Burger King bryter jättelöfte – “Helt oacceptabelt”

2023 10 03

Det multinationella snabbmatsföretaget Burger King är i rejält blåsväder.

Kritikstormen mot Burger King är just nu inte nådig.

Raseriet fullkomligt väller över hamburgerkedjan – som har 114 restauranger här hemma i Sverige.

Anledningen är att man brutit ett mycket allvarligt löfte som man gav till omvärldens konsumenter för över ett år sedan.

Kvar i Ryssland

Burger King håller nämligen fortfarande öppet i diktaturen Ryssland, rapporterar BBC.

Detta trots att man lovat att lämna efter invasionen av  Ukraina – och att man redan i mars 2022 påstod sig ha inlett den processen.

– Att säga att de vill lämna men sedan dra fötterna efter sig är inte samma sak som att faktiskt lämna Ryssland, säger professorn Steven Tian från Yale University till den brittiska kanalen.

Forskaren har granskat vilka företag som uppfyllt sina löften om att dra sig ur Ryssland efter kriget och kommit fram till att Burger King är just ett av dessa.

"Inte acceptabelt"

Restaurant Brands International, RBI, äger 15 procent av Burger Kings franchiseverksamhet i Ryssland.

Enligt dess vd är det juridiskt “komplicerat” att stänga ned verksamheten i diktaturen.

Men den förklaringen köper inte kritiker, som menar att man istället göder Putinregimen genom att fortsätta hålla öppet.

– Företaget borde vara villiga att bryta sitt avtal. Det måste acceptera den juridiska risken att göra rätt i sak, säger Mark Dixon, grundare av Moral Rating Agency som driver kampanjer mot företag som gör affärer i Ryssland, till BBC.

Han uppmanar RBI att gå ut offentligt med vilka specifika åtgärder man egentligen vidtagit i sina försök att lämna landet.

Flera har lämnat

Andra världsstora företagskedjor var kvicka med att dra sig ur Ryssland. 

Starbucks och McDonald’s är bara några exempel. 

En rysk motsvarighet till den senare öppnade dock kort därefter med namnet “Vkusno i tochka”.

Loggan försvann men menyerna påminner väldigt mycket om originalet.

– Den humanitära krisen som orsakats av kriget i Ukraina, och den framkallande oförutsägbara verksamhetsmiljön, har fått McDonald’s att dra slutsatsen att fortsatt ägande av verksamheten i Ryssland inte längre är hållbart, framhöll McDonald’s efter att Putin beordrat invasionen förra året.

LÄS MER: Misstanken – Burger King lurar sina kunder

Foto: I. Mashkov

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen