Därför lämnade USA:s armé Afghanistan trots de stora riskerna för landet

2021 08 15

– Jag var den fjärde presidenten som ledde amerikanska trupper i Afghanistan. Jag borde inte och jag tänker inte lämna vidare det här kriget till en femte.

Det säger USA:s president Joe Biden som i ett uttalande på lördagen försvarar USA:s beslut att dra tillbaka sina trupper från Afghanistan trots hotet från talibanerna.

5 000 amerikanska trupper finns nu på plats i Kabul för att evakuera 10 000 amerikanska medborgare, allierade och afghaner som hjälpt USA:s armé, uppger New York Times.

ANALYS

USA var den främsta kraften som i samband med Nato-insatser 2001 befriade Afghanistan från talibanerna. Under 20 år därefter har USA inte bara verkat för ökad säkerhet, demokratisk utveckling och friare media utan även att flickor ska ha möjlighet att gå i skolan, ekonomin utvecklas och levnadsstandarden öka. Till exempel har barnadödligheten halverats.

USA-väljarna har tröttnat

Fyra presidenter har med truppnärvaro i Afghanistan verkat för att få landet att blomstra igen:

◾2001 – 2008 George W. Bush  (R)

◾2009 – 2016 Barack Obama (D)

◾2017 – 2020 Donald Trump (R)

◾2021 – Joe Biden (D)

Men USA:s väljare har sedan länge tröttnat på att amerikanska soldater stupar i ett fjärran land. Söner, bröder, pappor, döttrar, systrar, mammor – det mänskliga lidandet för USA har varit enormt vilket AP tydligt klargör med följande sifferunderlag:

🔸 2 448 USA-soldater har dödats

🔸 3 846 USA-företagare har dödats; mekaniker, säkerhetspersonal, förare etcetera

🔸 10 biljoner USA-dollar är cirkakostnaderna för USA:s insatser i Afghanistan och Irak inklusive direkta krigskostnader, sjukvårds- och försäkringskostnader för USA:s soldater som deltagit i krigen och för låneräntor.

🔸 Pengarna kunde istället ha gått till sjukvård, pensioner, skola och polis hemma i USA men givetvis var det välinvesterade pengar om man frågar de afghanska familjer som räddades undan talibanerna.

Högt pris

USA har gjort fantastiska insatser men priset har varit väldigt högt. Även ett land som Sverige hade med stor sannolikt tröttnat för länge sedan om man fått hem så många soldater – som är någons barn, syskon och föräldrar – i kistor.

Varje liv är ovärderligt och för varje död amerikan har allt fler USA-väljare ställt sig frågande till hur länge USA ska finnas på plats i Afghanistan. Förr eller senare behöver Afghanistans regering och folk själva ta över styret av sitt land även i praktiken.

Omvärlden kunde ha förberett afghanska regeringen och dess armé bättre – för mycket har uppenbarligen inte funkat vilket blottläggs nu när talibanerna rycker fram snabbt – men samtidigt har enorma insatser gjorts.

Nya metoder

Om inte en politisk lösning uppnås mellan Afghanistans regering och folk å ena sidan, och talibanerna å andra sidan, utan talibanernas skräckvälde istället tar över så lär omvärlden ännu en gång tvingas respondera och komma till Afghanistans undsättning.

Men då det varit en så komplex och svår utmaning 2001-2021 så lär man välja nya metoder.

Väljarna bestämmer

Den som till sist bestämmer i en demokrati är väljarna. Och även om USA:s väljare i flera mätningar har ansett att det varit rätt att vara involverade i Afghanistan så är en klar majoritet positiva till att avsluta.

73 % av amerikanerna sa att det är rätt att dra tillbaka USA-trupperna mot bara 27 % som ansåg att det var fel, enligt en mätning av The Hill när Biden gav beskedet i våras.

Läs också: Terrorsekt väntas ta över ett helt land

Läs också: Stor skräck i 6-miljonersstaden Kabul

Foto: Joe Biden, FB

[yop_poll id="482"]

“En galen kommunistisk idé” – Ryanairs vd fly förbannad på EU

2025 11 04

Personalbrist och flygstrejker i Frankrike har orsakat tusentals inställda flyg och förseningar över hela Europa de senaste åren.

De upprepade franska störningarna påverkar även flygen som enbart passerar över Frankrike utan att landa i landet, och har enligt Ryanairs vd Michael O’Leary orsakat störningar för elva miljoner av bolagets resenärer bara i år.

Michael O’Leary  är övertygad om vems felet är.

Han anser att EU-kommissionen kan gå in och tvinga fram regler som garanterar att överflygningar inte stoppas vid nationella strejker.

Men de struntar i det, enligt vd:n.

– Det är oacceptabelt. Den jävla himlen tillhör inte fransmännen, dundrar Michael O’Leary enligt The Telegraph.

"Varje dag"

Vad som frustrerar Ryanairs vd främst är att många av de berörda flygen inte ens går till Frankrike. Men flygresor mellan länder som Storbritannien och Italien, Tyskland och Spanien samt Portugal och Polen påverkas ändå direkt när den franska flygledningen strejkar, vilket skett under totalt 99 dagar sedan 2023. 

Varje dag är det en fransk flygledningsstrejk, vi måste vanligtvis ställa in cirka 600 flygningar på order av fransk flygledning, säger Michael O’Leary och tillägger:

– Och alla försöker flyga runt Frankrike, vilket innebär att även de flyg som faktiskt går då är enormt försenade och blockerade.

"Värdelösa von der Leyen"

I åratal har Ryanair försökt nå fram till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen om att få till ett regelverk och skydda överflygningarna.

Nu har lågprisbolaget startat en namninsamling med hittills 2,2 miljoner underskrifter. 

– Vi uppmanar EU-kommissionen och den värdelösa von der Leyen att resa sig upp från arslet. Men naturligtvis, som de ryggradslösa politiker de är, fortsätter de att retirera till det här uttrycket: att strejkrätten är en nationell makt, påstår Michael O’Leary.

– Vi vill inte hindra de franska flygledarna från att strejka. De får strejka om de vill, men de borde ställa in den franska flygningen, och Europa borde skydda överflygningen.

"Galen kommunistisk idé"

År 1999 lanserade EU initiativet SES, det gemensamma europeiska luftrummet. Visionen har dock hittills inte förverkligats fullt ut.

Michael O'Leary ger inte mycket för initiativet.

– Det här är den galna kommunistiska idén att Europa ska omfattas av ett enda stort flygtrafikledningssystem och att alla ska få spanska löner och leverera fransk produktivitet. Men de nationella flygledningsfackföreningarna går inte med på det, så ingenting har hänt på 20 år, säger O'Leary och fortsätter:

– Så flygbolagen har helt gett upp detta förkrossade misslyckande med det gemensamma europeiska luftrummet.

LÄS MER: Tung konkurs i Danmark – “Nordeuropas största”

Medger problemet

Ursula von der Leyen har inte besvarat den kraftiga kritiken från Ryanairs vd.

EU-kommissionen har dock vid tidigare tillfällen medgett problemet och att man jobbar på en lösning.

– Det finns ett behov av att hitta lösningar som kan bidra till att förbättra kontinuiteten i tjänsterna vid strejker och säkerställa den inre marknadens korrekta funktion, samtidigt som den grundläggande rätten att strejka respekteras, framhöll EU-kommissionen i ett uttalande 2023.

LÄS OCKSÅ: “Ett svek” – raseri mot Jens Stoltenberg

Foto: S. Alkan resp CC-BY-4.0: © European Union 2023– Source: EP

Text: Redaktionen


Volvo går ut med viktigt meddelande till alla med Volvo-bil

2025 11 05

Volvo riktar sig till alla med Volvo-bil med anledning av avvecklingen av 3G-och 2G-näten.

I samband med utbyggnaden av 5G-nätet och moderniseringen av 4G-nätet kommer som bekant 3G-och 2G-näten att släckas ner.

Detta för att kunna erbjuda högre hastigheter och stabilare uppkoppling.

Nu går Volvo ut med ett viktigt meddelande till alla med Volvo-bil med anledning av avvecklingen av 3G-och 2G-näten.

Volvos meddelande

Bilar utan Google inbyggt kommer enligt Volvo att påverkas av nedsläckningen. 

Beroende på modell och årsmodell kommer bilarna antingen att förlora alla uppkopplade tjänster eller behöva en mjukvaruuppgradering för att fortsätta fungera som tidigare.

– Beslutet att fasa ut 2G- och 3G-nätverkstekniken ligger utanför Volvos kontroll, understryker biljätten via sin hemsida.

Detta gäller

Detta gäller:

- Bilar med Google inbyggt påverkas inte.

- Bilar utan Google inbyggt av årsmodell 2017–2024 kommer antingen att förlora alla uppkopplade tjänster eller behöva en mjukvaruuppgradering för att fortsätta fungera som tidigare.

- Bilar av årsmodell 2014-2016 kommer att förlora alla uppkopplade tjänster från och med den 1 december 2027.

- Bilar av årsmodell 2012-2013 kommer att förlora alla uppkopplade tjänster från och med den 1 december 2025.

Läs mer: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Inte tillgängliga

Följande tjänster kommer inte att vara tillgängliga för bilar utan internetanslutning:

- Knapparna SOS och ON CALL samt automatiska kollisionsmeddelanden.

- Fjärrtjänster via Volvo Assistance – Till exempel stöldvarning och fjärrstyrd startspärr för bilen.

- Volvo Cars-appens fjärrtjänster – Till exempel klimat, laddning, lås- och upplåsningsfunktioner, körjournal och bilstatistik.

- Förlängning av Volvo Cars-app-prenumerationer – Det kommer inte längre att vara möjligt att förlänga Volvo Cars-app-prenumerationer.

- Appar för infotainment i bilen – Till exempel Spotify, Record & Send, Weather.

Läs mer: Pangbesked från Swedbank – berör hela Sverige

Foto: Luca Massimilian resp Mateusz Suski

Text: Redaktionen