Elbolag pekas ut: “Kunder har förlorat 50 000 kronor”

2024 04 12

Ett av de mer anonyma elbolagen i Sverige har fått ta emot flera klagomål.

Många kunder har vädrat sitt missnöje på nätet.

Varning för oseriöst företag, skriver en av många upprörda konsumenter på omdömessajten Trustpilot och tillägger:

– På fakturan står rörligt elpris, men i själva verket är det ett tillsvidareavtal som är 150 procent dyrare än rörliga avtal. Senaste fakturan hade ett tillsvidarepris på 275 öre per kW. Detta är mångdubbelt mer än vad seriösa företag debiterar.

De ändrar avtal och pris utan samtycke. Hänvisar till det finstilta och gör inte ens ett försök att behålla dig som kund, varnar en annan.

"Förlorat 50 000 kronor"

Företaget det handlar om är det lokala elbolaget Motala Energi, verksamma i bland annat Värmland och har uppemot 20 000 kunder.

På sin hemsida uttrycker man att kunden “alltid kan känna sig trygg med vetskapen om att du får rimliga elavtal”.

Men kunderna som offentligt vädrat sitt missnöje vittnar om en annan bild – och är inte ensamma.

Enligt SVT har 40 anmälningar skickats in till Konsumentverket sedan januari förra året – framför allt för att elavtal automatiskt gått över till tillsvidareavtal och därmed högre räkningar.

– Det är ett av de vanligaste klagomålen vi får in och är ett stort problem. Det handlar om att elpriset blir dyrare, vi har sett konsumenter som har förlorat uppemot 50 000 kronor på ett år, säger Thomas Björkström, som är vd på Konsumenternas energimarknadsbyrå, till SVT Värmland.

Färre anmälningar efter nya ägare

Motala Energi togs nyligen över av nya ägare. Sedan dess har anmälningarna minskat.

De senaste tio månaderna har tolv anmälningar kommit in från Konsumentverket. 

Elbolaget menar även att det är en "miss" som orsakat kritikstormen.

Enligt företaget skickades ett automatiskt mejl ut till alla kunder två månader innan avtalet löpte ut som förklarade just den förändring som nu många har anmält.

Så fungerar lagen och alternativet hade varit att elen försvann, menar Fredrick Steen, pressansvarig på Motala Energi.

Om kunderna inte uppdaterar så övergår det till tillsvidare, det är viktigt att man som kund uppdaterar det innan avtalet löper ut. Alla får mejl, men kanske har kunder inte förstått att elavtalet löper ut, säger han till SVT.

LÄS MER: "Sveriges sämsta elbolag" – har över två miljoner kunder

Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 01 11

Nu utfärdas en ny bedrägerivarning.

Den här gången låtsas bedragarna komma från Coop.

Sms utfärdas till tilltänkta offer där det står att de har vunnit ett pris.

Enligt sms:et ska personen lämna ifrån sig känsliga uppgifter för att komma åt priset - ett tupperware-set.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder bluffmeddelandet som cirkulerar just nu:

– Grattis! Du är en vinnare. Din belöning är ett Tupperware-set med 36 delar. Observera att en leveransavgift kan tillkomma. 

Personen som får meddelandet uppmanas att göra anspråk på belöningen genom att klicka sig fram till en plats där man ska lämna känsliga uppgifter.

Radera direkt

Det rör sig dock om ett bluffmeddelande och den som får den här typen av sms gör rätt i att radera meddelandet omedelbart och inte följa några uppmaningar.

Den som redan har lämnat ifrån sig uppgifter bör omedelbart kontakta banken och polisen.

Coop meddelar att sms:et inte kommer från dem.

Flera fall

Polisen har gått ut med ett meddelande om att flera fall av bedrägerier som synnerligen riktar in sig mot äldre har inträffat under inledningen av 2025.

– I januari har ett stort antal bedrägerier mot äldre inträffat runt om i landet och polisen vill med anledning av det påminna om hur man kan skydda sig, framhåller polisen.

De förklarar vidare att ärendena framförallt har handlat om fysisk vishing, en form av bedrägeri där kriminella först ringer eller smsar sitt tilltänkta offer i syfte att komma åt personlig information och påstår sig företräda en banktjänst eller företag för att sedan även komma hem till den drabbade.

“Sannolikt bedrägeri”

Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter förklarar.

– Om du mottar ett sms eller telefonsamtal med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri, säger hon.

– Kontakta endast banker, myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du söker upp själv och via inte nummer som anges i sms.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in mot tv-bolag – har en halv miljon svenska kunder

2025 01 10

Ett tv- och streamingföretag med en halv miljon svenska kunder har fått mängder av anmälningar emot sig.

Det handlar om tv-distributören och streamingbolaget Allente.

Konsumentverket har översköljts av anmälningar mot bolaget, rapporterar DN.

Nu får företaget allvarlig kritik av Konsumentverket.

Hamnat på ”skamlista”

Det är långt ifrån första gången Allente hamnar i blåsväder.

Redan 2023 hamnade företaget på konsumentorganisationen Råd & Röns ”skamlista” över organisationer som anmälts flest gånger till Konsumentverket, vilket MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Allente låg då fyra på listan efter att ha fått 161 anmälningar emot sig.

Men tv-distributören tycks inte ha bättrat sig – snarare tvärtom.

Mängder av nya anmälningar

Allente har anmälts till Konsumentverket 166 gånger under 2024, enligt DN, och får nu allvarligt kritik från Konsumentverket.

Företaget, som uppges ha cirka en halv miljon svenska kunder, anklagas för att använda sig av vilseledande och aggressiva säljmetoder, enligt tidningen.

Många kunder har uppgett i anmälan att de känner sig lurade av företaget. Konsumentverket kritiserar också att Allentes säljare är otydliga med att deras syfte är att sälja abonnemang för Allente.

– Det har till exempel presenterat sig som att de vill informera om något viktigt, och att de inte alls är där för att sälja, säger Christopher Flamborn, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Har fått löften

Konsumentverket har tidigare drivit flera ärenden mot företag och då fått löften om bättring.

– Då har vi nöjt oss med de löftena. Men utifrån de här nya anmälningarna har vi kunnat konstatera att överträdelserna fortsatt, säger Christopher Flamborn.

Allente är ett stort företag med en halv miljon svenska kunder inom tv och streaming.

Företaget har bland annat ett nära samarbete med TV4, avseende basutbud, filmer, serier och sport på olika plattformar.

I somras meddelade företaget att man utökar samarbetet med TV4 ytterligare, vilket bland annat innebar att Allentes streamingkunder fick tillgång till TV4:s kanaler och streamingtjänster.

I oktober meddelades också att Allente har ingått ett avtal med Amazon och att kunderna får tillgång till streamingtjänsten Prime Video.

Men trots det är många alltså missnöjda med Allente och framför allt med deras aggressiva försäljningsmetoder.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen