BEKRÄFTAT: Kritiserad lag införs för matbud i Sverige

2024 03 12

Allt fler svenskar beställer hem mat genom olika appar i telefonen.

Ökningen har exploderat i takt med att fler restauranger och företag erbjuder tjänster där du kan få mat hemlevererad till dörren utan att behöva tala eller interagera med en annan människa.

Inte minst blev det populärt under pandemin då över 35 procent av befolkningen beställde hämtmat åtminstone en gång i månaden, enligt siffror från Food & Friends.

Men mitt i all bekvämlighet för kunderna har matbuden hamnat i kläm.

Av den anledningen har nu EU gett besked om en ny förändring – men den nya lagen som ska införas har kritiserats, rapporterar SR Ekot.

Får inte betalt

En stor del av matbudens arbetstid består av väntetid. Och då får de inte betalt, på grund av otillräckliga anställningsvillkor.

– Regnar det får vi mycket jobb, är vädret fint väntar vi mest och får inget betalt, säger ett av buden som radion talat med.

Den nya EU-lagen som medlemsländerna nu enats om var tänkt att ge större rättigheter till de som jobbar inom den så kallade gig-ekonomin, där förutom matbud bland annat även chaufförer inom appbaserade taxibolag och frilansare inom media och it ingår.

Kritiken: Lagen är urvattnad

Efter två års förhandlingar är ny lagen färdigställd. Från början var det tänkt att den skulle innebära att väntetider blir arbetstid, inkludera sjukpenning och betald semester.

Men flera länder – däribland Sverige – satte sig på tvären.

Under förhandlingarna har lagen “vattnats ur”.

– Kritiker menar att EU inte lyckats leverera sin egen beställning, framhåller Ekot i sin rapportering.

Till exempel kommer frågan om vad som ska räknas som en anställning se olika ut i olika länder.

Kritiserats länge

Villkoren för matbud har kritiserats under en längre tid.

En av dem som talat högst om att stärka budens rättigheter i deras jobb är Transportarbetareförbundet.

Transport kommer alltid att ta fighten för allas rätt till lika och schyssta villkor. Schyssta villkor ska gälla alla på svensk arbetsmarknad och inte minst för de som arbetar som matbud inom den så kallade ”plattformssektorn”, har Transports ordförande Tommy Wreeth sagt vid ett tidigare tillfälle.

"Fruktansvärd press"

I ett uppmärksammat reportage från 2020 avslöjade även Sydsvenskan att cykelbud som jobbade för matleverantören Foodora arbetade under mycket besvärande villkor som medarbetare kallade för "slaveri".

– Man är under en fruktansvärt tidspress, man har en app som bevakar exakt var du befinner dig och som också klockar tiden hela tiden, berättade reportern Dan Ivarsson för SVT efteråt.

– Cyklar du inte tillräckligt snabbt, riskerar du att förlora jobbet.

LÄS MER: Nya regler när du köper hämtmat – det här gäller

Foto: Foodora

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


2dec25

JUST NU: Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen