Planerar bygga bro till Sverige: ”Extremt stort”

2024 02 06

De första stegen har tagits för att bygga en bro mellan Sverige och Finland.

I takt med att Finland gått med i Nato, och Sverige enbart är ett ungerskt ja från att följa efter, har frågan om god försörjningsberedskap aktualiserats ytterligare.

Om Ryssland blockerar all fartygstrafik i Östersjön behövs andra transportvägar.

Därför utreder nu finska staten att bygga en Kvarkenbro mellan Vasa och Umeå – och har redan öronmärkt stora pengar till projektet, rapporterar Svenska Yle.

Vi har bokat upp 200 000 euro från vårt planeringsprogram för att kunna göra en förstudie. Den kommer att bestå av flera olika delar och vi kommer att använda oss av konsulter, säger Tapio Ojanen biträdande direktör på finska Trafikledsverket, till kanalen.

"Extremt stort"

Förstudien ska inledas till våren och stå färdig 2025. Därefter behöver en miljökonsekvensbedömning för en Kvarkenförbindelse göras.

Och det kommer att kosta pengar.

– Det är ett extremt stort infrastrukturprojekt, säger Tapio Ojanen.

– Så här långa fasta förbindelser över öppet hav finns knappt alls i världen. Investeringen skulle bli mycket dyr om den förverkligas, men det här är något vi kommer att utreda.

Längre än Öresundsbron

För närvarande är Öresundsbron, med en förbindelse på 16 kilometer, den längsta bron i Sverige.

Kvarkenförbindelsen är ännu längre – det skulle krävas en ny vägdragning mellan 60 och 76 kilometer.

Och om en eventuell bro ska ses som en del av landets försörjningsberedskap uppstår även från om den skulle kunna bombas sönder.

Men Esa Eranti, en av de två som ligger bakom den inledande rapporten, menar att man tänkt på detta och pekar på att det behövs ett brosegment i “reserv”.

Han exemplifierar med bron mellan Krym och det ryska fastlandet som angreps av ukrainska säkerhetstjänsten i somras.

– Inte fick man helt sönder Kertjbron trots att man lyckades skada den två gånger.

Fyra gånger så dyr

Utredningen av en eventuell förbindelse mellan Vasa och Umeå har inte gått obemärkt förbi på den svenska sidan.

Richard Carlstedt (S), regionråd och ordförande i Kvarkenrådet, menar att nytt ljus kasatats på frågan i och med det nya säkerhetsläget.

– Vi i Kvarkenrådet har träffat utredaren i Finland, och vi har också sagt att vi kan bistå utredningen, säger han till Västerbotten-Kuriren.

Regionrådet säger också att bron sannolikt skulle kosta tre eller fyra gånger så mycket som Öresundsbron, som kostade 37,8 miljarder att bygga.

LÄS MER: Riksdagsledamot varnar – Ölandsbron kan sprängas

Exempelbild: Chuttersnap

Text: Redaktionen


Systembolaget stoppar ett id-kort – från och med idag

2024 11 16

Ett av Sveriges annars godkända id-kort stoppas nu på Systembolaget.

De nya reglerna gäller från och med idag, fredag.

Stoppet gäller det digitala id-kort som Bank-ID, Sveriges i särklass största e-legitimationssystem, lanserade förra året.

Tanken då var att svenska folket inte längre ska behöva gå runt med id-kort i plånboken.

Systembolaget nekade inledningsvis legitimationen i sina butiker, men har därefter svängt.

Nu backar man igen.

De digitala id-korten anses inte vara tillräckligt säkra och stoppas därför i butik och ombud.

– Vi förstår att det kan vara besvärligt för kunder som vill handla med digitalt id-kort från BankID hos oss och det beklagar vi men i nuläget ser vi att det är nödvändigt, säger Mattias Särmalm, försäljningschef på Systembolaget, i en kommentar.

Florerar förfalskningar

Enligt Systembolaget finns det flera exempel på där förfalskningar av den annars godkända legitimationen använts i deras butiker.

Det handlar om “ytterst välgjorda förfalskningar av digitala id-kort”. 

Bolaget framhäver att den visuella kontroll som tidigare gjorts av digitala id-kort inte är tillräckligt säker.

Nu har man alltså fått nog. Från och med idag gäller alltså enbart fysisk legitimation, som exempelvis körkort, pass eller id-kort utfärdat av Skatteverket.

Vi kommer att återuppta digitalt id-kort från BankID som identifieringsmöjlighet så snart vi har möjlighet att göra kontrollen på ett tillräckligt säkert sätt, säger Mattias Särmalm.

Utvärderade nog

I september förra året sade Systembolaget, efter en grundlig utvärdering, till sist ja till Bank-ID:s nya legitimation.

Därefter har man systematiskt och kontinuerligt arbetat för att genomföra så säkra kontroller som möjligt.

Förra året uttryckte Malina Röstlund, presstalesperson för Bank-ID, en oförståelse för att vissa aktörer inte godkände det digitala id-kortet.

Hon framhöll att den nya handlingen höjer säkerheten vid id-identifiering.

– Du har din ålder, namn och personnummer på id-handlingen. Sedan har du flera säkerhetsdetaljer, som antingen kan kontrolleras visuellt eller med hjälp av en rörlig QR-kod, som man kan scanna och på så sätt verifiera id-handlingen.

– Det är väldigt enkelt att kontrollera när man kollar epiteten på ett digitalt id-kort, säger Malina Röstlund till SR Ekot.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Ostmärke i konkurs – sålde på Ica och Coop

2024 11 15

Ett svenskt ostföretag går nu under.

Under det senaste åren har många bolag i olika branscher fått det tufft.

På grund av de snabba räntehöjningarna från Riksbanken har företag i bland annat restaurangbranschen och fastighetssegmentet konkursat.

Även i livsmedelsbranschen har många fått det svårt - det senaste i raden är ostföretaget Ockelbo ost som nu går i konkurs.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Har försökt

Ockelbo ost har flera gånger försökt rädda verksamheten - men nu är det över.

Konkursförvaltaren Henric Schef förklarar:

– Man har haft en tung ekonomisk utveckling under flera års tid och tappat större kunder, säger han till SR.

12 anställda berörs

Totalt 12 anställda berörs av konkursen.

Enligt Arbetarbladet har de anställdas löner inte betalats ut för oktober månad.

Ockelbo ost har enligt Nu.se sålt ostar på Ica och Coop och länge varit ett uppskattat ostmärke.

Efter 24 år

Ockelbo Ost var beläget i Ockelbo 4,7 mil nordväst om Gävle och 3,3 mil norr om Sandviken. 

Företaget grundades år 2000 och sålde till en början ost under namnet Ostpacken. Företaget växte årligen och hade kapacitet att leverera ost i hela Sverige. 

De producerade flera populära ostar som har sålts i matbutiker runt om i landet - däribland Ockelbo röd, Ockelbo blå och Ockelbo svart.

Ljusare tider framöver

Det har som bekant varit ett par oerhört tuffa år för svensk ekonomi.

Mängder av företag har gått i konkurs och många har tvingats lämna sina jobb i flera olika branscher.

Räntehöjningarna har slagit hårt, men inflationstakten har till slut lugnat sig och Riksbanken är i full gång med räntesänkningar.

Ekonomiska bedömare pekar på att ännu fler räntesänkningar är att vänta, någonting som kommer att gynna såväl hushåll med bolån som företag som har haft det kämpigt.

Statsminister Ulf Kristersson (M) och finansminister Elisabeth Svantesson (M) har tidigare aviserat att Sverige nu lägger om finanspolitiken till att vara inriktad på tillväxt och utveckling snarare än inflationsbekämpning.

Foto: Ö. Örtel resp Ica resp Coop

Text: redaktionen