Carl Bildt varnar för katastrofscenario: “Krig i Stockholm”

2024 01 03

Carl Bildt går ut med en kraftfull varning om säkerhetsläget i Europa.

Natten till fredagen förra veckan utförde Ryssland en massattack mot Ukraina och slog till med över 150 missiler mot nästan hela landet.

Attacken beskrivs som den värsta sedan invasionen och har fått USA:s president Joe Biden att varna för att amerikansk militär kan bli direkt inblandade i konflikten.

Det här är en helt ny verklighet i Europa, framhåller Carl Bildt i en debattartikel i Dagens industri.

Varnar för missiler mot Stockholm

Den förre stats- respektive utrikesministern i Sverige kallar det vi nu går in i för “farornas tid”.

Han varnar uttryckligen för ett fullständigt katastrofscenario om Vladimir Putin besegrar Ukraina. Till och med Sverige kan attackeras.

– Det skulle med största sannolikhet vara inledningen till ett än vidare och farligare krig. Putins missiler skulle riskera att drabba Europas städer också utanför Ukrainas gränser, framhåller Carl Bildt och tillägger:

– Inte bara Kyiv – utan också Riga, Stockholm och Helsingfors.

Två saker måste hända

Carl Bildt understryker att det inte finns någon viktigare uppgift för Europas politiker än att få slut på kriget. 

Steg mot någonting “som kan kallas fred i östligaste Europa" är ett måste.

För att så ska kunna ske måste två saker hända, enligt Carl Bildt.

Det första är att Vladimir Putin avlägsnas från makten.

– Detta är hans krig. Det var han, och så gott som enbart han, som startade det, framhäver Bildt.

Huvudsakligen behöver det ske genom att visa att Putin har fel att västs stöd för Ukraina sviktar och istället hålla fast vid stödet.

För det andra menar Carl Bildt att Ukrainas framtid måste säkras – omedelbart genom militär försvarskraft och på lång sikt genom förankring i Nato och EU.

Citerade Finlands president

Carl Bildt uttalar sig regelbundet om kriget i Ukraina och andra utrikespolitiska angelägenheter på X, tidigare Twitter.

Häromdagen citerade han Finlands president Sauli Niinistö som i sitt nyårstal flaggade för samma budskap som den svenska exministern.

– Europa måste vakna upp. Att investera i vapenproduktion är inte nödvändigt bara för att kunna ge den hjälp som behövs. Det behövs för att försäkra att Europa är starkt, inte för krig, utan för fred, sade den finska presidenten när han uttalade sin oro för frågan om fortsatt stöd till Ukraina.

Foto: Caroline Andersson Renaud, Talarforum

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen