BESKEDET: Lurade kunder måste betala – för att få pengarna tillbaka

2024 05 29

Den senaste tiden har anmälningar om oseriösa och bedrägliga nätbutiker vällt in till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Under 2023 hanterade myndigheten 32 000 anmälningar.

Nu uppger ARN att situationen är ohållbar. Myndigheten framhåller att handläggningstiderna är för långa och att resurserna inte används effektivt.

Därför väljer ARN att införa en avgift för den som vill anmäla en nätbluff och få tvisten löst. Det kan till exempel handla om en anmälan av en undermålig vara man köpt på nätet, rapporterar Di.

Varje anmälan kommer kosta 150 kronor från och med den 1 augusti.

Införandet av avgiften är ett resultat av ett riksdagsbeslut från den 31 januari, men har även andra orsaker.

– Införandet av avgiften hänger bland annat ihop med att ärendemängden hos nämnden har ökat under flera år, vilket medfört att våra handläggningstider blivit längre, säger Hanna Björkman, presskontakt på ARN, till tidningen.

”Positivt för konsumenter”

Enligt Björkman är den nya avgiften ”positivt för alla de konsumenter som vill få sin sak prövad av nämnden”.

Hon hänvisar till att ungefär en tredjedel av alla anmälningar till ARN avvisas.

– Oftast beror det på att anmälaren inte har lämnat de kompletteringar som behövs för att nämnden ska kunna pröva ärendet. ARN lägger i dessa fall onödiga resurser på att handlägga ärenden som konsumenten ändå inte avser att fullfölja.

– Om det blir som förväntat kan nämnden alltså lägga mer resurser på de ärenden som fullföljs och därmed korta handläggningstiderna i dessa fall, säger Hanna Björkman till tidningen.

79 procent följer besluten

En majoritet av företagen följer upp beslut från ARN, där anmälaren har fått helt eller delvis rätt.

Statistik från 2023 visar att 79 procent av företagen följer myndighetens beslut.

Det är alltid så att ännu fler företag följer våra beslut efter det att vi har avslutat vår uppföljning. Publicitet i media i samband med uppföljningen brukar göra att ytterligare cirka 10 procent av besluten följs, säger ARN:s chef Marcus Isgren och tillägger.

- Det här innebär att våra beslut följs i nästan alla fall, och det är något som i längden är mycket positivt för både konsumenter och företag.

Foto: C. Hume

Text: Redaktionen


Nytt förbud på många arbetsplatser – två miljoner svenskar berörs

2024 10 31

Möjligheten att jobba hemifrån förbjuds nu i snabb takt.

Förändringen drivs på i många svenska företag i flera branscher.

Ett sådant förbud påverkar potentiellt två miljoner svenskar som under årets andra kvartal jobbade på distans.

Branschorganisationen Sveriges ingenjörer är kritisk. Ingenjörer är en av de yrkesgrupper där flest arbetar på distans, över 70 procent.

– En snabb och ogenomtänkt begränsning av distansarbetet kan få stora negativa konsekvenser. Ingen vinner på att backa in i framtiden, säger Johan Kreicbergs, chefsekonom på Sveriges Ingenjörer, i en kommentar.

Ser flera risker

Enligt organisationen har var fjärde fackklubb redan skärpt kraven på kontorsnärvaro under det senaste året.

Många företag som ännu inte agerat planerar att göra det inom kort.

Det visar Sveriges ingenjörers enkätundersökning som omfattar 476 fackklubbar och akademikerföreningar på arbetsplatser i hela Sverige.

– De företag som begränsar möjligheterna till distansarbete kommer få svårare att behålla sin nyckelpersonal, säger Johan Kreicbergs.

– Det finns också en risk för att den geografiska rörligheten på arbetsmarknaden minskar. Ökad kontorsnärvaro kommer också ha negativa konsekvenser för klimatet genom den ökade bilpendlingen.

"Allvarliga konsekvenser"

Sveriges ingenjörer pekar på att ett förbud mot att jobba hemifrån kan få “allvarliga konsekvenser”.

Man hänvisar bland annat till en studie från Stanfords universitet som visar att begränsningar i distansarbete inte leder till bättre lönsamhet för företagen.

Dessutom ser organisationen risker med försämrad arbetsmiljö, större personalomsättning, ökade utsläpp från bilpendling och utökad geografisk rörlighet.

– Det finns ingen tvekan om att distansarbete går att kombinera med en extrem innovationsförmåga. Vad som passar bäst att utföra på kontoret respektive på distans kan variera mellan företag, arbetsuppgifter och individer. Det är viktigt att vi gemensamt mellan individ, fack och arbetsgivare försöker mejsla ut lösningar som passar bäst på respektive företag, säger Johan Kreicbergs.

Foto: Magnet Me

Text: Redaktionen


Klädkedja i konkurs – hade 27 butiker i Sverige

2024 10 31

Under sina glansdagar hade kedjan hela 27 klädbutiker i landet.

Men nu tycks framgångssagan definitivt vara till ända.

Efter ett par år av krisrubriker kastar nu klädkedjan Family House in handduken och går i konkurs, rapporterar flera medier.

– Jag ska annonsera ut rörelsen till försäljning, säger konkursförvaltaren Björn Christoffersson till Smålands-Tidningen.

Möttes av lapp i dörren

Det är det andra konkursbeskedet på fyra år för den klassiska kedjan.

Senast skedde det i januari 2021 då man ansökte om konkurs för sju av sina då 17 kvarvarande butiker. 

Vid det tillfället berodde det på pandemins effekter, men man räddades i sista stund av den tidigare ägaren Jan Karlsson som sedan sålde vidare bolaget till Vinditio Retail of Sweden – som i sin tur ägs av Spigan AB och JG Company Sweden AB.

I dagarna har dock kunder mötts av lappar i dörren till de åtta butiker som nu finns kvar. På lapparna står det att man håller stäng på grund av konkurs.

Beskedet gäller bland annat butikerna i Habo, Hultsfred, Tidaholm, Växjö, Osby, Eksjö och Åtvidaberg.

Hade tänkt att satsa

Det är moderbolaget Vinditio Retail of Sweden som lämnat in ansökan om konkurs.

Nyheten kommer efter att Family House, trots de senaste årens motgångar, framhållit att man är redo för att expandera och satsa på nytt, enligt Market.

När Family Houses butik i Alvesta stängde i somras lovade nuvarande ägare Mikael Ask att trenden inte skulle fortsätta.

– Det här är den sista vi lägger ner nu, sade han till Smålandsposten vid tillfället.

Försöker sälja vidare 

Någon mer konkret förklaring till konkursbeskedet har Family House ännu inte gett.

På lapparna som satts upp på butikernas dörrar står det bara att “mer information kommer”:

Enligt Björn Christoffersson är det viktigaste just nu att få igång verksamheten och hitta en köpare.

– Det verkar vara ett rätt så stort intresse för butikerna, säger konkursförvaltaren.

Family House grundades i Växjö 2006 och växte snabbt.

Pandemin, Rysslands krig mot Ukraina och lågkonjunkturen har dock av lokala medier pekats ut som faktorer som fällt klädkedjan.

Dålig lönsamhet var exempelvis förklaringen till att butiken i Alvesta stängde i somras.

Foto: A. Beliaikin

Text: Redaktionen