Den stora vinnaren – Nooshi Dadgostar

2021 06 21

Det är ingen tvekan om vem som är den stora vinnaren på de senaste dagarnas politiska dramatik – Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar. Lyckönskningarna och gratulationerna strömmar in.

Sällan hårda ord, inga personangrepp, ödmjuk stil men ändå rak och tydlig har hon stått där på presskonferenserna – Vänsterledaren som fick det till synes omöjliga uppdraget att ta över efter Sveriges populäraste partiledare Jonas Sjöstedt (V). Hon har lyckats alldeles briljant.

Hennes argument mot marknadshyror har stått emot S-C-L-linjen som argumenterat för det de kallar för friare hyressättning. Tre mot en – men ändå är min bedömning att Nooshi Dadgostar vunnit fajten om väljarnas sympatier på flera sätt.

🔸Hennes personliga, sympatiska och ödmjuka stil

🔸Man märker att hon brinner för sakfrågan och tror på det hon säger

🔸Hon står för sitt ord och har inte låtit sig knäckas av den tunga pressen från regeringen

🔸Till och med en hel del väljare från M, KD och SD torde stödja hennes och Vänsterpartiet i sakfrågan mot marknadshyror – S-C-MP-sidan har inte lyckats vinna debatten

🔸Hon har profilerat partiet på en rättvisefråga för alla hyresgäster vilket passar bra in i partiets slogan ”Ett Sverige för alla – inte bara för de rikaste”.

Beröm och lyckönskningar har strömmat in till Vänsterpartiet och på bilden ses Nooshi (V) som tackat för alla gratulationer genom att lägga ut en tackbild.

– Tack alla som hör av sig och visar sitt stöd i kampen mot marknadshyror, hälsar Nooshi på sin Instagram story.

Hennes främsta seger är att ha ökat möjligheterna för Vänsterpartiet att få verkligt genomslag i politiken i framtiden. Det fungerar inte i längden att ta andra partiers stöd för givet. Hon har förändrat Sveriges politiska landskap. 

Foto: Vänsterpartiet

[yop_poll id="240"]

Populärt livsmedel återkallas – säljs på Willys och Hemköp

2024 02 22

En produkt som funnits till försäljning i många av Axfoods butikskedjor återkallas.

Axfoods butiker inkluderar både Hemköp och Willys.

Nu går Axfood ut med information om att man återkallar ett populärt livsmedel.

Plastbitar i förpackningen

Produkten återkallas efter att man har hittat plastbitar i vissa förpackningar.

– Efter att leverantören vid en kontroll upptäckt plastbitar i vissa förpackningar på produktionsanläggningen väljer Axfood av säkerhetsskäl att återkalla, skriver Axfood i ett pressmeddelande.

Livsmedlet det avser är Garant tropisk juice utan fruktkött, 1 liter, med bäst före-datum 19.04.2024.

Spärrad för försäljning

Juicen har funnits till försäljning i flertalet av Axfoods butikskedjor, men är nu spärrad för försäljning och går inte att köpa.

– Det finns en risk att vissa av förpackningarna som redan hunnit gå ut i butik kan innehålla mörka plastbitar, uppger Axfood.

Inga kundreaktioner uppges ha rapporterats.

Uppmaning till konsumenterna

 Axfood går nu ut med en uppmaning till personer som har köpt produkten.

– Alla konsumenter som köpt den aktuella produkten uppmanas att i första hand återlämna den till butiken där den är köpt för ersättning.

Företaget uppger att de beklagar det inträffade och utreder tillsammans med leverantören hur detta kunnat ske för att säkerställa att det inte inträffar igen.

Inte första gången

Så sent som i förra veckan återkallades ännu ett livsmedel.

Då återkallade Coop kakor som kan kunde innehålla metallbitar.

– Leverantören av kakorna har vid en rutinkontroll upptäckt metallbitar i vissa produktförpackningar, uppgav Coop i samband med upptäckten.

Av säkerhetsskäl återkallades därför kakorna.

Fakta Axfood 

- Sveriges tredje största livsmedelskedja efter Ica och Coop. 

- Består av en familj av varumärken, bland annat butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar’n och Matöppet. 

- I Axfood ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash, City Gross och Mathem. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.

- Har fler än 13 000 medarbetare över hela Sverige. Nettoomsättnignen för 2022 landade på 73 474 miljoner kronor. 

Foto: Axfood

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Putin sätter deadline – tre veckor

2024 02 23

Rysslands diktator Vladimir Putin har gett order till sina väpnade styrkor om en skarp deadline.

Det uppger GUR, den ukrainska underrättelsetjänsten.

Ordern ska vara specifikt kopplad till tidpunkten för det ryska valet i mitten av mars och har både strategisk och symbolisk betydelse, säger Vadym Skibitsky, biträdande chef vid GUR.

Målet är att, inom en deadline på tre veckor, ta fullständig kontroll över den ukrainska regionen Luhansk.

– Innan valet vill de nå åtminstone de administrativa gränserna i Luhansk, säger Vadym Skibitsky till Interfax-Ukraine enligt Newsweek.

Behöver visa folket

Det ryska presidentvalet äger rum 15-17 mars.

Få tror på något annat scenario än att Putin förlänger sin tid vid makten – i vad som enligt västerländska observatörer är ett riggat val.

Och även om interna ryska opinionsundersökningar påstår att Putin är favorit – till och med mycket populär – har stödet för hans krig i Ukraina börjat sjunka.

– Således skulle segrar som ockupationen av Luhansk kunna ge något att visa sitt folk, framhåller Jon Jackson, biträdande redaktör på den amerikanska tidningen.

Flera städer på listan: "Symboliskt"

Det finns även städer i andra regioner som Vadym Skibitsky menar finns på Rysslands önskelista inför valet, bland annat Kuoyansk, Lyman och Avdiivka.

Städerna ockuperades av Ryssland efter invasionen – men togs sedan tillbaka av ukrainska styrkor.

– Det skulle vara symboliskt. Det är ett element som skulle användas mycket aktivt i informativa och psykologiska operationer.

Skiftar fokus

Enligt den ukrainska underrättelsechefen har det ryska valet fått Putins styrkor att skifta fokus i flera delar av Ukraina.

Bland annat har tre bataljoner ryska soldater nyligen skickats från ockuperade Mariupol till Belgorod, en rysk region som gränsar till Ukraina efter flera attacker mot det aktuella området.

– För att säkerställa säkerheten och genomförandet av valet, framhåller Skibitsky.

Han är samtidigt inställd på att kriget är långt ifrån att ta slut.

– Vi förstår hur viktigt det är för oss att ha reserver, hur viktigt det är att ha stöd från vara partners, att utveckla vår produktion.

– Denna karaktär av Ryska federationens agerande, med ett högljutt rop på “offensiv”, innebär ett utdraget krig. Ett utmattningskrig.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen