Europas största MC-tillverkare nära konkurs

2024 11 29

Problemen i fordonsindustrin fortsätter.

Under de senaste åren har flera olika branscher fått det oerhört tufft i samband med pandemi och lågkonjunktur.

Räntehöjningarna har slagit hårt, och fordonsbranschen är en av de branscher som har det allra kämpigast.

Nu kommer uppgifter om att Europas ledande motorcykeltillverkare - KTM - är i kris.

Det rapporterar Carscoops.

Nära konkurs

KTM - som bland annat äger klassiska MC-märket Husqvarna - ansöker nu om rekonstruktion.

KTM har stora skulder och bedöms inte kunna ha tillräcklig kapacitet för att överleva det ekonomiska stålbadet.

Överproduktion och problem med kvaliteten uppges vara bidragande orsaker till situationen.

Kan inte finansiera

Ledningen förväntar sig inte att få den nödvändiga interimsfinansieringen i tid och detta bidrar till att förklara ansökan. 

Beslutet kommer nu att ge företaget tid att arbeta med borgenärer och hitta en lösning som, i idealfallet, fungerar för alla.

Konkurs uppges vara nära förestående.

Även i bilbranschen

Även i bilbranschen har flera större aktörer problem.

Stellantis är en av jättarna som har drabbats hårt av den senaste tidens utveckling.

I företagets senaste halvårsrapport framgår att flera segment påverkas av krisen - bland annat bolagets verksamhet i USA.

– Minskningen av nettoomsättningen i Nordamerika under de sex månader som slutade den 30 juni 2024 jämfört med motsvarande period motsvarande period 2023 berodde främst på lägre volymer och negativ nettoprissättning, förklarar Stellantis i halvårsrapporten.

Även i Europa

Stellantis verksamhet i Europa har det också tufft.

– Leveranserna i Enlarged Europe minskade under de sex månader som slutade den 30 juni 2024 jämfört med motsvarande perioden 2023, för att stödja lageravvecklingen i regionen; drivet av lägre leveranser av Fiat 500, Opel Mokka och Jeep Renegade.

Förhoppningarna om att ytterligare räntesänkningar i EU och USA ska få fart på konsumenternas köpkraft tycks ännu inte ha infriats.

Foto: KTM

Text: Redaktionen


Ryssland sätter in 300 000 soldater

2024 12 03

Ryssland kommer trappa upp kriget i Ukraina efter årsskiftet.

Det står klart efter ett nytt besked från landets försvarsdepartement.

I ett färskt uttalande meddelar departementet att ytterligare 300 000 soldater kommer skickas till Ukraina.

Beskedet ges i den ryska militärledningens officiella tidning Krasnaya Zvezda.

– Ytterligare 300 000 militärer kommer att placeras i Ukraina efter att de har genomgått ett gigantiskt militärt träningsprogram, framhåller Ivan Buvaltsev, chef för stridsutbildning vid den ryska försvarsmakten.

– Femton kompanier med militära instruktörer och specialister ska utbilda de nya rekryterna. Fokus kommer att läggas på militära anfallsstrategier, eftersom det har blivit särskilt relevant med anledning av våra truppers avancemang i Ukraina.

Vidare uppger Buvaltsev att rekryterna kommer utbildas på mer än 2 300 platser i Ryssland.

De kommer även involveras i övningar utomlands, framhåller militärchefen.

– Övningarna kommer hållas under så nära stridsförhållanden som möjligt.  

Uppgifter: Så stora är Rysslands förluster

Sedan början av den fullskaliga invasionen har Ryssland främst förlitat sig på professionella soldater och frivilliga. 

Den ryska ledningen erbjuder generösa engångsbetalningar till de som ansluter sig till kriget.

Men behovet av nya rekryter är stort.

Enligt ukrainska uppgifter har närmare 700 000 ryska soldater dödats eller skadats i kriget.

Trots de massiva förlusterna syns inga tecken på att kriget kommer ta slut. 

Snarare tycks det eskalera, vilket Rysslands senaste besked är ett tecken på. 

LÄS MER HÄR:

Blodigt rekord har slagits – mardröm för Ryssland

Ryssland drar tillbaka styrkor från Ukraina

Tunga ryska förluster – i flera delar av världen

Ryssland hävdar – “Kuppförsök i vårt grannland”

Foto: A. Jawfox resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 03

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen