Gratisappar kan stå dig dyrt – flera dolda kostnader bekräftade

2024 10 10

Det är lätt att låta sig lockas av gratisappar som Facebook, Google och Instagram.

Men folk riskerar att betala ett dyrt pris för de kostnadsfria apparna.

Det menar forskare från Linköpings universitet och institutet Rise som granskat så kallade “dolda kostnader” som användarna egentligen drabbas av.

En rad kostnader

Google, Facebook och Youtube tillhör några av apparna som är gratis att ladda ned och använda.

Men exempelvis genererade tre miljarder användare i månaden intäkter på drygt 30 miljarder euro för den sistnämnda. I synnerhet från tjänster som uppfattas som gratis, framhåller Linköpings universitet i ett pressmeddelande.

Enligt forskarna finns det dock många kostnader förknippade med gratisapparna.

Insamlandet av personlig data är bara en av dem.

Att man skjuter upp saker, prokrastinering, var den största dolda kostnaden. Men även minskad sömn, försämrat fokus och att apparna tar tid från fysiskt umgänge med vänner, hobbys och träning, var kostnader som uppstod, säger Martin Mileros, doktorand vid Linköpings universitet och forskare på Rise.

"Nollpris-ekonomi"

Det ovan beskrivna fenomenet har ett namn. Det kallas “nollpris-ekonomi” och innebär att tjänsterna erbjuds i utbyte mot användarens data och uppmärksamhet istället för pengar.

Men med ett sådant upplägg frikopplas kostnad och värde, menar forskarna.

– Många appar är utformade för att vi ska bli mer eller mindre beroende av dem. Barn och unga är speciellt utsatta, säger Martin Mileros och tillägger:

– Det borde vara striktare begränsningar för många appar men också någon form av information om dolda kostnader. Man kan kanske jämföra det med varningsbilderna på cigarettpaket. Och för användarna är det viktigt att förstå dessa potentiella dolda kostnader och göra mer medvetna val.

Många betalar hellre

Totalt har 196 personer ingått i studien. Urvalet representerar inte hela befolkningen, men enligt Linköpings universitet ger den ändå bra indikationer på dolda kostnader och personlig data kopplat till gratisappar.

Någon liknande undersökning har inte skett tidigare.

Vi kan se att många användare värderar integritet och transparens högt. Dessutom visar studien att användare föredrar att göra engångsköp av sina favoritappar för att skydda sin integritet framför att använda tjänster som är gratis men där den personliga datan samlas in, säger Martin Mileros.

Foto: Firmbee.com

Text: Redaktionen


Flera populära chokladsorter stoppas

2024 12 07

Flera omtyckta sorters choklad stoppas från försäljning.

Det handlar bland annat om chokladkakor från Marabou, som med sina klassiska gula omslag är Sveriges kanske mest populära chokladkakor.

Nu tvingas ägaren Mondelez International stoppa och återkalla en av de mest omtyckta Marabouchokladerna.

Populär smak återkallas

Det handlar om Marabou Apelsinkrokant 200 gram.

Chokladkakor av den sorten, med vissa bestämda batchnummer och bäst före-datum, återkallas.

– Mondelēz har utrett ärendet och anledningen till återkallelsen är att ett mindre antal förpackningar av produkten kan innehålla gummi till följd av ett maskinproblem på tillverkningslinjen i fabriken, uppger företaget i ett uttalande.

Återkallandet avser Marabou Apelsinkrokant 200 g med batchnummer OUV0243321 och bäst före-datum 14.06.2025.

Uppmaning till konsumenter

Återkallelsen sker av säkerhetsskäl, enligt företaget.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt för eventuella besvär.

Nu uppmanas konsumenter som redan har köpt den aktuella produkten att returnera den.

– Konsumenter som har köpt Marabou Apelsinkrokant 200g med angivet utgångsdatum och batchnummer ombeds därmed returnera produkten till butiken där de köpt den för återbetalning, alternativt kontakta Mondelēz kundtjänst, meddelar företaget.

Kritik – på grund av Rysslandkoppling

Inga andra produkter påverkas av Marabous återkallelse.

Marabou är ett mycket populärt chokladmärke, men på senare tid har ägaren Mondelēz fått kritik för att företaget väljer att ha kvar sin verksamhet i Ryssland trots Putins invasion av Ukraina.

Företaget har försvaret sig med att säga att aktieägarna inte trycker på för att företaget ska lämna Ryssland.

– Nähäpp, då är det tydligen upp till oss konsumenter att fortsätta säga ifrån, och hitta alternativ till Aladdin och andra Marabouprodukter, skrev DN:s ledarskribent Erik Helmerson i en kritisk artikel tidigare i veckan.

Lidl återkallar chokladkalender

Marabou är inte det enda företaget som har tvingats återkalla en chokladprodukt på fredagen.

I eftermiddags meddelade Lidl att man återkallar sin chokladkalender på grund av smakavvikelser.

Det rör sig om en chokladkalender med tre olika motiv som återkallas för att den inte lever upp till Lidls kvalitetskrav, enligt företaget.

– Samtliga berörda produkter är bortplockade ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att inte konsumera produkten, utan i stället returnera den till närmaste Lidl-butik, meddelar företaget.

– Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i Lidl Sveriges butiker, tillägger man.

Återkallelsen gäller chokladkalendrar med förpackningsstorlek 75g från leverantören Millano sp.z o.o.S.K.A. Den avser alla chokladkalendrar oavsett bäst före-datum.

Foto: Tetiana Bykovets

Text: Redaktionen


Natoland inleder jätteprojekt i Ukraina – slår till mot Ryssland

2024 12 07

Natolandet Estland inleder ett nytt stort projekt i Ukraina.

Från och med nästa år kommer det estniska säkerhetsföretaget Frankenburg Technologies börja testa sina luftvärnsrobotar i Ukraina.

– Tekniken är lovande och vi kommer att börja testa den i Ukraina under det nya året, säger Kusti Salm, vd för Frankenburg Technologies och Estlands tidigare försvarsminister, till public service-kanalen ERR.

Salm bekräftar att Estland och Ukraina har tecknat ett avtal.

– Vårt mål är att hjälpa Ukraina att vinna detta krig. För att göra detta erbjuder vi testskjutningar av en ny lågkostnadsrobot. Roboten kan användas för att skjuta ner inkommande projektiler, främst obemannade flygfarkoster (drönare).

Massproduktion

Vd:n lovordar det nya vapnet och berättar att Frankenburg Technologies har stora planer för luftvärnsroboten.

– Vi vill utveckla ett robotsystem som är tio gånger billigare jämfört med systemen i dag och som har en produktionskapacitet som är hundra gånger större. Vi siktar på att producera kvantiteter som vida överstiger nuvarande industrikapacitet.

Det estniska företaget planerar initialt att producera dussintals robotar per vecka. Under 2025 kommer siffran att öka till flera hundra robotar per vecka.

Frankenburg Mark 1

Luftvärnsroboten som ska testas i Ukraina går under namnet ”Frankenburg Mark 1”. Den har kapacitet att träffa mål som befinner sig två kilometer upp i luften.

Ukraina är i stort behov av att stärka sitt luftförsvar.

Under hösten har flyglarmen tjutit var och varannan dag i landet. 

I november uppgav president Volodymyr Zelenskyj att Ryssland avfyrat 800 flygbomber, 460 drönare och 20 robotar inom loppet av en vecka.

– Ukraina behöver mer luftförsvar. Vi arbetar med denna fråga tillsammans med våra partners, sade presidenten.

LÄS MER HÄR:

Fartyg med vapen har gått på grund – på väg till Natojätte

Arkivfoto: Nato

Text: Redaktionen