Anstormning till Normal – folk hänger på låset
2024 11 09
Lågpriskedjan Normal kan bara se på när pengarna rullar in på kontot.
Miljarderna fullkomligt regnar över den danska butikskedjan som slog upp dörrarna i Sverige för sex år sedan.
Främst är det den yngre befolkningen som frestas av det billiga sortimentet.
Och succén har bara ökat den senaste tiden – inte minst på grund av att kunder lockas av trender som sprids på sociala medier.
Det rapporterarar Dagens Nyheter som bland annat beskriver hur folk hänger på låset och "rycker i dörren" till butiken på Drottninggatan i Stockholm redan vid halv tiotiden.
Över 200 00 följare
Tiktok pekas ut som en av de största framgångsfaktorerna för Normal.
Kedjan har över 200 000 följare på plattformen. Mängder med varor från butiken recenseras och exponeras där inför storpublik.
– Det är ofta stora influenser som börjar med trenderna. Det kan vara allt från städprodukter till smink och schampo, säger butiksbiträdet Amanda Dayason till DN.
Efter att folk sett videor på sociala medier tycks kunderna vallfärda till butiken för att leta upp de specifika varorna.
Drog in 2 miljarder
Normals senaste bokslut visar en vinst på 69 miljoner kronor. Totalt drog de svenska butikerna in över två miljarder.
Att lära sig hur sociala medier fungerar har i kombination med låga priser banat väg för jätteusccén.
– Om influencers till exempel och de varor som visas upp. När något börjar trenda, då gör vi allt vi kan för att få tag i just de varorna, sade Normals vd Jan Nyberg till Aftonbladet tidigare i år.
– Vi har skrapat ihop ett gäng unga personer från våra butiker som också är duktiga på sociala medier. De producerar nu filmer och nyheter till våra olika kanaler.
LÄS MER: Rusning till Dollarstore – alla vill köpa samma vara: “Helt slutsåld”
"Rätt och slätt horribelt"
Ett av många exempel är den danska tandläkaren Petter Gjessing Johnsen, som har över 37 000 följare på Tiktok.
En video där han testar utbudet av munvårdsprodukter på Normal har i dagsläget över 200 000 visningar.
Tandläkaren menar att utbudet är överraskande bra.
– Vill du göra några bra “deals” på tandkräm, så är det bara att gå till Normal, säger han enligt Dagbladet.
Däremot sågar han kedjans hyllor med munvattenprodukter.
– Utbudet av munvatten var rätt och slätt horribelt.
LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral
Fakta Normal
- Grundades i Silkeborg, Danmark, 2013
- Produkterna innefattar främst kosmetika, godis och hushållsprodukter till lägre priser
- Första butiken i Sverige öppnades i Malmö 2018
- Idag har Normal 120 butiker i Sverige och totalt över 800 butiker i Europa
- Huvudägaren Anders Holch Povlsen är god för över 100 miljarder kronor
Foto: TB-Gruppen
Text: Redaktionen