Här är 2023 års största inlägg på Facebook, Instagram och X

2023 12 11

I dag har årets vinnare i sociala medier korats.

Medieakademin med ordförande Emanuel Karlsten i spetsen har utsett de inlägg på Facebook som fått flest likes under året som gått.

Det presenteras även en topplista för Instagrambilder och Twitterinlägg, eller X som det numera heter.

Hanif Bali och Pernilla Wahlgren

– Vid varje årsskifte presenterar vi listor över vilka enskilda poster som har fått störst spridning i Sverige, rapporterar Medieakademin på sin webbsida.

Bakom de mest framgångsrika inläggen på Facebook,, Instagram och X står profiler som Robert Gustafsson, Pernilla Wahlgren och Hanif Bali.

Facebooktoppen

Här är topplistan för Facebookinlägg och siffran som anges är antalet likes.

1, 324 000 – Koranskändning med Salman Momika av Insikt 24

2, 137 000 – Artisten Anna Bergendahl som tagit sin läkarexamen.

3, 105 000 – Om Lasse Berghagens bortgång  med komikern Robert Gustafsson.

4, 91 000 – Komikern och debattören Jonas Gardells besked om att han separerat med Mark Levengood.

5, 76 000 – En våldsam man försöker starta bråk med högvakten i Norge med Riks.

Tweettoppen

Här är topplistan för tweets på X och siffran som anges är antalet likes.

1, 42 000 – Svensk fotboll tackar Zlatan för alla hans insatser när han slutar med fotboll.

2, 24 000 – Svensk fotboll hyllar Victor Nilsson Lindelöf som precis skjutit Manchester United till final i FA-cupen.

3, 19 000 – Aftonbladet debatt om att Sveriges regering brister i kritik mot Irans brutala regim.

4, 15 000 – Hanif Bali som visar hur Chats GPT:s patriotiska bild av Sverige ser ut.

5, 14 000 – Sara Skyttedal med en bild av Stridsfordon 90 som hon hoppas ska hjälpa Ukraina mot ryska regimen.

Instagramtoppen

Här är topplistan för Instagrambilder och siffran som anges är antalet likes och kommentarer sammanslaget.

1, 925 702 – Edvin Ryding efter segern på XQ-galan.

2, 395 965 – Klas Erikssons bebisbild. Han är en av två i succén Leif och Billy.

3, 352 670 – Elin Kjos tragiska bortgång.

4, 315 000 – Pernilla Wahlgrens bröllopsbild som publicerades i december.

5, 262 980 – Evin Rydings bild om att gå på bio och se filmen Avgrunden.

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen