HANIF BALIS SAMBO: – Jag vet att han inte har gjort det. Jag har varit med

2021 09 16

– Jag vet att han inte har gjort det. Jag har varit med, jag har sett allting. Jag har sett alla konversationer och hur han har avvisat henne. Jag vet att han inte har gjort det.

Det säger Hanif Balis fästmö och sambo Linnea Lundgren som nu ikväll bemöter sexanklagelserna tillsammans med Hanif Bali i ett Expressenreportage hemma i bostaden.

Utgör bricka i ett spel

De tillbakavisar bestämt skriverierna i kvällspressen om att han anklagas för olämpligt sexuellt beteende mot en tonårsflicka i MUF inklusive att han ska ha efterfrågat nakenbilder och sex. Läs mer om anklagelserna om olämpliga sexuella kontakter som enligt uppgifterna ska ha inletts efter läxhjälp i den andra artikeln som publicerades tidigare här

– Jag har inte gjort några av de allvarliga anklagelser som riktas mot mig. Däremot tycker jag att hela händelsen är väldigt beklaglig där en kvinna används som en bricka i ett spel från meningsmotståndare. Att det kommer precis vid nomineringstillfällena tycker jag talar sitt tydliga språk, säger Hanif Bali till Expressen.

Matte och samhäll

Hanif redogör för uppgifter om att han ska gett henne läxhjälp.

– Hon har frågat mig om specifika matteuppgifter och samhällskunskap. Vid ett tillfälle har jag även träffat henne för att hjälpa till med en skoluppgift, något jag alltså ofta får frågan om när MUF-medlemmar har fått i uppdrag att exempelvis intervjua en politiker.

Dejtade Linnea

Han berättar även att han träffade flickan för två år sedan – när hon var 15 år och att det hela eskalerade året därpå.

– Det skedde samtidigt som jag hade träffat Linnea och dejtade henne och då förklarade jag direkt för Linnea hur läget var, att det var en tjej som hörde av sig mycket och att jag inte visste hur jag skulle hantera situationen, säger han till tidningen.

Svårt hjälpa kvinna efter detta

Sambon Linnea Lundgren berättar att Hanif visade konversationerna med flickan och att hon var med när han pratade med henne.

– Han ville ge den hjälp som han själv fått för att kunna vara där han är i dag. Han sa att han tyckte det kändes tråkigt att inte kunna göra det bara för att det handlar om en kvinna. Och så är det ju, jag tror att det kommer bli svårt för en man att hjälpa en kvinna inom politiken efter detta, säger Linnea till Expressen.

Inte varit flörtig

Expressen frågar Hanif rakt ut om konversationen på något sätt rört sig om nakenhet eller sex?

– Jag kan inte gå in på allt för mycket detaljer av respekt för henne. Jag har inte på något sätt bett om sex eller gjort några anspelningar mot henne, säger Hanif som också poängterar att han inte uppfattar att han varit flörtig mot henne.

Träffats tre gånger

Han berättar att han träffat flickan vid tre tillfällen.

– En gång när jag var på ett evenemang och talade 2019. Det var en talarkväll. Hon var där och kom fram och ville ta bild och utbyta några ord, och berätta att hon var ett stort fan. Det är en kontakt som sker ofta. Jag la ingen vikt vid den. Jag blir kontaktad av tusentals personer, förklarar Hanif för Expressen.

Tufft för familjen

Han understryker också att det varit en  hemsk tid.

– Det har varit väldigt tufft för min familj och har påverkat deras mående.

Foto: Hanif Bali, FB


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 01 11

Nu utfärdas en ny bedrägerivarning.

Den här gången låtsas bedragarna komma från Coop.

Sms utfärdas till tilltänkta offer där det står att de har vunnit ett pris.

Enligt sms:et ska personen lämna ifrån sig känsliga uppgifter för att komma åt priset - ett tupperware-set.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder bluffmeddelandet som cirkulerar just nu:

– Grattis! Du är en vinnare. Din belöning är ett Tupperware-set med 36 delar. Observera att en leveransavgift kan tillkomma. 

Personen som får meddelandet uppmanas att göra anspråk på belöningen genom att klicka sig fram till en plats där man ska lämna känsliga uppgifter.

Radera direkt

Det rör sig dock om ett bluffmeddelande och den som får den här typen av sms gör rätt i att radera meddelandet omedelbart och inte följa några uppmaningar.

Den som redan har lämnat ifrån sig uppgifter bör omedelbart kontakta banken och polisen.

Coop meddelar att sms:et inte kommer från dem.

Flera fall

Polisen har gått ut med ett meddelande om att flera fall av bedrägerier som synnerligen riktar in sig mot äldre har inträffat under inledningen av 2025.

– I januari har ett stort antal bedrägerier mot äldre inträffat runt om i landet och polisen vill med anledning av det påminna om hur man kan skydda sig, framhåller polisen.

De förklarar vidare att ärendena framförallt har handlat om fysisk vishing, en form av bedrägeri där kriminella först ringer eller smsar sitt tilltänkta offer i syfte att komma åt personlig information och påstår sig företräda en banktjänst eller företag för att sedan även komma hem till den drabbade.

“Sannolikt bedrägeri”

Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter förklarar.

– Om du mottar ett sms eller telefonsamtal med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri, säger hon.

– Kontakta endast banker, myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du söker upp själv och via inte nummer som anges i sms.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in mot tv-bolag – har en halv miljon svenska kunder

2025 01 10

Ett tv- och streamingföretag med en halv miljon svenska kunder har fått mängder av anmälningar emot sig.

Det handlar om tv-distributören och streamingbolaget Allente.

Konsumentverket har översköljts av anmälningar mot bolaget, rapporterar DN.

Nu får företaget allvarlig kritik av Konsumentverket.

Hamnat på ”skamlista”

Det är långt ifrån första gången Allente hamnar i blåsväder.

Redan 2023 hamnade företaget på konsumentorganisationen Råd & Röns ”skamlista” över organisationer som anmälts flest gånger till Konsumentverket, vilket MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Allente låg då fyra på listan efter att ha fått 161 anmälningar emot sig.

Men tv-distributören tycks inte ha bättrat sig – snarare tvärtom.

Mängder av nya anmälningar

Allente har anmälts till Konsumentverket 166 gånger under 2024, enligt DN, och får nu allvarligt kritik från Konsumentverket.

Företaget, som uppges ha cirka en halv miljon svenska kunder, anklagas för att använda sig av vilseledande och aggressiva säljmetoder, enligt tidningen.

Många kunder har uppgett i anmälan att de känner sig lurade av företaget. Konsumentverket kritiserar också att Allentes säljare är otydliga med att deras syfte är att sälja abonnemang för Allente.

– Det har till exempel presenterat sig som att de vill informera om något viktigt, och att de inte alls är där för att sälja, säger Christopher Flamborn, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Har fått löften

Konsumentverket har tidigare drivit flera ärenden mot företag och då fått löften om bättring.

– Då har vi nöjt oss med de löftena. Men utifrån de här nya anmälningarna har vi kunnat konstatera att överträdelserna fortsatt, säger Christopher Flamborn.

Allente är ett stort företag med en halv miljon svenska kunder inom tv och streaming.

Företaget har bland annat ett nära samarbete med TV4, avseende basutbud, filmer, serier och sport på olika plattformar.

I somras meddelade företaget att man utökar samarbetet med TV4 ytterligare, vilket bland annat innebar att Allentes streamingkunder fick tillgång till TV4:s kanaler och streamingtjänster.

I oktober meddelades också att Allente har ingått ett avtal med Amazon och att kunderna får tillgång till streamingtjänsten Prime Video.

Men trots det är många alltså missnöjda med Allente och framför allt med deras aggressiva försäljningsmetoder.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen