Bilister varnas för företag – falska löften om gratistjänst
2025 08 10
Bilister varnas för ett företag som utlovar en gratistjänst.
På senare tid har mängder av bilägare skickat in anmälningar till Konsumentverket.
Bara i juli inkom det 75 anmälningar mot ett och samma företag.
Det handlar om bilvärderingsföretaget Bildep.
Falskt gratislöfte
Mängder av bilägare känner sig lurade och vilseledda av Bildep, rapporterar Sydsvenskan.
Enligt flera anmälningar har kunder lockats till företaget via annonser i sociala medier.
De har blivit utlovade gratis bilvärdering.
Men istället har de fått en faktura – utan att ha ingått något avtal med företaget, enligt anmälningarna.
Bland annat uppger en 54-årig kvinna i Malmö att hon skickat in sina uppgifter efter löfte om gratis bilvärdering, men sedan fått en faktura på 169 euro, enligt tidningen. Ett stort antal andra bilägare vittnar om liknande händelser.
En man uppger också att han fick faktura trots att han avbröt när bankuppgifter efterfrågades.
”Stod ingenstans att det kostar pengar”
Företaget Bildep har också gjort sig otillgängliga när kunder har velat kontakta dem och bestrida fakturor. Inte heller Konsumentverket har lyckats ta kontakt med företaget.
– Det är väldigt svårt att komma till tals med de här bolagen över huvud taget. Vi som tillsynsmyndighet får svårare när bolagen finns i andra länder, säger Konsumentverkets Hans Lundin till tidningen.
Konsumentverket har även uppmärksammat Bildep på sin hemsida, i ett exempel på en fråga till konsumentvägledningen.
– Jag fyllde i mina uppgifter på en bilvärderingssajt på nätet som hette bildep.se. Det stod ingenstans att värderingen kostade pengar. Är inte ens säker på att beställningen gick igenom! Nu har jag fått en faktura på 169 euro från företaget, lyder frågan, som publicerades den 31 juli på Konsumentverkets hemsida.
LÄS OCKSÅ: Uppförande bland elbilsägare väcker raseri
Måste framgå tydligt
Konsumentverket svarar att det måste framgå tydligt att en tjänst kostar pengar, men att de inte kan göra någon bedömning i ett enskilt fall.
– Om det inte framgått tydligt eller om du inte har ingått något avtal är du inte bunden att betala någonting. Det är företaget som ska bevisa att det framgått tydligt och att det finns ett avtal mellan er, uppger Konsumentverket i svaret.
Man kan bestrida fakturan genom att mejla till företaget och meddela att man bestrider den. Om fakturan går vidare till inkasso kan man bestrida den även där.
Om priset har framgått kan man ha ångerrätt, vilket det finns information om på Konsumentverkets hemsida.
Man kan också få hjälp av den kommunala konsumentvägledningen, om det finns någon sådan där man bor, att tolka avtal.
Dessutom kan man göra en anmälan till Konsumentverket om man anser att ett företag har gjort fel.
LÄS OCKSÅ: Anstormning till Clas Ohlson - efterfrågan har exploderat
Foto: Jose Carbajal
Text: Redaktionen