Elbolag pekas ut: “Kunder har förlorat 50 000 kronor”

2024 04 12

Ett av de mer anonyma elbolagen i Sverige har fått ta emot flera klagomål.

Många kunder har vädrat sitt missnöje på nätet.

Varning för oseriöst företag, skriver en av många upprörda konsumenter på omdömessajten Trustpilot och tillägger:

– På fakturan står rörligt elpris, men i själva verket är det ett tillsvidareavtal som är 150 procent dyrare än rörliga avtal. Senaste fakturan hade ett tillsvidarepris på 275 öre per kW. Detta är mångdubbelt mer än vad seriösa företag debiterar.

De ändrar avtal och pris utan samtycke. Hänvisar till det finstilta och gör inte ens ett försök att behålla dig som kund, varnar en annan.

"Förlorat 50 000 kronor"

Företaget det handlar om är det lokala elbolaget Motala Energi, verksamma i bland annat Värmland och har uppemot 20 000 kunder.

På sin hemsida uttrycker man att kunden “alltid kan känna sig trygg med vetskapen om att du får rimliga elavtal”.

Men kunderna som offentligt vädrat sitt missnöje vittnar om en annan bild – och är inte ensamma.

Enligt SVT har 40 anmälningar skickats in till Konsumentverket sedan januari förra året – framför allt för att elavtal automatiskt gått över till tillsvidareavtal och därmed högre räkningar.

– Det är ett av de vanligaste klagomålen vi får in och är ett stort problem. Det handlar om att elpriset blir dyrare, vi har sett konsumenter som har förlorat uppemot 50 000 kronor på ett år, säger Thomas Björkström, som är vd på Konsumenternas energimarknadsbyrå, till SVT Värmland.

Färre anmälningar efter nya ägare

Motala Energi togs nyligen över av nya ägare. Sedan dess har anmälningarna minskat.

De senaste tio månaderna har tolv anmälningar kommit in från Konsumentverket. 

Elbolaget menar även att det är en "miss" som orsakat kritikstormen.

Enligt företaget skickades ett automatiskt mejl ut till alla kunder två månader innan avtalet löpte ut som förklarade just den förändring som nu många har anmält.

Så fungerar lagen och alternativet hade varit att elen försvann, menar Fredrick Steen, pressansvarig på Motala Energi.

Om kunderna inte uppdaterar så övergår det till tillsvidare, det är viktigt att man som kund uppdaterar det innan avtalet löper ut. Alla får mejl, men kanske har kunder inte förstått att elavtalet löper ut, säger han till SVT.

LÄS MER: "Sveriges sämsta elbolag" – har över två miljoner kunder

Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


Arla-produkt rusar i försäljning – “kraftigt ökad efterfrågan“

2025 11 07

Ett livsmedel från Arla säljer som smör.

Arla Falkenberg har slagit produktionsrekord för KESO cottage cheese för andra året i rad.

Det tack vare ökad efterfrågan på proteinrika livsmedel, rapporterar Dagligvarunytt.

Nytt produktionsrekord

Redan i slutet av oktober slog Arla Falkenberg sitt tidigare rekord på 23 000 ton producerad cottage cheese, även kallad Keso.

Under hela 2025 räknar mejeriet med att producera 27 000 ton, vilket motsvarar en ökning med 17 procent jämfört med året innan.

– Det här är resultatet av ett fantastiskt lagarbete där vi jobbat hårt för att förenkla och effektivisera produktionen, säger Christian Svensson, mejerichef på Arla Falkenberg.

LÄS MER: Helt ny svensk cola kommer till affären

Proteinrika livsmedel driver trend

Enligt Arla är en kraftigt ökad efterfrågan på cottage cheese den främsta förklaringen bakom rekordproduktionen.

– Trenden drivs framför allt av ett växande intresse för proteinrika och fettsnåla livsmedel kopplat till träning och hälsa. Cottage cheese är dessutom en väldigt mångsidig produkt som passar lika bra i matlagning och bakning som på frukostmackan eller direkt ur burken säger Lisa Engström, varumärkesansvarig för Keso Cottage Cheese.

Proteinrika produkter som cottage cheese har blivit populära bland konsumenter som vill kombinera hälsa med enkelhet i matlagningen, vilket märks både i butikshyllorna och på exportmarknader.

Arlas draglok

Arlas proteinsegment med keso, kvarg och varumärket Arla Protein som lanserades under 2024 har blivit ett draglok för bolaget.

– Bara några månader efter lanseringen blev vi marknadstvåa inom det här segmentet. Vi vill alltid ha en ledande position och sådana här högförädlade produkter är bra för handeln, för kunden, för Arla – och för bonden, uppgav Cecilia Kocken som är vd för Arla i Sverige sedan 2023, till Dagligvarunytt tidigare i år.

Arla Falkenberg är Europas största cottage cheese-mejeri som tillverkar omkring 60 olika varianter av cottage cheese.

Fabriken levererar produkter både till den svenska och internationella marknaden och har 130 anställda.

Mejeriet tar emot cirka 130 miljoner kilo mjölk om året, nästan uteslutande från Arlagårdar i Halland.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: Arla resp B Lark

Text: Redaktionen


7nov2025

Google Maps lanserar ny superfunktion – ”kan allt”

2025 11 07

Google Maps används av de flesta i Sverige.

Nu är en ny funktion på gång i den populära tjänsten.

Det är Googles funktion Gemini, som blir en del av Google Maps.

Den beskrivs som en ”kartläsare som kan allt”, rapporterar Vi Bilägare.

Kan fråga frågor

Framöver kommer man kunna ställa frågor till Google Maps, medan man kör bil, och på så sätt få hjälp med navigeringen.

– Google Maps får en Geminiuppgradering som gör navigeringen smartare och enklare, uppger Google, i ett uttalande.

– Vi introducerar den första körupplevelsen med handsfree-konversation i Google Maps, byggd med Gemini och vår omfattande information om den verkliga världen. Det är som att ha en kunnig vän i passagerarsätet som tryggt kan hjälpa dig att ta dig dit du ska.

Funktionen kommer ut i Google Mapsappen för både Android och iPhone.

Längre fram kommer den också till bilar med Googles operativsystem.

LÄS OCKSÅ: Snart smäller det – Wall Street-ikon förutspår jättekrasch

Flera nya funktioner

Den nya AI-assistenten kommer med flera nya funktioner, som ska göra appen mer användarvänlig.

Dels är den röststyrd, vilket gör att man kan ställa frågor till appen och få svar.

Man kan också koppla ihop funktionen med sin kalender, och genom röstkommando lägga till händelser.

Men också rapportera störningar i trafiken.

– Att hjälpa förare är en viktig del av det som gör Google Maps tillförlitligt, så vi gör det ännu enklare att rapportera trafikstörningar. Säg bara "Jag ser en olycka" eller "Det ser ut som om det är översvämning framför oss" för att rapportera störningar direkt, uppger Google.

Bättre instruktioner

Google Maps kommer också framöver kunna ge bättre instruktioner för väganvisningar, genom att ange landmärken.

– Nu med Gemini visar vi, förutom trafikljus och stoppskyltar, även landmärken som bensinstationer, restauranger och kända byggnader som är lätta att upptäcka längs din rutt. Du kommer att höra tydliga anvisningar som "sväng höger efter Thai Siam Restaurant" och se den markerad på din karta när du närmar dig, uppger företaget.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen