UPPGIFTER: Burger King lurar sina kunder

2023 08 31

Kunder till Burger King luras när de köper hamburgare.

Den anklagelsen riktas nu mot den gigantiska snabbmatskedjan från USA med nästan 20 000 restauranger över hela världen.

Blir vilseledda

Klagomålen har fullkomligt strömmat in från missnöjda kunder som menar att de blir vilseledda av Burger Kings reklam.

Enligt de anklagelser som riktas mot restaurangkedjan är nämligen Burger Kings Whopper-burgare mycket större på menyerna än vad den är i verkligheten.

Och det tycks finnas fog för upprördheten då en amerikansk domare nu har fattat beslut om att dra Burger King inför rätta för att reda ut det misstänkta lurendrejeriet, rapporterar BBC.

35 procent större på bilden

I den stämningsansökan som lämnats in hävdas att den burgare som Burger King presenterar på sin meny är 35 procent större än vad som egentligen är fallet.

Bilderna anses också visa en köttigare biff i större proportioner till brödet jämfört med vad som sedan levereras på brickan.

– Mer än dubbelt så mycket kött jämfört med vad som faktiskt serverades till kunderna, framhåller den brittiska kanalen.

Slår ifrån sig: "Falskt"

Burger King slår ifrån sig mot anklagelserna.

– Klagomålen och påståendena är falska, säger en talesperson för restaurangjätten.

Enligt företaget måste man inte leverera en produkt som ser “exakt ut som på bilden”.

– De grillade burgarna som skildras i vår reklam är samma burgare som används i de miljoner Whopper-mackor som vi serverar till gäster över hela landet, framhäver talespersonen vidare.

Men USA:s distriktsdomare Roy Altman är inte övertygad.

Han anser att det borde vara upp till en jury att avgöra vad som ska gälla när det handlar om vilka krav som ska ställas på mat som marknadsförs jämfört med den som serveras.

Förbjöd burgare

Burger King har tidigare granskats efter liknande klagomål.

År 2010 undersökte Advertising Standards Authority (ASA), en slags brittisk motsvarighet till ARN eller Konsumentverket, Burger Kings kycklingburgare.

– I det fallet var burgaren inte lika fyllig och hade inte lika mycket fyllning som i annonsen så vi förbjöd den, säger Donna Castle från ASA till BBC.

– Konsumenter ska kunna lita på annonserna de ser och hör. Annonser ska inte vara väsentligt vilseledande, ska inte vara tvetydiga och ska inte överdriva eller utlämna någon viktig information.

Även McDonalds har stått inför liknande anklagelser där hamburgare hävdats vara 15 procent mindre än vad de ser ut att vara på bilderna.

Foto: I. Mashkov

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen


Rusning till biograferna – ny film gör dundersuccé

2024 07 25

En ny film slår flera rekord och lockar biobesökare över hela världen.

Det är den animerade filmen “Insidan ut 2” som lockar till stort intresse.

Ur såväl ett svenskt perspektiv som ett internationellt gör filmen dundersuccé och slår rekord på rekord.

Filmen har blivit årets mest inkomstbringande film.

Det rapporterar MovieZine.

Lockade hundratusentals

Filmen har nyligen släppts på svenska biografer och lockade 215 704 besökare bara under öppningshelgen.

Samtidigt vallfärdar människor över hela världen till biograferna för att titta.

– Från Europa till Asien, Mellanöstern och USA ser man helt enkelt otroliga rekordsiffror för filmen, säger Daniel Loria, redaktionschef på Box Office Pro, som samlar in försäljnings- och visningsdata från tusentals biografer över hela USA, till CNN.

– Det är definitivt en stor framgångssaga, inte bara för biograferna här i USA, utan över hela världen.

Starkt momentum

Insidan ut 2 har blivit den mest inkomstbringande filmen på biograferna i Brasilien, Mexiko, Colombia, Chile och Uruguay.

Det är även den mest inkomstbringande animerade filmen någonsin.

Inte sedan filmerna Barbie och Oppenheimer gick på bio samtidigt har intresset för att gå på bio varit så stort.

– Rekordresultatet för 'Insidan ut 2' har varit otroligt viktigt för biograferna eftersom filmen kom in och förändrade stämningen i branschen som, vid tidpunkten för filmens release, såg en sommarfilmsäsong som var mycket svag, säger Paul Dergarabedian, analytiker på Comscore.

Det handlar filmen om

Filmen följer en tonåring som försöker hantera olika känslor.

– Disney och Pixars "Insidan ut 2" återvänder till den nyblivna tonåringen Jennys sinne, där huvudkontoret plötsligt börjar rivas för att göra plats för något helt oväntat: nya känslor, förklarar Disney om filmen.

– Glädje, Vemod, Ilska, Rädsla och Avsky, som länge har drivit verksamheten med framgång, blir osäkra på hur de ska hantera nykomlingen Ängslan. Och hon är tydligen inte ensam, utan har sällskap av Pinsamhet, Avund och Ennui.

Inte överallt ännu

Succén väntas fortsätta i samband med att filmen släpps i fler länder.

Hollywood har sett en förhållandevis långsam start på säsongen och bedömare pekar på att branschen behövde en succé som Insidan ut 2 nu är.

Foto: K. Luhaers

Text: Redaktionen