EUROPA: Nya regler för tobaksföretag

2023 01 06

Mängder med mikroplaster från cigarettfimpar spolas ut i vatten och hamnar i naturen.

Fimparna är inte biologiskt nedbrytbara och forskning har tidigare kunnat visa att plasterna i filtren hamnar i våra kroppar.

Rester från fimpar har även hittats i mag-tarmkanalen hos fiskar.

– Vi vet inte vilka effekter det har på oss människor människor, men vi äter och dricker vårt skräp, konstaterade Lisa Erdle på Toronto universitet till CBC News häromåret.

EU-land agerar

Nu har ett EU-land gått i bräschen för att få bukt med de många miljarder cigarettfimpar som slängs varje år – och som släpper ut giftiga plastavfall som tar flera decennier att bryta ned, om det ens lyckas. Det rapporterar BBC.

Det handlar om Spanien som nu inför krav på landets tobaksföretag att städa upp de fimpar som deras kunder lämnar efter sig på gator, torg och stränder.

– Reglerna trädde i kraft i fredags, men det är fortfarande oklart hur de kommer att implementeras och om kostnaderna kommer vältras över på konsumenterna, framhåller BBC:s korrespondent Phelan Chartejee. 

Tröttnat på att betala

Enligt en rapport från Catalan Rezero Foundation uppskattar lokala myndigheter i Katalonien att man betalar mellan 12-21 euro per invånare för att städa vägar på cigaretter.

I kustområdena, till exempel i Barcelona, är kostnaderna ännu högre.

Det har nu alltså de spanska myndigheterna tröttnat på att betala.

– De nya reglerna gör tillverkarna ansvariga för att samla in kasserade fimpar samt att transportera dem för avfallsbehandling, skriver BBC.

En femtedel röker

Siffror från 2020 visar att drygt en femtedel av vuxna spanjorer röker varje dag.

De senaste åren har myndigheterna infört en rad åtgärder för att stävja rökningen i landet. Bland annat förbjöds rökning på alla Barcelonas offentliga stränder förra året, och den som blev påkommen  med att röka ändå riskerade böter på 30 euro.

4 500 miljarder fimpar

Cigarettfimpar beskrivs ofta som världens mest strödda föremål och “den mest accepterade formen av nedskräpning”, enligt WHO.

– Många rökare antar att filtren är tillverkade av ett biologiskt nedbrytbart material, sade Elizabeth Smit, som då arbetade med tobaksreglering vid University of California San Francisco, till CNN 2019.

Enligt organisationen Håll Sverige Rent släng en miljard fimpar på Sveriges gator varje år.

Siffran för hela världen beräknas vara 4 500 miljarder fimpar, uppskattar den globala organisaitonen Clean up The World.

Unik dom i Sverige

Fram till 2021 tillhörde slängda fimpar undantag för ringa nedskräpning innan riksdagen fattade beslut om en ny lag som skulle ge 800 kronor i böter till den som slänger en cigarett på marken.

En unik dom i ämnet ägde rum förra året, då en man i 25-årsåldern dömdes till böter på just 800 kronor efter att ha fimpat framför ögonen på en polis i Göteborg.

Brottsrubriceringen blev "nedskräpningsförseelse".

Foto: R. Mehrad

Text: Redaktionen


Obehaglig upptäckt i vetemjöl – massmeddelande till kunder

2024 10 04

Tusentals kunder har kontaktats efter larm om larver i Kungsörnens vetemjöl.

Mjölpåsarna har sålts mellan den 19 augusti och 29 september i år.

Nu uppmanar Mathem, som är livsmedelsföretaget som tagit emot klagomålen, folk att slänga produkterna.

Totalt har 4 000 sms skickats ut till folk som handlat mjölet i fråga.

– Eftersom Mathem endast finns online kunde vi följa upp exakt vilka kunder som köpt mjölet, framhåller Mathems presstalesperson Lotta Olofsson till Dagens Nyheter.

Lantmännen ger besked

Det är alltså via Mathem som mjölpåsarna har sålts.

Enligt företaget gäller larvlarmet en specifik produktkategori: vetemjöl på två kilo från Kungsörnen med utgångsdatum 26 juni 2025.

Hur problemet har uppstått finns det dock just nu inget svar på.

Lantmännen, som äger Kungsörnen, har genomfört referensprover och inte hittat tecken på mjölbagg.

Av den anledningen har man valt att inte göra en omfattande återkallelse.

Vår samlade bedömning och erfarenhet säger att det här rör ett enskilt parti hos Mathem, och att det inte är motiverat att göra en återkallelse av hela partiet, förklarar Lantmännens kommunikationschef Emelie Bontesse de Filippis för samma tidning.

Högsäsong för mjölbaggar

Vi går just nu in i högsäsong för skadedjur som larver och mjölbaggar i skafferivaror, även om vissa mjölbaggar lever året runt i naturen.

– Torra specerier, som till exempel mjöl, spaghetti, fågelfrön och så vidare är idealfödan och mjölbaggen träffas ofta på i skafferier, informerar Anticimex på sin hemsida.

Man flaggar också för att det är lätt att känna en “konstig skarp lukt” om man fått mjölbaggar i mjölpåsen.

– Vid närmare titt kanske det kryper små gula larver i påsen.

Råden från Anticimex

Anticimex har följande råd för att göra sig kvitt med mjölbaggar vid händelse av att man upptäckt dem i torrvaror:

  • Töm skåp och lådor och ta bort eventuellt hyllpapper
  • Rengör lådor och hyllor noga, använd helst dammsugare
  • Undersök alla varor innan de ställs tillbaka i skåp och lådor
  • Angripna varor kastas
  • Innan de slängs bör de läggas i en försluten förpackning, för att inte spridas, och sedan frysas i en frysbox i en vecka eller värmas till mer än 55°C i mer än en timme. Lätt angripna varor kan värmebehandlas eller frysas.
  • Tänk också på att byta och kassera använd dammsugarpåse. För att vara på den säkra sidan bör påsen förseglas med en plastpåse och frysas även den i en vecka.

Källa: Anticimex

Foto: N. Dumlao resp Lantmännen

Text: Redaktionen


Klarna uppmanar: betala dina varor omedelbart

2024 10 04

Klarna går ut med nya riktlinjer till sina användare.

“Köp nu, betala senare” har varit betaljättens signum sedan start.

Nu gör man något av en tvärvändning.

Istället för att skjuta upp betalningarna genom fakturor börjar nu Klarna istället uppmana kunderna att betala sina varor omedelbart.

Det rapporterar Svenska Dagbladet.

– Vi tror generellt att det bästa sättet att använda Klarna på är att använda betala direkt för merparten av dina transaktioner, säger Klarnas globala produktchef David Fock i en längre intervju med tidningen.

"En stor grej"

Den nya uppmaningen är en stor förändring i hela Klarnas idé och varumärke.

En farhåga är att andelen personer som inte kan betala sina köp ökar i takt med att ribban för att handla sänks.

Det förkastas dock av Klarna, vars direktbetalningar nu står för drygt 30 procent av företagets alla betalningar.

– Vi försöker gå från kredit till debit, eller betala nu. Det är en av de stora grejerna vi verkligen vill komma åt, säger David Fock.

Kritiserade förändringar

Att betala direkt istället för faktura kommer dock inte vara ett tvång för kunderna, försäkrar Klarna.

Det kommer fortfarande att finnas valfrihet och flexibilitet.

Däremot är de uppdaterade direktiven en del av flera stora förändringar som betalföretaget lanserat under det senaste åren.

En uppmärksammad nyhet är sedan tidigare stora satsningar på AI-teknik som annars skulle kräva hundratals heltidsanställda kundservicemedarbetare.

– Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, sade Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna, i ett utskick i februari.

Förlorade tusentals kronor

Men att ersätta människor med AI har också väckt kritik. I januari slog flera kunder larm om att man förlorat tusentals kronor efter att ha tvingats betala fakturor för varor som är trasiga eller inte ens levererats.

Detta på grund av AI-kontrollerad kundtjänst där medarbetare uppgav att man inte manuellt får lov att ändra robotens beslut.

– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, sade en anonym medarbetare till P3 Nyheter i vintras.

Klarna förnekade vid tillfället rapporterna om att anställda inte får lov att ändra AI-beslut.

Foto: Rupixen/Klarna

Text: Redaktionen