Bensinmack inför särskilt tvång – annars får man inte tanka bilen

2023 08 24

Stölderna av drivmedel har återigen blivit ett problem.

Bensin- och dieselpriserna är på väg upp igen.

Efter att den värsta kritiken i samband med förra årets rekordnivåer svalnat i takt med att priserna gick ned igen har frågan nu blossat upp ännu en gång.

Just nu närmar sig dieselpriset, 24:76 kronor vid bemannade stationer, årshögsta och 95-oktanig bensin låg i början på veckan på 21:39 kronor.

Tvingas införa tvång

När drivmedelspriserna förra året skenade ökade också stölderna. I vissa regioner uppemot 150 procent jämfört med tidigare år.

Och nu återupprepas fenomenet.

Bensinstationer på flera håll i landet är drabbade – och nu går en av OKQ8:s mackar främst i ledet för att stävja utvecklingen.

I Umeå har man nämligen infört tvång som man måste följa om man vill tanka bilen, rapporterar Sveriges Radio.

Lämna din bilnyckel eller ditt körkort i pant – annars blir det inget drivmedel.

Tio smitningar

Systemet infördes efter att macken drabbats av tio smitningar under sommaren.

– Vi har ju kameraövervakning precis som alla andra har. Men de har varit ganska duktiga på att ta bort eller byta registreringsplåtar eller varit maskerade så det har varit svårt att ta fast dem, säger Rebecka Fredriksson, säljchef på OKQ8 i Umeå, till radiokanalen.

– Då kände jag att vi behöver göra någonting för att stoppa det här.

Överens om reduktionsplikt

En återkommande aspekt av drivmedelspriserna har varit frågan om reduktionsplikten.

Regeringen och Sverigedemokraterna har kommit överens om att kapa den till sex procent från och med nästa år – vilket framför allt skulle bidra till en sänkning av dieselpriserna.

Det talas om 5,50 kronor billigare per liter.

– Det är i linje med den nivå som Sverigedemokraterna lovade innan valet, även om vi naturligtvis helst hade sett ännu lägre nivå och framför allt i tidigare, kommenterade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson beskedet på Facebook i maj.

Har kritiserats

Sänkningen av reduktionsplikten har också kritiserats, bland annat av Naturvårdsverket som menar att det blir svårt för Sverige att nå klimatmålen med en sådan åtgärd.

– Reduktionsplikten kan endast sänkas under en kort period, för att utsläppen från inrikes transporter och arbetsmaskiner ska minska snabbt och 2030-målen nås, framhåller myndigheten på sin hemsida.

Arkivfoto: Circle K

Text: Redaktionen


Svenskarnas p-böter kan bli högre

2025 07 10

Snart kan det bli ännu dyrare att få en p-bot.

En dom i EU-domstolen från 2022 slår fast att p-böter är en typ av tjänst – och därför ska moms läggas på summan.

Det innebär att parkeringsbolag och kollektivtrafik också måste betala moms på tilläggsavgifter, exempelvis när någon parkerar fel eller plankar på bussen.

Tidigare har detta inte ansetts momspliktigt, någonting som nu ändras. Men vem som betalar är fortfarande oklart. Skatteverket har nu gett sin tolkning.

– I vissa fall anser Skatteverket att kontrollavgifter, felparkeringsavgifter och andra tilläggsavgifter ska ingå i ersättningen för det ursprungliga tillhandahållandet såsom parkeringen eller persontransporter, skriver de i ett uttalande.

Vem ska egentligen betala?

Det är dock fortfarande oklart om den nya momsen ska betalas av bilisten – alltså du som får boten, eller av företaget som utfärdar boten.

Skatteverket anser att det i slutändan är upp till kommunerna och parkeringsbolagen att avgöra hur de hanterar den nya momsen.

– Om de vill ta höjd för den tillkommande mervärdesskatten, kommer det totala beloppet i form av höjda avgifter påverka felparkerarna, säger Pia Kjell, momsexpert på Skatteverket till DN.

Men enligt revisionsbyrån Deloitte kan det bli svårt att höja avgifterna, eftersom lagar reglerar hur höga de får vara.

– Som reglerna ser ut nu så ser det inte ut att det går att välta över momskostnader på någon annan om du redan nu tar ut maxbeloppet, förklarar Henrik Karlsson, skatteexpert på Deloitte till samma tidning.

Kritik från branschen

Parkeringsbranschens organisation Svepark är kritisk till hur frågan har hanterats. De anser att de hade varit bättre om både riksdagen och regeringen istället hade ändrat lagen.

De tror att Sveparks medlemmar troligen kommer be om ett förhandsbesked från Skatterättsnämnden.

De nya reglerna träder i kraft den 1 januari 2027.

Foto: S. Strashevskyy

Text: Redaktionen


JUST NU: Historiskt besked – 5 000 robotar på väg till Ukraina

2025 07 10

Storbritannien och Ukraina har enats om ett historiskt försvarsavtal.

Natolandet kommer att leverera 5 000 luftvärnsrobotar till Ukraina från brittiska Thales Air Defence –  ett försvarsbolag som är specialiserade på kortdistans- och luftförsvarsrobotar.

– Storbritannien och Ukraina ingår ett historiskt avtal om Thales Air Defence-robotar. Det kommer att öka brittisk tillväxt och håller kvar Ukraina i kriget, framhåller Storbritanniens regering i ett uttalande.

Vidare bekräftar Downing Street att Storbritannien kommer att ge upp till 283 miljoner pund i bistånd till Ukraina under det kommande året. Summan motsvarar omkring 3,7 miljarder kronor.

”Det hopp de behöver”

Avtalet mellan Storbritannien och Ukraina ska undertecknas vid årets upplaga av konferensen Ukraina Recovery Conference (URC), som inleddes i Rom under torsdagen.

– Detta tillkännagivande understryker vårt fortsatta stöd för Ukraina. Vi stärker deras luftförsvar mot förödande drönar- och robotattacker och bidrar till återuppbyggnaden av landet – och till att ge denna nation det hopp de behöver, säger Storbritanniens vice premiärminister Angela Rayner.

Hon tillägger att avtalet också kommer att skapa hundratals kvalificerade jobb i Storbritannien.  Enligt regeringens beräkningar handlar det om 200 nya arbetstillfällen.

LÄS MER: Elon Musk lanserar ”skrämmande” projekt

Sverige etablerar center i Ukraina

Under torsdagen har även Sverige gett ett nytt besked till Ukraina.

Regeringen har beslutat att ge Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) i uppdrag att etablera ett center för rehabilitering av skadade soldater i Ukraina.

Centret kommer att vara en del av Operation Renovator, ett gemensamt projekt mellan Nato och Ukraina sedan två år tillbaka.

Projektet syftar till att rehabilitera skadade soldater. Målsättningen är att soldaterna ska kunna återgå till aktiv tjänst eller ges förutsättningar att leva ett civilt liv med rimlig livskvalitet.

– När jag förra hösten besökte Ukraina och ett av dessa rehabiliteringscenter så slogs jag av den orubblighet som de ukrainska veteranerna uppvisade. Trots fysiska och psykiska trauman så ville de fortsätta försvara sitt land, säger minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin (M).

– Ukraina strider inte bara för sitt lands frihet, utan även för vår. Att vi fortsätter stötta dem i den kampen är vår tids viktigaste säkerhetspolitiska uppgift.

LÄS MER: Kreml gör jättebeslag – 50 miljarder dollar

Arkivfoto: Emy Åklundh Försvarsmakten

Text: Redaktionen