Australisk diamantpytonorm har tagit sig in i Sverige

Anställda vid verkstadsföretaget Meritor i Lindesberg mellan Örebro och Västerås fick en chock i veckan.

Tog sig in olagligt

Det hade anlänt en försändelse i form av en låda från Australien men det var inte skruvar eller muttrar som fick den största uppmärksamheten i lådan.

I stället slingrade en australisk diamantpytonorm ut ur lådan.

Det är inte lagligt att föra in ormar i Sverige utan att följa det strama regelverket med tillhörande tillståndsgivelse med mera men diamantpytonormen hade tagit sig in helt på eget bevåg – utan att meddela Tullverket.

Utan mat i många veckor

Ormen var dock inte särskilt kapabel att slingra sig utan var så medtagen efter resan att den närmast trillade ut ur lådan ned på företagets golv, enligt tidningen Kollega.

– Den var utmattad när den kom efter att ha befunnit sig på en båt från Australien utan mat och vatten i fyra, fem veckor, framför Magnus Karlsson vid Unionenklubben på Meritor till tidningen.

15 kilo tung

Diamantpytonormen, som även kallas för rutpytonorm, lever i Australien, Nya Guinea och Salomonöarna.

Den kan väga upp till 15 kilo och bli fyra meter lång. Ormens utseende är diamantmönstrat och kan skifta mellan svart, vit, oliv och guldfärg.

Den är aktiv både dag- och nattid och äter ödlor och fåglar. Det har även inträffat incidenter som visar att den är livsfarlig för hundar och katter.

8 600 anställda

Lindesbergsföretaget Meritor tillverkar fram- och bakaxlar till bussar och lastbilar och får en hel del leveranser från runt om i världen.

Företaget har över 8 600 anställda och finns i 19 olika länder.

Meritors omfattande internationella nätverk gör att de ofta får leveranser från olika världsdelar men några ormar har de aldrig stött på i sina postförsändelser tidigare.

Till Skansen

Meritors personal fattade snabbt beslut om att diamantpytonormen borde få ett mer lämpligt hem än företagets korridorer i Lindesberg, uppger Kollega.

– Vi tyckte ormen skulle få det bättre på Skansenakvariet så en anställd körde den till Stockholm i sin bil, säger Magnus Karlsson till tidningen.

Ormen var emellertid alltför medtagen för att återhämta sig och Skansenpersonalen meddelar att ormen har gått bort.

Baserat i USA

Meritors huvudkontor ligger i Michigan i USA och företaget är noterat på New Yorkbörsen.

Kontoret i Lindesberg är en av Örebro läns största arbetsgivare med omkring 700 anställda.

Arkivfoto: T. McPherson

Text: Redaktionen

2023 05 07

En orm som kan bli upp till fyra meter lång och kramar ihjäl sina offer har tagit sig in i Sverige.


Sverige riskerar smäll på 1 700 miljarder kronor

2024 11 30

Arlandas svaga utveckling har kostat Sverige uppemot 300 miljarder kronor.

Det framhålls i en ny analys av WSP som gjorts på uppdrag av Transportföretagen.

Slutsatsen är att ett “systematiskt underutnyttjande" av flygplatsen har orsakat gigantiska samhällsekonomiska förluster för Sverige.

Utebliven utveckling har enligt rapporten lett till ett produktionsbortfall på 192-303 miljarder kronor de senaste 20 åren.

Fortsätter trenden kan den totala förlusten uppgå till 1 700 miljarder kronor år 2050.

– Detta är en väckarklocka för Sverige, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett uttalande.

"Bromskloss för hela ekonomin"

Rapporten beskrivs som “unik i sitt slag”.

I den analyseras Arlandas betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling. Den jämförs även med nordiska motsvarigheter som Kastrup och Gardemoen.

Resultatet bedöms vara tydligt. Enligt Transportföretagen levererar Arlanda i betydligt sämre utsträckning i frågan om att omvandla ekonomisk tillväxt till förbättrad flygtrafik.

– Arlanda är en avgörande pusselbit för landets tillgänglighet och den systematiska underutvecklingen innebär färre möjligheter för investeringar, forskning och handel. Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin, säger Marcus Dahlsten.

"Står vid ett vägskäl"

Under 2023 bedöms produktionsförlusten ha uppgått till 16-26 miljarder kronor.

Hade Arlanda utvecklats i samma takt som de stora flygplatserna i Norden hade man förra året hanterat 31 miljoner passagerare. Det vore 35 procent fler än vad som faktiskt var fallet.

Flygplatsen hamnar även i bottenskiktet när Europas 50 största flygplatser rankas i frågan om att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten.

– Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.

Regeringen: Ska förbättras

I december förra året tillsatte regeringen Peter Norman som samordnare för Arlanda. Samordnaren ska föreslå åtgärder som kan öka kapaciteten och förbättra tillgängligheten för flygplatsen som beskrivs ha "stor betydelse för hela landet".

– Arlanda flygplats är Sveriges i särklass största flygplats och spelar en central roll för det svenska transportsystemet. Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) vid tillfället.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Bilköpare varnas – köp inte den här bilen

2024 11 30

Bilister varnas för att köpa bilar av en viss sort.

Kina har gått kraftigt framåt som bilexportör de senaste åren.

Detta framgår tydligt bland annat i en graf som New York Times har publicerat.

Kina hade en mycket begränsad förmåga att exportera bilar för bara två decennier sedan. Men 2020 låg deras bilexport på samma nivå som USA:s, och sedan dess har exporten ökat explosionsartat. Idag exporterar Kina 5,7 miljoner bilar om året och är världens i särklass största bilexportör.

Men nu varnar en säkerhetsexpert för vissa bilar från Kina, rapporterar NRK.

Varnar för dessa bilar

Tor Indstøy är säkerhetsexpert på Telenor, och jobbar på fritiden med ”Project Lion Cage”, där han tillsammans med andra arbetar med att kartlägga säkerhetsutmaningar med kinesiska bilar.

Projektet har blivit omtalat i hela världen, trots att det startade som en ren hobby.

Enligt Tor Indstøy är kinesiska elbilar förknippade med betydande risker – framför allt på grund av hur de kan användas för övervakning och kontroll.

Gruppen har specifikt studerat familjebilar av märket NIO. Men samma problem gäller för många kinesiska bilar.

– Vi hittar en överraskande mängd datatrafik mellan bilen och Kina. Det var en överraskning. Det hade vi inte förväntat oss, säger han till kanalen.

Bilen kommunicerar med både Kina, Ryssland, USA, Kanada och Australien.

– Och då ser vi också hur mycket data som skickas. Det är ganska intressant. Även om bilen är avstängd kommer bilen att kommunicera, säger Tor Indstøy.

Kan användas i politisk situation

Enligt säkerhetsexperten och hans grupp är detta ett stort problem.

Bilen är utrustad med kameror, avancerade datasystem, radar och höghastighetsdatanät.

Den kan användas i ohederliga syften, menar Tor Indstøy och hans grupp.

Säkerhetsrisken kan bli påtaglig i exempelvis en pressad politisk situation. Kinesiska elbilar har blivit populära i Norge liksom i Sverige och i hela västvärlden.

Man har bland annat tittat på ett scenario där kinesiska bilar kan användas för att blockera vägar eller skapa kaos, men också för att övervaka och pressa enskilda personer.

– Det är helt klart att till exempel kinesisk underrättelsetjänst har förmågan att utföra det. Om de gör det är en helt annan fråga och det är inget vi tittar på, säger Tor Indstøy till kanalen.

Många gör också tolkningen att den kinesiska underrättelsetjänsten kan tvinga vilket kinesiskt företag som helst till samarbete, vilket ytterligare ökar säkerhetsrisken, rapporterar NRK.

Foto: A. Jumper

Text: Redaktionen