Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen


JUST NU: Dystert besked – folk stormar till a-kassan

2025 07 10

Arbetslösheten är fortsatt hög i Sverige.

Någon trendbrott är inte att förvänta förrän tidigast om flera månader.

Det konstaterar Tomas Eriksson, kanslichef, på Sveriges a-kassor, på torsdagen.

Samtidigt sker en kraftig tillströmning av ansökningar om arbetslösersättning.

I juni vände sig 35 233 nya personer till a-kassan.

Det motsvarar en ökning med 14 procent jämfört med maj då 30 874 personer för första gången valde att ansöka om ersättningen.

"Tydlig ökning"

Även jämfört med motsvarande period förra året ökar antalet ansökningar. Den ligger på drygt åtta procent i förhållande till juni 2024.

Att det sker en ökning i början av sommaren är visserligen normalt, men enligt Tomas Eriksson sticker årets siffror ut.

Detta är en tydlig ökning och högre än förra årets sommar. Det visar att arbetslösheten fortsatt ligger på en hög nivå och att vi fortfarande inte ser något tecken på en minskning, säger kanslichefen i en kommentar.

– En nedgång i antalet ansökningar om arbetslöshetsersättning lär vi tidigast kunna se under hösten, tillägger Tomas Eriksson.

LÄS MER: Många får pengar på kontot – ”överraskning” från Pensionsmyndigheten

Arbetsförmedlingen: kommer gå långsamt

I mitten av juni meddelade Arbetsförmedlingen att lågkonjunkturen förlängs. Det får konsekvenser för arbetsmarknaden.

– Återhämtningen på arbetsmarknaden väntas gå långsammare än tidigare beräknat. Den ekonomiska oron i omvärlden dämpar både konsumtion och investeringar, säger Eva Samakovlis, analysdirektör på Arbetsförmedlingen.

Beskedet följer siffrorna från i början av året då antalet arbetslösa mellan januari 2024 och 2025 hade ökat med 114 000 till totalt 592 000.

Totalt låg arbetslösheten då på 10,4 procent, vilket var en ökning på 1,9 procentenheter.

LÄS MER: Forex uppmanar – kom och ta ut kontanter

Ljuset i mörkret

Tomas Eriksson understryker att tillströmningen av a-kassans nya medlemmar är en spegling av arbetsmarknadens utveckling.

A-kassan är viktig för att den fungerar som både en trygghets- och en omställningsförsäkring för människor att våga byta jobb eller bransch också i osäkra tider, fortsätter Tomas Eriksson.

Allt är dock inte mörker, enligt Arbetsförmedlingen. Det finns ljusning i sikte.

– Vi ser viss optimism bland arbetsgivarna, framför allt på längre sikt. Vi spår gradvis minskad arbetslöshet under 2026, säger Eva Samakovlis, Arbetsförmedlingens analysdirektör.

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Oväntad faktura på väg till hushållen – betala inte

2025 07 10

Många svenskar behöver vara beredda på att en oväntad faktura kan dimpa ned i brevlådan kommande veckor.

Bluffakturorna ökar under sommaren.

Det konstaterar ekonomiplattformen Spiris, tidigare Visma Spcs.

– Sommaren är bluffakturornas högsäsong och det är oroande att antalet fakturabedrägerier ökar så kraftigt, varnar Spiris företagarexpert på torsdagen.

Förra året ökade antalet fakturabedrägerier med 23 procent. Över 10 000 bluffakturor anmäldes, enligt statistik Spiris tagit del av från Brottsförebyggande rådet, Brå.

Drabbar privatpersoner

På grund av semestertider och sommarvikarier som inte är rustade med rätt kunskap är företagen i en särskilt känslig situation.

Men även privatpersoner råkar ut för de oväntade "fakturorna".

Vid fakturabedrägerier är det vanligt att olika företag försöker lura företagare eller privatpersoner med påstridiga och otydliga metoder. Det sker ofta genom att de skickar ut bluffakturor, framhåller polisen.

LÄS MER: Electrolux går ut med varning till kunder

Kivrabluff cirkulerar

Sett över de senaste fem åren ligger ökningen över polisanmälda bluffakturor på hela 43 procent.

Det bedöms dock vara “toppen av ett isberg”, enligt Spiris.

Vad det är för typ av bluffakturor kan variera.

Exempelvis har Kivra nyligen gått ut och varnat för bedrägerier i företags namn.

Bluffmakarna påstår till exempel att Kivras support behöver komma i kontakt med mottagaren eller att det finns en obetald faktura i brevlådan som behöver hanteras, rapporterar Råd och Rön.

Svenskar kyrkan varnar för "fakturor"

De senaste månaderna har även Svenska kyrkan larmat om brev från företag som erbjuder gravskötsel och gravstenstvätt. Brevet uppges se ut som en faktura som kommer från Svenska kyrkan, vilket inte stämmer.

Metoden är dock effektiv eftersom nästan alla har minst en bortgången anhörig vars grav man sköter om då och då.

Alla som har fått hem “fakturan” har uppmanats att anmäla det till Konsumentverket, rapporterade SR tidigare i år.

Spiris uppmaning är att inte betala de oväntade fakturorna.

Polisen framhåller även att privatpersoner ska vända sig till konsumentvägledaren i din kommun vid misstanke om att man utsatts för ett bedrägeriförsök.

LÄS MER: Polisen uppmanar allmänheten – “lägg på luren”

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen