Elbolag pekas ut: “Kunder har förlorat 50 000 kronor”
2024 04 12
Ett av de mer anonyma elbolagen i Sverige har fått ta emot flera klagomål.
Många kunder har vädrat sitt missnöje på nätet.
– Varning för oseriöst företag, skriver en av många upprörda konsumenter på omdömessajten Trustpilot och tillägger:
– På fakturan står rörligt elpris, men i själva verket är det ett tillsvidareavtal som är 150 procent dyrare än rörliga avtal. Senaste fakturan hade ett tillsvidarepris på 275 öre per kW. Detta är mångdubbelt mer än vad seriösa företag debiterar.
– De ändrar avtal och pris utan samtycke. Hänvisar till det finstilta och gör inte ens ett försök att behålla dig som kund, varnar en annan.
"Förlorat 50 000 kronor"
Företaget det handlar om är det lokala elbolaget Motala Energi, verksamma i bland annat Värmland och har uppemot 20 000 kunder.
På sin hemsida uttrycker man att kunden “alltid kan känna sig trygg med vetskapen om att du får rimliga elavtal”.
Men kunderna som offentligt vädrat sitt missnöje vittnar om en annan bild – och är inte ensamma.
Enligt SVT har 40 anmälningar skickats in till Konsumentverket sedan januari förra året – framför allt för att elavtal automatiskt gått över till tillsvidareavtal och därmed högre räkningar.
– Det är ett av de vanligaste klagomålen vi får in och är ett stort problem. Det handlar om att elpriset blir dyrare, vi har sett konsumenter som har förlorat uppemot 50 000 kronor på ett år, säger Thomas Björkström, som är vd på Konsumenternas energimarknadsbyrå, till SVT Värmland.
Färre anmälningar efter nya ägare
Motala Energi togs nyligen över av nya ägare. Sedan dess har anmälningarna minskat.
De senaste tio månaderna har tolv anmälningar kommit in från Konsumentverket.
Elbolaget menar även att det är en "miss" som orsakat kritikstormen.
Enligt företaget skickades ett automatiskt mejl ut till alla kunder två månader innan avtalet löpte ut som förklarade just den förändring som nu många har anmält.
Så fungerar lagen och alternativet hade varit att elen försvann, menar Fredrick Steen, pressansvarig på Motala Energi.
– Om kunderna inte uppdaterar så övergår det till tillsvidare, det är viktigt att man som kund uppdaterar det innan avtalet löper ut. Alla får mejl, men kanske har kunder inte förstått att elavtalet löper ut, säger han till SVT.
LÄS MER: "Sveriges sämsta elbolag" – har över två miljoner kunder
Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät
Text: Redaktionen