Anstormning till Normal – folk hänger på låset

2024 11 09

Lågpriskedjan Normal kan bara se på när pengarna rullar in på kontot.

Miljarderna fullkomligt regnar över den danska butikskedjan som slog upp dörrarna i Sverige för sex år sedan.

Främst är det den yngre befolkningen som frestas av det billiga sortimentet.

Och succén har bara ökat den senaste tiden – inte minst på grund av att kunder lockas av trender som sprids på sociala medier.

Det rapporterarar Dagens Nyheter som bland annat beskriver hur folk hänger på låset och "rycker i dörren" till butiken på Drottninggatan i Stockholm redan vid halv tiotiden.

Över 200 00 följare

Tiktok pekas ut som en av de största framgångsfaktorerna för Normal.

Kedjan har över 200 000 följare på plattformen. Mängder med varor från butiken recenseras och exponeras där inför storpublik.

– Det är ofta stora influenser som börjar med trenderna. Det kan vara allt från städprodukter till smink och schampo, säger butiksbiträdet Amanda Dayason till DN.

Efter att folk sett videor på sociala medier tycks kunderna vallfärda till butiken för att leta upp de specifika varorna.

Drog in 2 miljarder

Normals senaste bokslut visar en vinst på 69 miljoner kronor. Totalt drog de svenska butikerna in över två miljarder.

Att lära sig hur sociala medier fungerar har i kombination med låga priser banat väg för jätteusccén.

– Om influencers till exempel och de varor som visas upp. När något börjar trenda, då gör vi allt vi kan för att få tag i just de varorna, sade Normals vd Jan Nyberg till Aftonbladet tidigare i år.

– Vi har skrapat ihop ett gäng unga personer från våra butiker som också är duktiga på sociala medier. De producerar nu filmer och nyheter till våra olika kanaler.

LÄS MER: Rusning till Dollarstore – alla vill köpa samma vara: “Helt slutsåld”

"Rätt och slätt horribelt"

Ett av många exempel är den danska tandläkaren Petter Gjessing Johnsen, som har över 37 000 följare på Tiktok.

En video där han testar utbudet av munvårdsprodukter på Normal har i dagsläget över 200 000 visningar.

Tandläkaren menar att utbudet är överraskande bra. 

– Vill du göra några bra “deals” på tandkräm, så är det bara att gå till Normal, säger han enligt Dagbladet.

Däremot sågar han kedjans hyllor med munvattenprodukter.

– Utbudet av munvatten var rätt och slätt horribelt.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Fakta Normal

- Grundades i Silkeborg, Danmark, 2013

- Produkterna innefattar främst kosmetika, godis och hushållsprodukter till lägre priser

- Första butiken i Sverige öppnades i Malmö 2018

- Idag har Normal 120 butiker i Sverige och totalt över 800 butiker i Europa

- Huvudägaren Anders Holch Povlsen är god för över 100 miljarder kronor

Foto: TB-Gruppen

Text: Redaktionen


Varning utfärdas till Swish-användare

2025 05 12

Swish-användare får nya bedrägeri-sms.

Bedrägerivågen fortsätter i Sverige.

Nu utfärdas en varning till Swish-användare.

Meddelanden dyker upp från en avsändare under namnet “Tryggkund” som uppmanar till att uppdatera Swish genom att klicka på en länk.

Det rör sig dock om bedrägeriförsök – och den som får den här typen av sms bör iaktta stor försiktighet och inte följa några uppmaningar eller klicka på länkar, rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder meddelandet som skickas ut från avsändaren “Tryggkund”:

– Glöm inte att uppdatera din Swish. För att kunna fortsätta använda Swish inom Sverige och Norden, besök (infogad länk).

Länken i fråga leder till “Tryggkunds” sida, där bedragarna sedan försöker komma över det tilltänkta offrets känsliga uppgifter för att lura personen på pengar.

Anmäl, radera

Den som får den här typen av meddelande bör alltså anmäla det direkt.

Om man följt uppmaningar gör man rätt i att direkt ta kontakt med banken och polisen, annars ska meddelandet raderas eller anmälas, och inga uppmaningar ska följas.

Swish varnar

Swish förklarar via sin webbsida att de inte skickar ut några meddelanden av den här sorten.

– Det förekommer bedrägerier i form av mejl och sms där avsändaren utger sig för att vara Swish, förklarar Swish.

– Vi på Swish kontaktar aldrig våra användare via sms, mejl eller telefon. Var vaksamma och klicka aldrig på några länkar. Anmäl händelsen om du har blivit utsatt och kontakta din bank vid frågor.

Kan rapporteras

Bedrägerier är alltjämt ett omfattande problem i Sverige.

Swedbank förklarar att det finns ett nummer som falska sms kan anmälas till.

– Visste du att du kan rapportera fejk-sms? Du gör det genom att vidarebefordra dem till 7726 - ett gemensamt nummer för alla svenska telekomoperatörer, meddelar banken.

– Hjälp dem stoppa bedragarna och att sms:et inte sänds till fler personer.

Bedragarna kommer hela tiden på nya metoder – och privatpersoner gör rätt i att iaktta stor försiktighet vad gäller sms, mejl och samtal från okänd eller suspekt avsändare.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Svenska vindkraftverk akutstänger – “alla kan gå i konkurs”

2025 05 12

Nya regler från Svenska kraftnät skakar om vindkraftsbranschen.

Det blåste för mycket i mars och vindkraftverk utanför Hudiksvall snurrade därför mer än beräknat.

Till följd av den starkare vinden fick företaget bakom Nyvallsåsens vindkraftverk en faktura på 238 000 kronor – per kraftverk.

Anledningen är regler som kräver en balans i elsystemet, det vill säga att det måste produceras lika mycket el som förbrukas och att en beräkning för elproduktionen därför måste göras av elbolagen dagen innan.

"Alla vindkraftverk kan gå i konkurs"

Det får nu vindkraftsbranschen att hissa illröd varningsflagg, rapporterar DN.

Nyvallsåsen tvingas omedelbart stänga och montera ned två kraftverk och det talas om att flera bolag riskerar konkurs.

– Jag är så oerhört upprörd över detta, om det tillåts fortsätta kommer alla vindkraftverk gå i konkurs. Om vi får fler liknande smällar är det kört, säger Stefan Sundelius till tidningen. Han är verksamhetsförvaltare på Solvind El och har likt Nyvallsåsen drabbats av höga böter, över en halv miljon kronor, på grund av mer vind än beräknat.

Prischocken beskrivs av branschorganisationen Energiföretagen som en blixt från klar himmel.

Enligt Martin Hedberg, delägare i Nyvallsåsens vindkraftverk, blåste det cirka tio meter per sekund istället för åtta meter per sekund. Han kallar bötessumman för “absurd”. Hela företagets årsintäkter försvann i och med böterna.

Svenska kraftnät: "En förutsättning"

Att upprätthålla kortsiktig balans mellan produktion och förbrukning av el är en av Svenska kraftnäts viktigaste uppgifter, understryker myndigheten.

Balans mellan produktion och förbrukning av el är en förutsättning för att kraftsystemet ska fungera och leverera el. Störningar i balansen riskerar även att skada eller helt slå ut teknisk utrustning, förklarar Svenska kraftnät.

LÄS MER: Plötsligt stopp för vindkraft i Sverige

Är ekonomiskt ansvariga

Svenska kraftnät understryker vikten av det så kallade balansansvaret.

– De balansansvariga företagen ansvarar ekonomiskt och planeringsmässigt för att tillföra lika mycket el till kraftsystemet som deras kunder förbrukar.

Eftersom det inte går att förutse alla avvikelser har därför Svenska Kraftnät ett ansvar för balanseringen av hela det svenska kraftsystemet i nutid.

– Det innebär i praktiken att Svenska kraftnäts kontrollrum övervakar kraftsystemet hela tiden och gasar och bromsar när det behövs för att säkra balans.

"Tar på stort allvar"

Myndigheten har svarat på det senaste branschlarmet. Man menar att man tar situationen  “på stort allvar”, men också att man förvarnat om förändringarna på elmarknaden under flera års tid.

– När obalanser uppstår får de som orsakat denna betala det pris som det kostat Svenska kraftnät, säger Anna Jäderström, sektionschef för balansmarkander, till DN.

Foto: N. Doherty

Text: Redaktionen