EFTER NATOBESKEDET: Finland varnar för militära åtgärder

2022 04 08

På torsdagen rapporterade flera medier i Finland att landet förbereder en ansökan om ett Natomedlemskap.

En ansökan till militäralliansen kommer troligtvis att ske i början av maj, rapporterade finska tidningen Iltalehti.

Ryssland kan svara

Putinregimen har tidigare varnat både Finland och Sverige för ”konsekvenser” om länderna närmar sig Nato. På torsdagskvällen framförde Kremls talesman Dmitry Peskov att Ryssland måste stärka sin västra flank om Sverige eller Finland går med i alliansen.

Finska generalmajoren Pekka Toveri, tidigare chef för underrättelsestaben i finska militären, konstaterar att det är möjligt att Ryssland kommer att använda sig av militära åtgärder under en pågående finsk ansökningsperiod, som beräknas vara mellan fyra månader och ett år.

Har slutat bry sig

– De senaste veckornas krigsförbrytelser i Ukraina visar att Ryssland inte längre bryr sig om vad någon tycker. Om Ryssland tror att något kan uppnås med militärt våld, ja, då kan de använda det, säger han till Svenska Yle.

Vidare menar han att det i sådana fall inte kommer att röra sig om marktrupper i Finland. Men den ryska militären har resurser över för att skapa utmaningar.

– Markstyrkorna är i Ukraina, men Ryssland har också luftvärn och marin.

Skrämseltaktik

Ett ytterligare scenario kan vara att Ryssland kommer att framställa Finland som ett större hot och eskalera sin skrämseltaktik.

– Vi kan inte utesluta att Ryssland skulle använda militärt våld, men det kan vara bara en liten del av åtgärderna. Man kan också använda diplomatiskt våld och skrämseltaktik. Särskilt skulle man kunna utnyttja situationen och måla upp Finland som en fiende, säger Hannah Smith, forskningschef vid det Europeiska centret för motverkandet av hybridhot, till Yle.

Kan få motsatt effekt

Men det är inte alls säkert att den ryska taktiken kommer att försvåra den finska ansökningsprocessen. Snarare kan det få en motsatt effekt, hävdar direktören för Utrikespolitiska institutet i Finland, Mika Aaltola.

Han konstaterar att ryska åtgärder troligtvis skulle påskynda en finsk ansökan.

– Finnarna kommer att reagera på ett motsatt sätt om ryssarna försöker påverka. Ryssarna kommer inte kunna att blockera ett finskt medlemskap, konstaterade han i finska talkshowen A-talk på torsdagskvällen.

Foto: Nato

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen