Akut varning – Putin kan nå sitt mål nästa månad

2023 02 20

Ukraina kan ha förlorat kriget om blott ett par veckor.

Det menar EU:s högsta utrikesrepresentant Josep Borrell, rapporterar The Guardian och CNN.

Enligt EU-toppen är läget i Ukraina akut. Ammunitionslagret i Ukraina är på väg att sina helt.

Om inte västvärlden steppar upp leveranserna till landet kommer Rysslands diktator Vladimir Putin nå sitt mål och besegra de ukrainska styrkorna inom en absolut närtid.

– Vi är ett akut krisläge. Bristen på ammunition måste lösas snabbt – det är en fråga om veckor, säger Josep Borrell och tillägger:

– Annars kommer kriget snart att vara över.

Hela Europas säkerhet på spel

Josep Borrell betonade att det inte bara handlar om att stötta Ukraina.

Hela den europeiska säkerheten står på spel.

– Ukrainarna kämpar och betalar det högsta priset med sina liv, men det här kriget sker på europeisk mark, påverkar oss och har en global inverkan runt om i världen, vilket också påverkar vår säkerhet, säger han enligt CNN.

EU-toppen kritiserar unionen för att agera alldeles för långsamt med sitt militära bistånd till Ukraina.

Det finns inte tid för gemensamma upphandlingar, menar Josep Borrell.

– Vi måste använda det vi har, det som medlemsländerna har.

Förbrukar mer än vad som hinner produceras

Nyligen kunde CNN avslöja att Ukraina förbrukar mer ammunition än vad USA och Natos övriga medlemsländer hinner producera.

Västvärlden har hittills bidragit med utrustning till Ukrainas militär värt 500 miljarder kronor under det senaste året.

– För Ukraina är utmaningarna mer omedelbara och på medellång sikt, medan mycket av den amerikanska produktionskapaciteten ser ut att ligga två år framåt i tiden, säger Michael Kofman, chef för Rysslandsstudier vid Center for Naval Analysis.

Natochefen: "Försvarsindustrin under press"

Även Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg har flaggat för att väst inte hinner med att möta de ukrainska behoven på slagfältet.

– Den nuvarande takten för Ukrainas ammunitionsutgifter är många gånger högre än vår nuvarande produktionstakt – detta sätter vår försvarsindustri under press.

Samtidigt har Natoledaren uppmanat att det är bråttom att skicka vapen tilL Ukraina för att stå emot den nya ryska offensiven.

– Vi kommer att öka på och fortsätta med vårt stöd till Ukraina, lovade Stoltenberg förra veckan.

LÄS MER: Ukraina riskerar mardrömsbesked från västvärlden

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen