BEKRÄFTAT: Kritiserad lag införs för matbud i Sverige
2024 03 12
Allt fler svenskar beställer hem mat genom olika appar i telefonen.
Ökningen har exploderat i takt med att fler restauranger och företag erbjuder tjänster där du kan få mat hemlevererad till dörren utan att behöva tala eller interagera med en annan människa.
Inte minst blev det populärt under pandemin då över 35 procent av befolkningen beställde hämtmat åtminstone en gång i månaden, enligt siffror från Food & Friends.
Men mitt i all bekvämlighet för kunderna har matbuden hamnat i kläm.
Av den anledningen har nu EU gett besked om en ny förändring – men den nya lagen som ska införas har kritiserats, rapporterar SR Ekot.
Får inte betalt
En stor del av matbudens arbetstid består av väntetid. Och då får de inte betalt, på grund av otillräckliga anställningsvillkor.
– Regnar det får vi mycket jobb, är vädret fint väntar vi mest och får inget betalt, säger ett av buden som radion talat med.
Den nya EU-lagen som medlemsländerna nu enats om var tänkt att ge större rättigheter till de som jobbar inom den så kallade gig-ekonomin, där förutom matbud bland annat även chaufförer inom appbaserade taxibolag och frilansare inom media och it ingår.
Kritiken: Lagen är urvattnad
Efter två års förhandlingar är ny lagen färdigställd. Från början var det tänkt att den skulle innebära att väntetider blir arbetstid, inkludera sjukpenning och betald semester.
Men flera länder – däribland Sverige – satte sig på tvären.
Under förhandlingarna har lagen “vattnats ur”.
– Kritiker menar att EU inte lyckats leverera sin egen beställning, framhåller Ekot i sin rapportering.
Till exempel kommer frågan om vad som ska räknas som en anställning se olika ut i olika länder.
Kritiserats länge
Villkoren för matbud har kritiserats under en längre tid.
En av dem som talat högst om att stärka budens rättigheter i deras jobb är Transportarbetareförbundet.
– Transport kommer alltid att ta fighten för allas rätt till lika och schyssta villkor. Schyssta villkor ska gälla alla på svensk arbetsmarknad och inte minst för de som arbetar som matbud inom den så kallade ”plattformssektorn”, har Transports ordförande Tommy Wreeth sagt vid ett tidigare tillfälle.
"Fruktansvärd press"
I ett uppmärksammat reportage från 2020 avslöjade även Sydsvenskan att cykelbud som jobbade för matleverantören Foodora arbetade under mycket besvärande villkor som medarbetare kallade för "slaveri".
– Man är under en fruktansvärt tidspress, man har en app som bevakar exakt var du befinner dig och som också klockar tiden hela tiden, berättade reportern Dan Ivarsson för SVT efteråt.
– Cyklar du inte tillräckligt snabbt, riskerar du att förlora jobbet.
LÄS MER: Nya regler när du köper hämtmat – det här gäller
Foto: Foodora
Text: Redaktionen