikerna landade på 210 miljoner kronor under 2022.

Sedan 2017 har bolaget redovisat en rörelseförlust. År 2022 gick man back fyra miljoner kronor, enligt Market.

Vid konkurstillfället hade Desam Fashion Group skatteanstånd på 2,4 miljoner kronor.

Även koncernmoderbolaget, Desam Utveckling AB, går i konkurs.

Inte ensamma

Desham Fashion Group är långt från den enda i klädbranschen som tvingats ge upp verksamheten i år.

Bland annat har H&M-bolaget Renewcell tvingats lägga ned, precis som klädkedjan Dimoda och mer okända och nischade Global Wheelwear.

LÄS MER: Klädkedja lämnar Sverige – stänger för gott

Foto: D. McKinney resp Peter Knutsson

Text: Redaktionen