City Gross-köpet slår bakut – ”mardrömsbesked” för Axfood

2025 01 21

I somras meddelades det att City Gross köps upp av Willyskoncernen Axfood.

Prislappen landade på två miljarder kronor och Konkurrensverket gav grönt ljus för affären i oktober.

Köpet var en del av en större satsning från Axfoods sida om att upprätthålla billiga priser för sina kunder.

Men efter tredje kvartalet har affären stött på en oväntad motgång.

Enligt både Nordea och SEB tycks förvärvet av City Gross bli en överraskande dyr historia, rapporterar Dagens industri.

Tidningen talar till och med om “en mardrömsstart” för Axfoods nya vd Simone Margulies.

"Blir tuffare än väntat"

Förvärvet av aktierna genomfördes formellt 1 november förra året. Tidigare ägde Axfood enbart tio procent,

Redan innan affären var ett faktum hade City Gross dock börjat integreras in i Axfood. Till exempel används liknande it-system och samma grossist, Dagab.

Och det är faktorer som kan ligga Axfood i fatet, menar SEB som konstaterar att kedjans förluster har accelererat.

– Med tanke på att de flesta synergier redan uppnåtts före förvärvet oroas vi för att vändningen blir tuffare än vad Axfood kanske hade hoppats på, framhåller banken i ett uttalande till Di.

Nordea stämmer in och pekar på att Ica pressade priserna under fjolåret, vilket påverkar marginalerna hos Willys.

LÄS MER: Det är bekräftat – detta är dyraste matkedjan i Sverige

"Belastat lönsamheten"

Nästa delårsrapport från Axfood kommer i slutet av månaden.

I oktober då koncernen summerade årets tredje kvartal gjorde man det i positiva ordalag, även om man medgav att satsningarna har känts i ekonomin.

Satsningar på att stärka prispositionen har belastat lönsamheten under kvartalet i en marknad med intensiv konkurrens, framhävde Simone Marguiles i höstas.

Dessa satsningar är en del i att säkra positionen med Sveriges billigaste matkasse och bidrar till fortsatt hög kundtillströmning och lojalitet samt stärkt marknadsposition framåt.

Foto: Axfood

Text: Redaktionen


JUST NU: 14-åring död i olycka

2025 07 03

En 14-årig pojke har förlorat livet.

På torsdagskvällen kommer tragiska uppgifter från Norrtälje.

En allvarlig motocrossolycka har inträffat i Edsbro socken.

En 14-årig pojke var inblandad i olyckan – och polisen meddelar på kvällen att han har förlorat livet.

14-åring död

Det är i nuläget oklart exakt vad det var som hände.

Ambulans larmades fort till Edsbro där olyckan inträffade – men pojkens liv gick inte att rädda.

– En 14-årig pojke har avlidit i samband med en olycka på en motocross i Edsbro. Anhöriga har underrättats om dödsfallet, meddelar polisen.

– Polisen har inlett en utredning som ska ta reda på hur olyckan har kunnat inträffa.

Kommer undersökas

Det finns i nuläget inga uppgifter om att någon annan person har skadats i samband med olyckan.

Polisens presstalesperson Ola Österling säger att händelsen nu kommer att undersökas vidare för att fastslå exakt vad det är som har hänt.

– Vi kommer att genomföra en teknisk undersökning av crossen och sedan även en medicinsk undersökning, säger han till Aftonbladet.

Initiala uppgifter pekar på att olyckan inträffat på en traktorväg.

Flera olyckor

På torsdagen har flera olyckor inträffat i trafiken runt om i landet.

Två fordon har krockat utanför Björkvik. 

Ett av fordonen hamnade på taket och föraren var initialt fastklämd men har nu kommit loss och får hjälp ur fordonet.

Föraren har skador och omfattningen av dessa är i nuläget oklart. 

Även den andra föraren är skadad, men har tagit sig ur fordonet för egen maskin.

Arbetsplatsolycka

Samtidigt har en arbetsplatsolycka inträffat i Pajala.

Uppgifter har inkommit om att en man som utfört arbete på ett hustak har ramlat ner, och fallet uppskattas ha varit på fyra meter. 

Olyckan inträffade i en by i Pajala kommun.

– Mannen förs till sjukvård. Polis åker dit och håller förhör med mannen. Förhör utförs även med vittne och olycksplatsen dokumenteras, meddelar polisen.

– Ärendet hanteras som en arbetsplatsolycka och en anmälan gällande vållande till kroppsskada ska upprättas.

Foto:

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Ryssland har svårt att bygga stridsflyg

2025 07 03

Nya uppgifter pekar på ytterligare utmaningar för Ryssland.

Landet har under de senaste tre åren mött en rad sanktionspaket från många olika länder.

Ryssland har hamnat i en ekonomiskt utmanande situation – och nu kommer uppgifter om att de har svårt att bygga nya stridsflygplan.

Det rapporterar Newsweek.

Sanktionerna påverkar

Rysslands ambitioner att producera fler militära flygplan hindras av en brist på komponenter som orsakas av sanktioner och en växande arbetskraftsbrist. 

Avsaknaden av arbetare och komponenter har hämmat produktionen, enligt tankesmedjan Institute for the Study of War.

Oliver Ruth, en underrättelseanalytiker som fokuserar på kriget i Ukraina, säger att sanktionerna på kort till medellång sikt har ”förlamat” Rysslands produktionskapacitet för flygplan som strategiska bombplan.

“Var redan svårt”

Ruth kommenterar utvecklingen.

– Det var redan svårt för dem att skaffa mycket av det de behövde, men nu har det bromsats ännu mer av säkerhetshänsyn – de vill inte offra fler bombplan, säger han och hänvisar till den ukrainska attack som slog ut flera ryska stridsflyg.

Läs mer: Jättehöjning för ryska folket – Kreml agerar i panik

EU:s lista

EU har sedan starten av kriget infört omfattande sanktioner gentemot Ryssland.

Det rör sig bland annat om kvantdatorer och avancerade halvledare, elektroniska komponenter och programvara.

Det handlar även om specifika varor och teknik som behövs vid oljeraffinering, utrustning, teknik och tjänster inom energiindustrin.

Och flygplan

EU har även infört sanktioner som har med flygindustrin att göra.

Det handlar då om varor och teknik inom flyg- och rymdindustrin som flygplan, flygmotorer, reservdelar och all slags utrustning för flygplan och helikoptrar samt jetbränsle.

– Listan över förbjudna produkter är utformad för att maximera sanktionernas negativa inverkan på den ryska ekonomin och samtidigt begränsa konsekvenserna för EU:s företag och medborgare, framhåller EU.

Foto: Anna Zvereva

Text: Redaktionen