Förändring bland livsmedelsbutiker – matjättar väntas följa
2023 04 09
Det blir allt vanligare med obemannade livsmedelsbutiker.
Idag finns omkring 130 butiker spridda runt om i Sverige där kunder själva scannar och betalar för sina varor.
Det är en siffra som väntas fortsätta växa då de stora livsmedelsbolagen, däribland Ica, vill hänga på trenden.
Idag har koncernen ett 40-tal obemannade butiker, och ytterligare 150 sådana är planerade, rapporterar SR.
Erik Bergh, analytiker på Handelns utredningsinstitut, menar att fenomenet är här för att stanna och kan dessutom bli aktuellt för fler branscher.
Axfood och Coop
En av fördelarna med obemannade butiker är att kunna utöka öppettiderna utan att anställa mer personal.
Axfood har just nu ett 20-tal obemannade butiker och fler på gång, och detsamma gäller för Coop som i dagsläget har ett 15-tal helt eller delvis obemannade butiker.
– Det testas ju i alla olika tänkbara branscher, sen får man väl se var det passar bäst. Det kommer absolut bli ett större inslag generellt, säger Erik Bergh.
Efter experiment
Den första obemannade Icabutiken öppnade i början av september 2020.
Det efter att koncernen utfört experiment och analyser i flera månader.
Det var Ica Nära Sillerud som tog det första steget i koncernen.
– Med den IT-mognad vi ser i dagens samhälle så vill vi hitta nya sätt att möta nya kunder. Vi har testat och labbat mycket tillsammans med ICAs innovationshub ICAx och hittat en lösning som jag känner mig oerhört trygg med, sade Icahandlaren Rikard Ohlin i samband med premiären.
Kan vara hybridlösning
Det behöver inte vara fullt obemannat, ett tillvägagångssätt kan handla om en slags hybridlösning.
– Jag tror inte vi kommer se att majoriteten av butiker kör helt utan bemanning. Mer troligt är att butikerna har olika hybridlösningar med bemannat, obemannat, plockskåp och satelitbutiker, säger Johan Berg på Icakoncernen.
Fått kritik
Under våren har matjättarna fått stor kritik för de höga matpriserna i Sverige.
Sedan Lidl var först med att frysa och sänka priserna på flera produkter har såväl Ica som Coop agerat i samma spår.
Foto: K. Spyroglou