De fem nordiska länderna dominerar 2021 års upplaga av The World Happiness Report, som stöds av FN och som utförs av Analytics Researcher Gallup som bett invånare i 149 länder att mäta sin egen lycka.
Vårt grannland Finland toppar listan för fjärde året i rad och tillsammans med Sverige, Norge, Danmark och Island intar Norden fem av de åtta främsta platserna. Det enda icke-europeiska landet bland de 10 bästa är Nya Zeeland.
Socialt stöd, personlig frihet och korruption är några av kriterierna och det land som hamnar i botten är krigshärjade Afghanistan följt av fyra länder i Afrika; Lesotho, Botswana, Rwanda och Zimbabwe. Flera länder i Asien tillhör de nationer som ökade mest 2021 jämfört med 2020.
Finland får höga poäng för bland annat ömsesidig tillit vilket har hjälpt till att rädda liv och levebröd under pandemin, rapporterar BBC News. Finland har även haft ett mycket lågt antal dödsfall jämfört med andra länder, bara drygt 800.
Här är Världens Lyckligaste Land-listan 2021:
1, Finland
2, Island
3, Danmark
4, Schweiz
5, Nederländerna
6, Sverige
7, Tyskland
8, Norge
9, Nya Zeeland
10, Österrike
149, Afghanistan
[forminator_poll id="2084"]
Stort larm om bageri – säljer på Ica
2024 12 05
Nybakade bröd ligger bland döda råttor och fåglar. Spillning från gnagare syns på golvet och i bakformar hittas skadedjur som trampats ihjäl.
Ovanstående är bara några av alla brister som upptäckts hos bageriet Bake my day.
I en omfattande granskning avslöjar Arbetetstora missförhållanden i bagerifabriken i Huddinge, söder om Stockholm.
– Vi fick börja dagen med att skrämma bort råttorna som fanns överallt i bageriet, säger en källa till tidningen.
Vidare berättar personen att samtliga arbetsdagar inleds med att skaka metallvagnarna med bakformar för att få bort djuren.
Utöver missförhållandena i fabriken visar Arbetets granskning att företagets anställda jobba extremt mycket övertid utan att få tillräckligt betalt. En person vittnar om att han jobbat dubbelpass i flera månader.
Matjättarna agerar
Bake my days bakverk säljs hos flera stora aktörer i livsmedelsbranschen, bland annat på Ica, Coop, Willys och Hemköp.
Nu agerar flera av matjättarna.
Coop kallar Bake my day till ett möte och Axfood, som äger Willys och Hemköp, kommer följa upp missförhållandena i företagets fabrik.
Det rapporterar tidningen Dagligvarunytt.
– Det här är en märkesvaruleverantör som också levererar till många andra butiker och kunder, och det är självklart att gällande lagstiftning och riktlinjer måste efterlevas. framhåller Axfoods presschef Magnus Törnblom i en kommentar till tidningen.
– Vi har inlett arbetet med att sätta oss in i detta, noga följa upp de här uppgifterna och utreda frågan vidare.
Coops pressekreterare Therese Knapp bekräftar att livsmedelskedjan har kontaktat Bake my days.
– Coop tog i går en första kontakt med företaget och kommer att följa upp det med ett möte. Syftet med det är att få direktinformation från företaget och få deras svar på medieuppgifterna.
Även Ica har kommenterat avslöjandena. Lena Sparring, kvalitetschef Ica Sverige, framhåller att Ica ser mycket allvarligt på uppgifterna.
Vidare uppger Sparring att Ica kommer agera för att säkerställa att Bake my day lever upp till de krav och villkor som ställs på leverantörer.
Foto: M. Mingle
Text: Redaktionen
Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den
2024 12 05
En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.
Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.
I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.
Nu har turen kommit till Ikea.
Blivit viral: fördubblad försäljning
Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.
Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.
– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.
Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.
– Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.
Säljs även i Sverige
“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen.
Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.
Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.
– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.
Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se
Designern: Onödig uppståendelse
Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.
Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.
Hon menar att uppståndelsen är onödig.
– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.
Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.
– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.