EU:s nya krafttag mot Ryssland – Presenterar ett femte sanktionspaket

2022 04 05

EU-kommissionen svarar på Rysslands hemska brott och presenterar nu ett femte paket med ekonomiska sanktioner.

Det nya sanktionspaketet är främst riktat mot energiområdet och ska bland annat innehålla ett importförbud av kol, som motsvarar ett värde på ungefär 44 miljarder kronor, rapporter CNN.

Ett svar på Ryssland hemska brott

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen menar att de nya sanktionerna är ett svar på de fruktansvärda gärningar som de ryska styrkorna har begått mot civila i bland annat Butja utanför Kyiv.

– Ryssland för ett grymt och hänsynslöst krig. I dag tar vi ytterligare ett steg med våra sanktioner. Vi gör dem bredare och skarpare så de kan skära ännu djupare i den ryska ekonomin, säger Ursula von der Leyen, enligt AP.

Transaktionsförbud för ryska banker

Kommissionen föreslår också ett transaktionsförbud för fyra viktiga ryska banker, bland annat för den näst största ryska banken VTB. Utöver det lades det också fram ett förslag som ska förbjuda ryska fartyg att lägga till vid EU:s hamnar.

– Detta kommer att minska ytterligare en viktig inkomstkälla för Ryssland, säger Ursula von der Leyen.

Förbud mot export till Ryssland

Det nya sanktionspaketet föreslår också ytterligare förbud mot export till Ryssland, till ett värde av ca 100 miljarder kronor. Förbudet ska bland omfatta export av kvantdatorer, transportutrustning och annan känslig maskinutrustning, uppger CNN.

Fler sanktioner kan tillkomma

Ursula von der Leyen menar att det är viktigt att upprätthålla ett tryck på Putin och den ryska regeringen.

– Vi arbetar med ytterligare sanktioner, bland annat på oljeimport och vi funderar på flera idéer som lagts fram av medlemsstaterna, säger Ursula von der Leyen.

Sanktionerna ännu inte godkända

Det är ännu inte klart att sanktionspaketet kommer att förverkligas. EU:s medlemsstater måste först skriva under och godkänna kommissionens förslag.

Foto: A. Lallemand 

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen