Svenska kraftnät tvärsäkra – glatt besked för hushållen

2023 11 07

Förutsättningarna för en säker och pålitlig elförsörjning under kommande vintermånader är bättre än i fjol.

Det fastslår Svenska kraftnät i ett färskt uttalande.  

Gaslagren i Europa är välfyllda och produktionsanläggningarna i Norden är tillgängliga, uppger myndigheten.

– Vi har haft en situation i flera år nu att Sverige har ett importbehov av el under den timme på året då vi har högst förbrukning, det som vi brukar kalla topplasttimmen.

– Förra året hade vi en besvärlig situation med bland annat sämre möjligheter till import, vilket ökade risken för effektbrist. I år ser det betydligt bättre ut, säger Pontus de Maré, driftchef på Svenska kraftnät.

”Exceptionellt år”

Pontus de Maré beskriver fjolåret som ett avvikelse. Sverige behövde importera mer el än vanligt. Importbehovet låg på 3 320 MW under topplasttimmen, det vill säga den timme som har högst elförbrukning.

– Det var ett exceptionellt år då flera kärnkraftsblock inte var tillgängliga under delar av vintern. Tack vare våra utlandsförbindelser kunde vi klara det ändå, säger Pontus de Maré

I år räknar Svenska kraftnät med  ett importbehov på 1 400 MW under topplasttimmen om Sverige får en normalvinter – en betydande minskning jämfört med förra vinterns enorma importbehov.

Bättre omvärldsläge

Svenska kraftnäts nya bedömning baseras på en omvärldsanalys.

Läget i Europa och Norden är bättre ut inför vintern 23/24.

Pontus de Maré pekar på den betydelse som energitillgången i övriga Europa har för Sveriges elförsörjning.

– Den europeiska elmarknaden sitter ihop och då har till exempel gaslagren på kontinenten stor påverkan på elpriset, även i Sverige. Nu har man lyckligtvis hunnit hantera Rysslands exportstopp av gas inför vintern, så gaslagren är fyllda, säger driftchefen och tillägger att tillgängligheten även ser bättre ut för Frankrikes kärnkraftverk och Nordens produktionsanläggningar.

– Finlands nya kärnkraftverk Olkiluoto 3 är i drift, de norska vattenmagasinen är fyllda över snittet och de svenska kärnkraftverken har full produktion planerad. Det ser positivt ut, men som alltid gäller att importmöjligheterna under vintern minskar om våra grannar har samma väder som vi – kallt och vindstilla.

Har rustat upp inför vintern

Inför vintern har Svenska kraftnät vidtagit förberedande åtgärder om elbrist skulle uppstå i landet.

– Under perioden 16 november till 15 mars har vi möjlighet att beordra start av Karlshamnsverket. Här har vi ytterligare 562 MW tillgängliga, säger Pontus de Maré.

Om åtgärden inte skulle räcka finns manuell frånkoppling som sista utväg för att skydda kraftsystemet från kollaps.

Det innebär att Svenska kraftnät beordrar elbolag att koppla bort kunder från elnätet under en specifik tid.

–  Förra vintern fanns det en risk för att vi skulle behöva beordra en manuell frånkoppling, något som vi aldrig har behövt göra. Men tack vare minskad förbrukning kunde vi undvika det. Konsumenterna reagerade på de besparingsuppmaningar som energimyndigheterna gick ut med och de höga elpriserna, framhåller Pontus de Maré.   

Foto: Super Panel

Text: Redaktionen


SVT beklagar: Nya besked om Kalle Anka på Julafton

2023 12 06

Det här riskerar att bli sista året med “Kalle Anka och hans vänner önskar God jul”.

Sedan 1960 har tidpunkten klockan 15.00 på julafton varit helig i många hushåll.

Då sändes det omåttligt populära julinspirerade Disneyprogrammet för första gången i svensk tv – och traditionen har fortsatt genom alla år.

Men nu kommer ett oroväckande besked från SVT, rapporterar Göteborgs-Posten.

Det här kan, om det vill sig illa, bli sista året för Kalle Ankas jul.

– Vi kan inte lova någonting. Jag är ledsen, säger Karolina Stallwood, inköpschef på tv-kanalen, till tidningen när hon får frågan om hur det blir nästa år.

Locket på

SVT försäkrar visserligen att ambitionen är att Kalle Anka ska få leva vidare.

Men beslutet ligger inte i tv-kanalens händer då sändningsrättigheterna köps in från Disney – och de förhandlingarna är bundna av benhård sekretess.

Tv-kanalen kan inte ens lämna ut information om kontraktslängden – eller hur lång tid framåt som sändningsrättigheterna är säkrade.

– Jag kan tyvärr inte gå in på några sådana detaljer. SVT:s avtal med Disney är hemligt, säger Karolina Stallwood.

Förändrats flera gånger

Genom åren har Kalle Ankas jul förändrats och gjorts om flera gånger.

Bland annat har "Djungelboken" och "Askungen" försvunnit i omgångar, och 1998 saknades Robin Hood på grund av att rättigheterna hade gått ut.

Även "Tjuren Ferdinand" byttes ut vid ett tillfälle och ersattes av “Den fula ankungen” – men SVT fick backa efter en massiv kritikstorm.

Klipp har tagits bort

Flera filmer har även klippts om, ibland för att de varit för långa och ibland för att de ansetts vara våldsamma eller ur tiden.

Till exempel har en scen tagits bort från “Musse Piggs camping” där Långben sticker en gaffel i eluttaget.

Mycket uppmärksamhet fick också rensningen av förlegade nidbilder i “Tomtens verkstad”, då scenerna med en blond flicka, en svart docka och en kosackdansande man plockades bort då de ansågs symbolisera stereotyper.

Beslutet fattades av Disney – inte av SVT som var maktlösa i frågan.

Det är mer en självsaneringssak för Disney, sade SVT:s kommunikationsansvarig för Disney i Norden, Linda Andersson, till tv-kanalen vid ett tidigare tillfälle.

Intresset sjönk

I julas sjönk intresset för Kalle Ankas jul då 300 000 färre tittare bänkade sig för att titta på klassikern jämfört med året dessförinnan.

Totalt såg ändå drygt 3,4 miljoner personer programmet.

Det här året får Kalle Anka konkurrens av gamla klipp från Astrid Lindgren-filmer som ska in i tablån på julafton.

LÄS MER: SVT ändrar upplägg på julafton

Foto: Clement M resp Kin Li

Text: Redaktionen


Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

2023 12 05

Förtroendet för bankerna bland svenska kunder störtdyker.

Kundnöjdheten när det gäller lån och sparande fullkomligt rasar.

Det står klart när Svenskt Kvalitetsindex sammanställt sin studie om kundernas upplevelser av sina banker under oktober och november månad.

Ränteförändringar, inflation och ekonomisk osäkerhet bedöms vara faktorerna bakom raset.

– Det är klart att omvärldsfaktorer har en påverkan på kundupplevelsen i de här studierna, säger Johan Palmer, vd på Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressutskick.

Servicefrågan viktig

Raset är som störst i frågan om fastighetslån – som går från ett nöjdhetsindex på 72,3 till 68,7.

Men även inom bolån, privatlån och sparande går siffrorna spikrakt nedåt.

– Vi ser att servicefrågor för branschen i stort nu har en mycket större inverkan på hur nöjda kunderna är än tidigare, säger Johan Palmer.

Bäst i klassen

Bäst i klassen inom privatlån är Länsförsäkringar Bank.

Även SBAB och Avanza utmärker sig positivt när det gäller bolån respektive sparande.

– Vi är otroligt stolta över att ännu en gång ha Sveriges nöjdaste kunder för både bolån och fastighetslån, säger Mikael Inglander, vd på SBAB, i en kommentar på bankens hemsida.

– Det här året har varit tufft för många hushåll och företag med hög inflation och kraftiga räntehöjningar. I dessa oroliga är det särskilt viktigt att vara tillgänglig, ge goda råd och bra service. Det tror jag har varit en stark bidragande faktor till det fina betyg som våra kunder ger oss, säger Mikael Inglander, VD på SBAB.

Sämst i klassen

Lika bra har det inte gått för alla banker.

Swedbank, Sveriges största privatbank med 3,7 miljoner kunder, hamnar i botten när det gäller bolån, privatlån samt sparande.

Enligt indexet pekar siffrorna på att kunderna är så missnöjda att banken har svårt att behålla dem.

– När vi ställer frågor om vad som är viktigt vid val av aktör så ser vi att faktorer som image och att en aktör varit med länge i branschen kommer högre upp på listan över viktiga attribut, säger Johan Palmer.

Samtliga listor

Här är Sveriges bästa banker för lån och sparande baserat på privatkunders kundnöjdhet i oktober och november.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Fastighetslån

  1. SBAB (73,5)
  2. Handelsbanken (70,8)
  3. SEB (69,5)
  4. Nordea (69,1)
  5. Branschen (68,7)
  6. Swedbank (65,6)
  7. Övriga 63,9

Bolån

  1. SBAB (73,8)
  2. Länsförsäkringar Bank (73,1)
  3. Skandia (71,2)
  4. Övriga (71,0)
  5. Handelsbanken (65,7)
  6. Branschen (65,5)
  7. ICA Banken (65,3)
  8. SEB (64,7)
  9. Nordea (62,4)
  10. Danske bank (61,2)
  11. Swedbank (57,5)

Privatlån 

  1. Länsförsäkringar Bank (77,1)
  2. Lån & Spar bank (71,2)
  3. Handelsbanken (67,9)
  4. ICA Banken (67,7)
  5. Övriga (64,2)
  6. SEB (64,2)
  7. Branschen (64,1)
  8. Nordea (59,9)
  9. Swedbank (58,4)

Sparande

  1. Avanza (74,6)
  2. Skandia (73,1)
  3. Nordnet (73,1)
  4. Länsförsäkringar Bank (72,4)
  5. Handelsbanken (71,0)
  6. Branschen (67,0)
  7. Övriga (65,8)
  8. Nordea (64,8)
  9. SEB (61,9)
  10. Swedbank (58,0)

Källa. Svenskt Kvalitetsindex

Foto: A. Wischnewsky

Text: Redaktionen