Besked till hushållen: Fyra stora kostnadsökningar väntar

2023 11 21

De generella kostnaderna kommer att öka för hushållen under 2024.

Det fastslår Konsumentverket i en ny sammanställning.

Fyra bovar i dramat

Enligt myndighetens beräkningar kommer hushållen framför allt behöva tampas med stigande räntor på bolån och dyrare hyror under nästa år.

Det finns dock även tre andra stora kostnadsökningar att bekymra sig för. 

Konsumentverket bedömer att:

- Avgifterna för vatten och avlopp kommer att öka med drygt 15 procent,

- matpriserna ökar med cirka åtta procent,

- och kostnaderna för kläder och skor ökar med 30 procent.

”Så realistiska siffror som möjligt”

– Högre tillverknings- och transportkostnader ligger kvar och driver upp matpriserna, säger Kristina Difs, handläggare på Konsumentverket.

Hon tillägger:

– Våra beräkningar utgår inte från någon lyxkonsumtion eller bara livets nödtorft. Vi försöker få fram så realistiska siffror som möjligt. Vi brukar få reaktioner både från de som tycker att vi tar i för mycket, och från de som inte förstår hur vi kan räkna så lågt.

Elpriset störtdyker

Det finns dock ett ljus i mörkret: Elpriset har sjunkit rejält.

Om det inte blir en extremt kall vinter eller något oförutsett händer inom elförsörjningen räknar Konsumentverket med betydligt lägre elräkningar under 2024.

Myndigheten bedömer att elpriset i genomsnitt kommer att sjunka med 30 procent.

Svenska kraftnät har tidigare gjort en liknande bedömning. Enligt myndigheten är förutsättningarna för en säker och pålitlig elförsörjning under kommande vintermånader bättre än i fjol.

– Gaslagren i Europa är välfyllda och produktionsanläggningarna i Norden är tillgängliga, framhåller Svenska kraftnät. 

"Ser betydligt bättre ut"

– Vi har haft en situation i flera år nu att Sverige har ett importbehov av el under den timme på året då vi har högst förbrukning, det som vi brukar kalla topplasttimmen.

– Förra året hade vi en besvärlig situation med bland annat sämre möjligheter till import, vilket ökade risken för effektbrist. I år ser det betydligt bättre ut, säger Pontus de Maré, driftchef på Svenska kraftnät.

LÄS MER HÄR:

SVENSKA KRAFTNÄT TVÄRSÄKRA – GLATT BESKED FÖR HUSHÅLLEN

Foto: M. Lis

Text: Redaktionen


Kraftig branschvarning – 800 000 kan förlora jobbet

2023 12 09

Staten måste omedelbart agera för att rädda 800 000 personers arbete.

Den kraftiga varningen kommer nu i samband med en omfattande omställning inom industrin.

Om en sådan överhuvudtaget ska vara möjlig krävs inte bara fossilfri och leveranssäker el – det krävs också till konkurrenskraftiga priser.

– Det är en förutsättning för Sveriges roll som ledande industrination och alldeles avgörande för de 800 000 personer som jobbar i industrin, framhåller arbetsgivarorganisationen IKEM, Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, i ett pressmeddelande.

Vädjar till statsministern

Varningen kommer efter att Industrirådet, som representerar samtliga parter inom industrin, släppt rapporten “Elektrifiering är nyckeln till framgång”.

I rapporten lyfts det fram förslag på reformer – som ska innebära snabba och kraftiga utbyggnader av elproduktion och elnät i Sverige.

Nu vädjar IKEM till statsministern och regeringen att agera.

– Om staten inte möter behovet så riskerar företagen att tvingas lämna Sverige, säger Malin Johansson, energi- och klimatansvarig i organisationen.

– Det är en stor riskfaktor för de 800 000 personer som jobbar i industrin, och ytterligare 80 000 i underleverantörsledet.

Två alternativ

IKEM understryker att det är helt avgörande för näringslivet att genomgå klimatomställningen.

Men som läget ser ut just nu ser man bara två scenarier utspela sig.

– Antingen tar staten ansvar för svensk elförsörjning genom en kraftig utbyggnad av näten, säger Malin Johansson

– Då kan en konkurrenskraftig och grön industri blomstra. 50 000 nya jobb kommer att skapas och Sverige kan upprätthålla sin roll som ledande industrination, säger Malin Johansson.

"Regeringen ska inte förvänta sig"

Det andra alternativet är betydligt värre, enligt IKEM, och innebär stora konsekvenser.

– Men får företagen inte den fossilfria el som krävs, som kemiindustrin i Västra Götaland, så blir det heller ingen omställning, betonar organisationens klimatansvariga vidare.

– Då ska regeringen inte heller förvänta sig att företagen kommer kunna investera och finnas i Sverige, avslutar Malin Johansson.

Foto: Armin Dröge Regeringskansliet

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Betydande förändring för användare av Swish

2023 12 08

Den som vill använda betalningsappen Swish för större betalningar kan behöva tänka om.

Mycket tyder på att det kommer att bli betydligt svårare att höja sin Swishgräns.

Detta eftersom antalet bedrägeriförsök via Swish har ökat markant.

Nu kan Sverige storbanker tvingas att agera och ändra sina rutiner för betalningsappen.

Det framhåller Hans Lindberg, som är vd på Svenska bankföreningen.

– Jag skulle gissa att vi får se mer åtstramning, att det blir svårare för bankkunderna att höja sina Swishbelopp. Det måste finnas mer trögheter än det finns i dag, säger han till SR Ekot.

Stämningsansökan mot Nordea

Hans Lindbergs nya bedömning presenteras endast en dag efter att Konsumentombudsmannen, KO, lämnat in en stämningsansökan mot Nordea med anledning av att en kund lurats att swisha över 100 000 kronor till en bedragare.

Nordeakunden John-Erik blev uppringd av en bedragare som påstod att han utsatts för id-kapning och att 100 000 kronor hade försvunnit från hans bankkonto.

Bedragaren hävdade att det enda sättet att få tillbaka pengarna var att göra en ”makuleringstransaktion” via Swish. Numret som angavs för Swish-överföringen visade sig dock kontrolleras av bedragaren. Pengarna gick därmed förlorade.  

Nu ska KO pröva om mannen kan ha rätt till ersättning från Nordea.

– För att få John-Eriks sak prövad av domstol har KO beslutat att bevilja så kallat KO-biträde och där talan nu har väckts vid Stockholms tingsrätt, framhåller man i ett uttalande.

Ändrade villkor kunde stoppat bedragaren

Svenska bankföreningens Hans Lindberg anser att nya Swishrutiner för storbankerna skulle kunna förhindra bedrägerier som det som John-Erik utsattes för.

– Vid en transaktion på över 5 000 spänn borde bankerna reagera och kräva att kunden måste ta kontakt för att kunna genomföra betalningen, säger han till radion.

Fakta KO-biträde

- KO-biträde innebär att myndigheten går in som konsumentens ombud i en tvist mot ett företag och att staten står för rättegångskostnaderna om konsumenten skulle förlora målet.

- KO-biträde är en ovanlig åtgärd och något som myndigheten bara beviljar när ett fall är av stor principiell betydelse.

Källa: Konsumentverket

Foto: Swish 

Text: Redaktionen