EUROPA: Slagsmål i cockpit på passagerarflygplan

2022 08 29

Kaos utbröt när två piloter från Air France hamnade i handgemäng mitt under en flygning.

Planet mellan Genève och Paris hade knappt hunnit lämna flygplatsen. 

Sedan rök de två piloterna ihop i ett fysiskt slagsmål, rapporterar La Tribune.

Delade ut örfil

Händelsen framgår i en rapport efter en större granskning av flygbolagets piloter.

Enligt uppgifterna greppade de två piloterna varandra i skjortkragarna och en av dem hävdar att en “avsiktlig örfil” ska ha delats ut.

Den ena piloten påstår också att det ska kastats “ett föremål av trä” mot hans ansikte.

Kabinpersonal fick ingripa

Oväsendet fick kabinpersonalen att reagera och störta in i cockpit för att avstyra bråket.

En person från besättningen fick därefter sitta kvar hos piloterna under hela flygningen för att inte ett nytt slagsmål skulle bryta ut som skulle äventyra passagerarnas säkerhet.

Piloterna stängdes av

De båda piloterna stängdes av efter incidenten, uppger Air France enligt Sky News.

– Ett totalt olämpligt beteende, säger en taleskvinna från ledningen.

Flygningen, som ägde rum i juni, fortgick därefter utan problem och planet landade som det skulle.

Det var också därför franska luftfartsverket BEA inte omedelbart underrättades.

Följde inte säkerhetsrutiner

Granskningsrapporten tar även upp andra fall där piloter från just Air France agerat tvivelaktigt.

Bland annat tar man upp ett fall då en bränsleläcka uppstod på ett flyg från Brazaville till Paris i slutet av 2020.

I motsats till flygbolagets säkerhetsrutiner bröt piloterna inte strömmen till den påverkade motorn.

Man landade inte heller så fort som möjligt, vilket också är en del av Air France riktlinjer.

När planet dock tog sig ned i Tchad kunde motorn mycket väl ha fattat eld, skriver Sky News.

Slår ifrån sig kritik

Tre liknande fall ska ha ägt rum mellan 2017 och 2022.

Air France har i ett uttalande förklarat att man följer BEA:s rekommendationer att piloterna ska få studera sina flygningar i efterhand.

Flygbolaget lyfter även att man flyger hundratals flyg varje dag och att rapporten enbart tar upp fyra fall där säkerhetsrutinerna brustit.

Foto: D. Eledut

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen